فناوری جهت داری یکی از ویژگی های تعیین‌کننده در سمعک است که به کاربر سمعک اجازه می‌دهد گفتار را از صدا ها و آلودگی صوتی پس‌زمینه تشخیص دهد. میکروفون های جهت دار نویز و سر و صدای رسیده از بعضی جهات را مهار می کنند و این در حالی است که به صدای رسیده از جهت خاصی حساسیت بالایی دارند. پیش از این اینکه بیشتر به شرح و توصیف میکروفون جهت دار بپردازیم، لازم است مروری بر مفهوم میکروفون و نقش آن در سمعک داشته باشیم.

میکروفون در سمعک

میکروفون یکی از اجزای اصلی و حیاتی در سمعک است و کار آن تبدیل صدا و امواج آکوستیکی به الکتریسیته است. از آنجا که میکروفون انرژی را از حالتی به حالت دیگر تغییر می دهد، به نام مبدل نیز معروف است.

همه سمعک ها دارای یک میکروفون همه جهته (omni) هستند و بسیاری از سمعک ها دارای میکروفون همه جهته و جهت دار هستند. میکروفون های جهت دار امواج صوتی را از یک جهت خاص دریافت می کنند، در حالی که میکروفون های همه جهته امواج صوتی را از همه جهات دریافت می کنند. هر دو نوع میکروفون جایگاه خود را در یک سمعک مدرن دارند، اما برخی از سمعک ها دارای میکروفون جهت دار نیستند.

در این مقاله، مزایا و بررسی این میکروفون ها یعنی میکروفون های همه جهته و جهت دار انجام می شود و اینکه چرا ممکن است بخواهید روی سمعک با میکروفون جهت دار سرمایه گذاری کنید را توضیح خواهیم داد. به خصوص اگر می خواهید آنچه را که مردم در محیط های پر سر و صدا می گویند بشنوید.

 جهت داری سمعک به فناوری های میکروفون جهت دار بستگی دارد که از دستگاهی به دستگاه دیگر متفاوت است. مدل های سمعک ممکن است از میکروفون های همه جهته(omni)، میکروفون های جهت دار، میکروفون های جهت دار تطبیقی و یا ترکیبی از فناوری های میکروفون استفاده کنند.

میکروفون در سمعک

 میکروفون همه جهته (omni) چیست؟

میکروفون‌های همه‌جهته سمعک، همه صداهایی را که از همه جهات می‌آیند را دریافت می‌کنند، صرف نظر از اینکه یخچال پر سر و صدا پشت سر شما باشد، هواپیما در بالای سرتان پرواز می‌کند یا صدای همه افراد یک رستوران. اگر در یک مکان نسبتاً ساکت هستید و می خواهید صداهایی که از راه دور می آیند را بشنوید، مانند ماشینی که به سمت خانه شما می رود، تلویزیون، ضربه زدن به در، یا پیک پستی که بسته را رها می کند، خوب است. اما در یک مکان پر سر و صدا مانند یک رستوران، این نوع میکروفون یعنی میکروفون همه جهته یک مشکل است.  مزایای میکروفن های همه جهته: میکروفون های همه جهته زمانی ارزشمند هستند که نویز یا صدای پس زمینه زیادی وجود نداشته باشد. اگر فقط یک راه حل ارزان قیمت برای گوش دادن اولیه در خانه می خواهید، یک سمعک تنها با یک میکروفون همه جهته عالی است.

چالش‌ها و معایب میکروفن‌های همه‌جهته: اگر می‌خواهید در مهمانی ‌ها، رستوران‌ ها، کافه ‌ها و کنسرت ‌ها معاشرت کنید (جایی که با موقعیت‌های شنیداری پیچیده‌ و پر سر و صدایی مواجه می‌شوید) ممکن است که میکروفون همه‌جهته فایده زیادی در شنیدن صدای مورد نظرتان نداشته باشد. بنابر این متخصصان شنوایی بر این عقیده هستند که سمعک با میکروفون جهت دار برای مکان های پر سر و صدا ضروری است.

میکروفون جهت دار چیست؟

میکروفون های جهت دار از "جهت داری" خود برای تمرکز بر صداهایی که از یک سمت و سوی خاص می آیند استفاده می کنند. ساده‌ترین میکروفون‌های جهت‌دار، شدت و بلندی صدا هایی که را که از جهت ثابت و جلو وارد میکروفون می‌شوند را تقویت می‌کنند. به این ترتیب، میکروفون های ساده جهت دار مانند دو کانونی روی عینک شما کار می کنند. بنابر این در یک رستوران با سر و صدای زیاد تنها کاری که باید انجام دهید این است که سر خود را بچرخانید و رو به روی شخصی که می خواهید با او صحبت کنید باشید تا صدای او را واضح تر و بلند تر بشنوید.

فناوری میکروفون جهت دار در اینجا متوقف نمی شود. نسخه‌های پیشرفته‌تر  معروف به میکروفون‌های جهت‌دار تطبیقی (adaptive directional microphones) با همکاری با فناوری کاهش نویز به شما امکان می دهد که مهم ترین صدا های محیط خود را بشنوید، صداهای گفتاری را برجسته می‌کنند و شدت و بلندی آن صداها را نسبت به صداهای پس‌زمینه افزایش می‌دهند. این به سمعک شما اجازه می دهد تا بر روی فردی که در مقابل شما نشسته است تمرکز کند.

مزایای میکروفن های جهت دار: میکروفون جهت دار به شما کمک می کند در یک رستوران، جلسه یا مهمانی پر سر و صدا به واضح ترین و با کیفیت ترین توانایی گوش دادن برسید.

