سمعک پروتز پزشکی است که به افراد کم شنوا کمک می کند بتوانند صدا هایی که به دلیل کم شنوایی خود قادر به شنیدن شان نبودند، به راحتی بشنوند.

سمعک ها بر اساس مشخصات و ویژگی های شان به دسته های مختلف تقسیم بندی می شوند. به عنوان مثال سمعک ها از لحاظ ظاهری به دسته های داخل گوشی، پشت گوشی و پشت گوشی ظریف (رسیور داخل کانال یا ریک) تقسیم می شوند. البته هیچ یک از این گروه ها بر دیگری برتری ندارد. همانطور که هر فرد اثر انگشت مربوط به خود را دارد، برای هر فرد کم شنوا، با توجه به میزان کم شنوایی و نوع کم شنوایی وی، دسته ای از این سمعک ها مناسب است. مثلا ممکن است بهترین سمعک برای فردی سمعک داخل گوشی باشد اما همین سمعک برای فرد دیگر هیچ بازدهی ای نداشته باشد و لازم باشد که از سمعک پشت گوشی استفاده کند.

ویژگی ها و مشخصات سمعک

یکی از مشخصات بسیار متمایز کننده سمعک ها، تکنولوژی و فناوری سمعک است به طور مثال سمعک ها در دسته های آنالوگ، دیجیتال و هوشمند تقسیم بندی می شوند.

با عرضه شدن سمعک های هوشمند بسیاری از نیاز های کاربران سمعک رفع شد و بازدهی افراد از سمعک های شان بسیار بالا رفت اما همچنان فرصت برای بهتر شدن و کیفیت و وضوح بیشتر صدا ها ممکن بود. این به معنی بود که عملکرد هوش مصنوعی سمعک های هوشمند به تنهایی کافی نبود. شرکت های سازنده سمعک معتقد بودند که هوش مصنوعی سمعک باید نیاز های کاربر استفاده کننده خود را بشناسند و برای رفع آن ها بالا ترین بازده عملکرد را داشته باشند.

شرحیات فوق به این معنا است که همانطور که در مطالعات متعدد و مختلف نشان داده است ممکن است افرادی نوع و میزان کم شنوایی مشابه داشته باشند اما با توجه به روحیات، فعالیت ها، ساعات کاری و محیط هایی که در آن ها حضور دارند نیاز های متفاوتی از سمعک داشته باشند و استفاده متفاوتی از سمعک ببرند. به همین دلیل سمعک های یادگیرنده وارد بازار شدند. به عنوان توضیح بیشتر، دو سمعک با تنظیم یکسان برای افراد با کم شنوایی شبیه به هم مفید نخواهد بود، زیرا این دو فرد در شرایط و مکان های متفاوتی زندگی می کنند و هر یک نیاز های متفاوتی از سمعک بسته به شرایط و مکان های حضور خود دارند.

سمعک مناسب برای هر فرد

سمعک مناسب برای هر فرد

بهترین سمعک برای هر فرد، سمعکی است که بتواند نیاز های فرد استفاده کننده سمعک را بشناسد و آن ها را به یاد بسپارد و سپس تنظیمات سمعک را طبق این نیاز ها تغییر دهد و برای این فرد شخصی سازی کند.

بنابر این شرکت های سازنده سمعک بر این اعتقادند که این قابلیت یادگیرندگی سمعک است که آن را برای فرد استفاده کننده ایده آل می کند. این سمعک ها علاوه بر مدارات پیچیده مختلف و تنظیمات مربوط به آن ها، قابلیت یادگیرنده بودن دارند و این قابلیت نقطه تمایز آن ها با سمعک های دیگر است.

