فمور چیست ؟

استخوان ران پا یا فمور سنگین ترین و طولانی ترین و قوی ترین استخوان در بدن انسان است.این استخوان وظیفه دارد که راه رفتن انسان را تحمل کند و باعث ثبات در راه رفتن می شود.استخوان ران محل اتصال بسیاری از عضلات مثل رباط ها است.در این مطلب در مورد استخوان فمور و آناتومی این استخوان و رادیوگرافی از فمور آشنا می شوید. مطلب کامل تری در مورد رادیولوژی استخوان(رادیوگرافی) که با عنوان رادیولوژی در منزل نوشته شده میتوانید اطلاعات کامل ترین در مورد این نوع از عکس برداری اندام داشته باشد.

استخوان فمور

گردن فمور و شگستکی گردن فمور

شکستگی فمور که به شکستگی سر استخوان ران هم معروف است شایع ترین شکستگی در افراد سالمند و دارای پوکی استخوان می باشد.زنان بعلت اینکه بیشتر مستعد پوکی استخوان هستند بیشتر در معرض این نوع شکستگی قرار دارند.سیاهی سر استخوان ران با رادیولوژی یا همان ایکس ری ساده هم قابل تشخیص است.

طبقه بندی نوع شکستگی های فمور

شکستگی در گردن فمور زیرمجموعه از شکستگی های پروگزیمال فمور است. گردن فمور یا سر استخوان ران ضعیف ترین و آسیب پذیر ترین قسمت استخوان ران است.یکی از جدی ترین مشکلات در این ناحیه، سیاه شدن سر استخوان ران یا نکروز است که بعلت خونرسانی ضعیف و از بین رفتن سلول های استخوان اتفاق می افتد.

استخون فمور به سه قسمت تقسیم می شود.

استابولوم یا ناحیه سر استخوان ران : این قسمت از استخوان به شکل یک کاسه است که در درون خود سر استخوان ران را در خود جای می دهد.استابولوم از غضروف مفصلی پوشیده شده است.این قسمت از استخوان ران بیشتر در معرض آرتروز یا ساییدگی قرار می گیرد.

گردن فمور : این قسمت از استخوان ران سر و تنه استخوان ران یا فمور را به همدیگر متصل می کند. گردن فمور در خانم های سالمند آسیب پذیرتر است که شایع ترین دلیل آن بیماری پوکی استخوان است.

تروکانتر : تروکانتر شامل تروکانتز بزرگ و تروکانتر کوچک است. این قسمت یک زایده ی استخوانی شکل مخروطی است که سر گردن فمور را به تنه فمور وصل می کند.

سیاه شدن سراستخوان ران 

سیاه شدن سر استخوان ران

سیاه شدن سر استخوان ران که با اسم نکروز شناخته می شود یک چالش بزرگ تشخیصی در درمان است، اگه نکروز سر فمور به موقع تشخیص داده شود با یک جراحی آسان می تواند مشکل را حل کرد وگرنه در صورت تشخیص دیرهنگام بیمار باید تعویض مفصل ران انجام بدهد.حدود 50% از بیماران نکروز دچار تخریب کامل مفصل ران می شوند. از بین رفتن مفصل ران در نتیجه نکروز در عرض 2 سال رخ می دهد.در صورت درد در ناحیه لگن و یا فمور بهتر است بیمار حداقل یک رادیوگرافی ساده از این ناحیه انجام دهد

 

رادیوگرافی استخوان ران یا فمور

رادیوگرافی استخوان ران یا فمور

رادیوگرافی ساه یا ایکس ری اولین قدم برای بررسی و تحقیق جهت شکستگی های مشکوک است.در رادیوگرافی از استخوان ران باید جهت عکس برداری طوری باشد که متخصص ارتوپد بتواند دقیقا مفصل ران، سر استخوان ران و گردن ران را ببیند. خوشبختانه برای سالمندان و یا حتی افرادی که بعلت شکستگی یا درد شدید امکان مراجعه به مرکز تصویربرداری ندارند خدمات رادیولوژی در منزل توسط هوم ویزیت انجام میشود.

رادیوگرافی استخوان ران از نمای AP

رادیوگرافی استخوان ران از نمای AP

نمای AP که مخفف کلمه anteroposterior  به معنی قدامی خلفی است. عکسبرداری از نمای روبرو از ناحیه آسیب دیده است.در این نما اشعه ایکس از جلو به مفصل تابانده می شود.این نما یه زاویه عکسبرداری استاندارد از فمور است که کاملا  مفصل ران و استخوان ران را نمایش می دهد.
با نمای AP بطور موقعیت طبیعی استخوان ران بررسی می شود که رادیولوژیست یا متخصص ارتوپد میتواند دررفتگی های مشکوک، شکستگی، عفونت استخوان ران یا استئومیلیت را تشخیص بدهد.

 

چک لیست برای گزارش رادیوگرافی فمور

گزارش رادیوگرافی فمور

  • AP لگن و لگن جانبی(lateral hip) چک شود. چون علائم بالینی میتواند مشابه شکستگی در لگن باشد.
  • باید خط شنتون(shenton) یا خط گردنی چک شود.
  • عدم تقارن گردن و سر جانبی فمور بررسی شود.
  • تروکانتر کوچک باید چک شود.(ممکن است چرخش خارجی داشته باشد)
  • ترابکول های استخوانی(بافت فیبروزی در استخوان) ممکن است آسیب دیده باشند و باعث کبودی استخوان شود.
  • بافت استخوانی از نظر اسکلروزیس بررسی شود.

وضعیت بیمار برای رادیوگرافی استخوان ران

برای گرفتن عکس ایکس ری از فمور بیمار، حتما باید بیمار در وضعیت خوابیده به پشت باشد و کارشناس رادیولوژی از عدم چرخش لگن بیمار اطمینان حاصل کند.

رادیوگرافی از مفصل هیپ یا مفصل ران

رادیوگرافی از مفصل هیپ

  • مفصل هیپ که به استخوان ران(فمور) متصل است باید در عکسبرداری کاملا مشخص باشد برای این مورد گیرنده تصویر را باید در ASIS قرار داد.
  • اندام تحتانی بیمار بین 10 تا 15 درجه باید به سمت داخل چرخانده شود.تا گردن فمور در عکس گرفته شده قابل مشاهده شود.
  • از حفاظ سربی برای محافظت از اندام های تناسلی استفاده می شود.

درباره هوم ویزیت

هوم ویزیت یک استارت آپ فعال در زمینه خدمات پزشکی و مراقبتی در منزل است که به صورت پلتفرمی کار می کند که بیماران را به پزشکان ،پرستاران و فیزیوتراپ ها وصل می کند.هوم ویزیت با همراهی تیمی مجرب و کاربلد، پزشک و فیزیوتراپ و یا متخصص مناسب با وضعیت بیمار را به منزل شما اعزام میکند.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. 02147629600