چالش های میکروفن های جهت دار: هر نوع میکروفون جهت دار کیفیت صدای بسیار بهتری را در یک محیط پر سر و صدا به شما می دهد، اما انواع مختلفی از فناوری های میکروفون جهت دار در بازار وجود دارد. قبل از خرید مطمئن شوید که می دانید چه انتظاراتی از این فناوری دارید.

انواع فناوری های میکرفون های جهت دار در ادامه این مقاله توضیح داده شده است.

اثر کوکتل پارتی (the cocktail party effect)

اثر کوکتل پارتی به توانایی مغز شما برای تمرکز روی صداهای خاص در میان بسیاری از صداهای دیگر اشاره دارد. به عنوان مثال فرض کنید که در مهمانی شلوغی هستید که در هر قسمت این اتاق افرادی در حال صحبت کردن هستند و ناگهان شما نام خود را از دهان فردی در سمت دیگر اتاق می شنوید. مغز شما روی مکالمات آن فرد تمرکز می کند و سایر صدا های موجود در محیط را نادیده می گیرد تا متوجه شود که آن فرد چه چیزی در مورد شما می گوید. به این توانایی که در بین صدا های مختلف، روی صدای خاصی تمرکز می کنیم اثر کوکتل پارتی گفته می شود.

متأسفانه، اولین چیزی که پس از ابتلا به کم شنوایی از بین می رود، توانایی اثر کوکتل پارتی فرد است. بنابر این گوش دادن به سر و صدا به طور فزاینده ای دشوار می شود زیرا مغز شما همان وضوح اطلاعات صوتی را که قبلا دریافت می کرده را دریافت نمی کند.

در اینجا نحوه تأثیر میکروفون های همه جهته و جهت دار بر توانایی شنیداری شما آمده است:

میکروفون های همه جهته: در شرایط خاص، میکروفون های همه جهته می توانند گوش دادن را در محیط های پر سر و صدا مانند رستوران ها و... سخت تر یا خسته کننده تر کنند. این به این دلیل است که آنها همه صدا ها را به یک اندازه دریافت و تقویت می کنند. با این وجود، داشتن سمعک همه جهته معمولاً بهتر از نداشتن هیچ چیز است.

میکروفن های جهت دار: میکروفون های جهت دار تمام توانایی های شنیداری کوکتل مهمانی فرد کم شنوا را بازیابی نمی کنند، اما بخش زیادی از آن را به روش های شگفت انگیز و باورنکردنی بازیابی می کنند. جهت داری میکروفون به شما کمک می کند تا صدای افرادی که در نزدیکی شما نشسته اند را تشخیص دهید (که اگر از کم شنوایی رنج می برید هدیه فوق العاده ای است.)

انواع فناوری میکروفون جهت دار در سمعک ها

اکنون که میکروفون های جهت دار و همه جهته را به طور مفصل شرح دادیم، می توانیم در مورد انواع فناوری های میکروفون های جهت دار صحبت کنیم.

 میکروفن های جهت دار ساده: میکروفون های جهت دار ساده باید دارای دو درگاه ورودی صدا در جلو و عقب باشند، که می تواند با یک میکروفون تکی با دو درگاه صدا و یا معمولاً با دو میکروفون تکی به دست آید. جدایی بین ورودی های صوتی جلو و عقب باعث می شود تا نویز پس زمینه به طور موثر در هر دو طرف میکروفون به طور همزمان دریافت شود. وقتی صداهای پس زمینه به طور مساوی دریافت می شود، سمعک می داند که فقط صدای پس زمینه است. سمعک این نویز پس زمینه را کاهش می دهد در حالی که صداهایی که از یک جهت می آیند را تقویت می کند. این ویژگی اصلی میکروفون جهت دار می تواند عملکرد سمعک را در یک اتاق پر سر و صدا به طور اساسی بهبود بخشد. در بسیاری از موارد، این تنها چیزی است که برای بهبود گوش دادن خود به آن نیاز دارید.

فناوری میکروفون جهت دار سمعک

میکروفن های جهت دار خودکار: میکروفون های جهت دار خودکار سطوح نویز اطراف شما را کنترل می کنند. هنگامی که سطح نویز به اندازه ای بلند می شود که بر سیگنال گفتار غلبه کند، سمعک به طور خودکار از حالت همه جهته به حالت جهت دار تغییر می کند. این فرآیند یکپارچه است و به شما این امکان را می‌دهد تا در موقعیت‌های پر سر و صدا از سمعک استفاده کنید، بدون اینکه نیاز به یادآوری روشن کردن میکروفون جهت‌دار داشته باشید.

 بنابراین اگر تصمیم به استفاده از سمعک دارید، باید به کلینیک های شنوایی شناسی مراجعه کنید تا شنوایی شناس شما پس از بررسی کامل و جامع وضعیت سیستم شنوایی شما بر اساس سبک زندگی، محیط زندگی، محیط شغلی، انتظارات شما از سمعک و... بهترین و مناسب ترین سمعک را برای شما تجویز کند.

درباره هوم ویزیت

هوم ویزیت یک استارت آپ فعال در زمینه خدمات پزشکی و مراقبتی در منزل است که به صورت پلتفرمی کار می کند که بیماران را به پزشکان ،پرستاران و فیزیوتراپ ها وصل می کند.هوم ویزیت با همراهی تیمی مجرب و کاربلد، پزشک و فیزیوتراپ و یا متخصص مناسب با وضعیت بیمار را به منزل شما اعزام میکند.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. 02147629600