سمعک یادگیرنده چطور کار می کند؟

پس از مراجعه به کلینیک های ارزیابی شنوایی، شنوایی شناس سیستم شنوایی شما را به طور کامل از طریق تست ها و آزمون های مختلف بررسی می کند و در صورت نیاز سمعک شما را با توجه به نوع و شدت و ویژگی های سیستم شنوایی شما تنظیم و تجویز می کند.همچنین میتوانید خدمات شنوایی سنجی را در منزل دریافت کنید. هوم ویزیت کارشناس شنوایی سنجی را به همراه دستگاه تست شنوایی به منزل شما اعزام میکند و کار تجویز سمعک در منزل انجام می شود.

نقطه تمایز سمعک های یادگیرنده با سایر سمعک ها در این است که شنوایی شناس از شما می خواهد که پس از ترک کلینیک، هر گاه در محیط های مختلف احساس کردید صدای سمعک برای شما نامطلوب است، با استفاده از ولوم کنترل روی سمعک یا اپلیکیشن تنظیم صدای سمعک یا کنترل تنظیم ولوم صدای سمعک را به حدی تغییر دهید که صدایی که از طریق سمعک می شنوید به حد مطلوب و خوش آیندی برسد.

هوش مصنوعی سمعک یادگیرنده انواع صداها و شدت مربوط به آن ها را در حافظه اش می سپارد. سپس صدا ها و شدت هایی که برای شما نامطلوب بوده را شناسایی و حفظ می کند و همچنین سطح شدت مطلوب برای شما نسبت به این صدا ها را به خاطر می سپارد. پس از تکرار این روش و این حالت ها در طول یک تا دو هفته، هوش مصنوعی سمعک انواع صدا های مطلوب و سطح شدت آن ها را شناسایی و حفظ می کند و با استفاده از روش های آماری و سایر اطلاعاتی که هوش مصنوعی آن بر اساس آن تنظیم شده، در صورت مواجهه با صداهایی که در هفته های قبل برای شما نامطلوب محسوب می شد، آن ها را به سطح شدت مطلوب برای شما پایین می آورد و سپس برای سیستم شنوایی شما ارائه می کند.

ویژگی سمعک یادگیرنده

ویژگی سمعک یادگیرنده

  • ویژگی که به یادگیرندگی سمعک اضافه شد و باعث بالاتر رفتن بازدهی سمعک های یادگیرنده شد، یادگیری صوتی چند باندی است. با ارائه این ویژگی شدت و نوع صدا ها نامطلوب بر اساس حیطه فرکانسی مختص به خود به حافظه سمعک سپرده می شوند و تغییرات لازم، تنها برای حیطه فرکانسی مربوط به آن صدا انجام می شود و دیگر فرکانس ها را دستخوش تغییرات غیر ضروری نمی کند.
  • همه این ویژگی ها و فناوری ها در کنار هم، تمام نیاز های شنوایی افراد کم شنوا را تامین می کند و بهترین سطح شنوایی را برای فرد فراهم می کند. با استفاده از سمعک یادگیرنده، مناسب ترین وضوح و کیفیت صدا برای فرد استفاده کننده سمعک فراهم می شود.
  • سمعک های یادگیرنده علاوه بر قابلیت یادگیرنده بودن، سطح بالاتری از ویژگی های سمعک های هوشمند مثل اتصال بی سیم به دستگاه های اطراف، کاهندگی نویز و سر و صدا، سیستم مهار فیدبک، مکان یابی صدا، پشتیبانی چند کاناله و... نیز ارائه می دهد که در ادامه به طور مختصر توضیح داده شده اند.

اتصال بی سیم با دستگاه های اطراف به سمعک

یکی از بزرگترین مشکلات افراد کم شنوا، شنیدن صدای تلویزیون هنگام تماشای اخبار و یا برنامه مورد نظر خود بوده است. علاوه بر این مشکلات دیگری مثل شنیدن صدای زنگ تماس تلفن، شنیدن صحبت های فرد پشت تلفن و بسیار مشکلات دیگر در استفاده از دستگاه های اطراف خود وجود دارد. فناوری استریم وایرلس در سمعک های یادگیرنده این امکان را به شما می دهد تا به راحتی با دستگاه های اطراف خود مثل تلویزیون، تلفن همراه، هدفون، صفحه نمایش سینما و... متصل شوید و صدای آن ها را با بیشترین کیفیت از سمعک خود بشنوید. در این صورت مهم نیست که فاصله شما با تلویزیون چقدر است، فرد پشت تلفن چقدر آهسته صحبت می کند و... بلکه شما به راحتی صدای آن ها را در سمعک خود می شنوید.

کاهنده نویز و سر و صدا

گاهی اوقات ممکن است در محیط بسیار پر سر و صدایی قرار بگیرید. فناوری کاهش نویز به از بین بردن صداهای ناراحت کننده مانند صدای ماشین آلات صنعتی، صدای پیچش باد و ایجاد صدای بلند سوت و... کمک می کند. یکی از چالشی ترین عمل ها برای افراد کم شنوا و افرادی که از سمعک استفاده می کنند، توانایی تشخیص گفتار در محیط های پر سر و صدا و نویزی است. قابلیت کاهش نویز در این نوع از سمعک ها میزان شنیده شدن نویز را به پایین ترین سطح ممکن می آورد و توانایی تشخیص گفتار فرد را تا حد زیادی بالا می برد.

سیستم مهار فیدبک

اگر مقداری یا همه صدایی که به عنوان صدای تقویت شده از سمعک خارج می شود، نشت پیدا کند و به عنوان ورودی جدید وارد میکروفون سمعک شود و مجددا توسط سمعک تقویت پیدا کند، و دوباره مقداری از این صدا نشت پیدا کند و این چرخه تکرار شود، چرخه ای به نام چرخه یا حلقه فیدبک ایجاد می شود. که تظاهر این چرخه ایجاد صدای سوت های بلندی است که باعث آزار فرد می شود. سمعک های یادگیرنده از طریق راهکار های متفاوت مثل تولید صدای تقویت شده با فاز مخالف، کاهش تقویت در فرکانس های ایجاد کننده فیدبک و... ایجاد فیدبک را به حداقل می رساند و یا به طور کلی حذف می کند. این یکی از بزرگترین مزیت های سمعک های یادگیرنده است.

پشتیبانی از چند کانال

همانطور که توضیح داده شد سمعک های یادگیرنده محدوده فرکانسی را به چند دسته تحت عنوان کانال تقسیم می کنند که این امکان را به شنوایی شناس می دهد تا هر محدوده فرکانسی را با توجه به نیاز بیمار و نوع کم شنوایی وی تنظیم می کند. به عنوان مثال بیماری که مبتلا به پیرگوشی است، بیشتر کم شنوایی وی در فرکانس های بالا است. به این صورت که این فرد در می یابد که کسی در حال صحبت است اما به طور واضح صحبت او را نمی شنود و متوجه نمی شود که آن فرد چه می گوید. بنابر این نیاز است تا فرکانس های بالا به میزان بیشتری نسبت به فرکانس های پایین تقویت شوند. سمعک های چند کاناله این امکان را فراهم کرده است تا فرد استفاده کننده از آن بیشتر مزیت و بازدهی را از سمعک خود ببرد.

مطالبی که شرح داده شد بخشی از مزایا و ویژگی های سمعک های یادگیرنده بود، علاوه بر این سمعک های یادگیرنده مزایای بسیار دیگری نیز دارد که برای افراد کم شنوا راحتی بسیار زیادی را فراهم می کند. اگر احساس کم شنوایی دارید یا در سمعک خود مشکلی احساس می کنید با ما تماس بگیرید.

درباره هوم ویزیت

هوم ویزیت یک استارت آپ فعال در زمینه خدمات پزشکی و مراقبتی در منزل است که به صورت پلتفرمی کار می کند که بیماران را به پزشکان ،پرستاران و فیزیوتراپ ها وصل می کند.هوم ویزیت با همراهی تیمی مجرب و کاربلد، پزشک و فیزیوتراپ و یا متخصص مناسب با وضعیت بیمار را به منزل شما اعزام میکند.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. 02147629600