مفهوم کانال و باند در سمعک

اگر کمی برای خرید و استفاده از سمعک تحقیق کرده باشید، احتمالا با اصطلاحات و مفاهیمی مثل کانال و باند رو به رو شده اید. در این مقاله به شرح مفهوم کانال و باند می پردازیم و همچنین نقش این دو مقوله در سمعک و رضایت کاربران سمعک را بررسی می کنیم.

در سال های اخیر، با پیشرفت تکنولوژی و همچنین افزایش تحقیقات و تلاش ها در حوزه شنوایی و سمعک باعث ایجاد محدوده ی وسیعی از فناوری ها و برنامه ها شده  است که نقش زیاد و حیاتی ای در رضایت کاربران سمعک دارد. کانال و باند یکی از این ویژگی ها هستند، که استفاده صحیح از آن ها و تجویز اصولی سمعک بخش زیادی از حساسیت و قدرت سیستم شنوایی کاربر سمعک را احیا می کند.

کانال و باند در سمعک چیست؟

دو مورد از مهم‌ترین ویژگی‌های سمعک، «کانال‌» و «باند» هستند که از جمله مواردی هستند که توسط کاربران اشتباه می‌شوند.

در ابتدای امر لازم است اشاره شود که صدا ها در رنج فرکانسی وسیعی هستند و به عنوان مثال صدا های بم در رنج فرکانس های پایین هستند و صدا های زیر در فرکانس های بالا هستند. سیستم شنوایی انسان هم حساسیت متفاوتی برای هر کدام از این فرکانس ها دارد. لازم به ذکر است که بروز کم شنوایی در این فرکانس ها به میزان مساوی نیست و ممکن است عملکرد حلزون در بعضی فرکانس ها کاملا سالم و طبیعی باشد و در بعضی فرکانس ها عمکرد بسیار اسیب دیده و ضعیف داشته باشد.

تنظیم و تقویت فرکانس سمعک

کاربر سمعک برای شنیدن بعضی فرکانس ها نیاز به تقویت زیادی از جانب سمعک دارد و در بعضی فرکانس ها اصلا نیاز به تقویت ندارد و حتی ممکن است تقویت باعث آزار و اذیت فرد شود. بنابر این نمی شود با یک فرمول تقویت، رضایت کاربر سمعک را فراهم کرد و این جا است که نقش و اهمیت کانال ها در سمعک مشخص می شود.

متخصص شنوایی شما با نگاهی به ادیوگرام سیستم شنوایی شما می گوید که برای هر فرکانس مشخصی به چه میزان تقویت نیاز دارید.

باند در سمعک چیست ؟

باند چیزی است که برای کنترل شدت و بلندی صدا در فرکانس های مختلف استفاده می شود. این ویژگی به ما این امکان را می دهد که صدای بیشتری را در ناحیه خاصی از کم شنوایی شما تنظیم کنیم که نیاز به تقویت زیادی دارد بدون اینکه روی سایر نواحی که ممکن است به تقویت و بلندی کمتری نیاز داشته باشد تأثیر بگذاریم.

کانال در سمعک چیست ؟

کانال ها محدوده فرکانسی را به قسمت های جداگانه تقسیم می کنند. این به سمعک اجازه می دهد تا نویز و سر و صدا را از گفتار متمایز کند. هر چه سمعک تعداد کانال های بیشتری داشته باشد، می تواند تنظیم دقیق تر و ظریف تری داشته باشد. وجود کانال های متفاوت این امکان را به شنوایی شناس شما می دهد تا هر محدوده فرکانسی را به طور مجزا تنظیم کند و برنامه ها و ویژگی های مختلف سمعک را تنها برای بخشی از محدوده کلی شنوایی اعمال کند. وجود کانال ها باعث می شود تا فرد کیفیت صدای بسیار بیشتری را تجربه کند.

به عنوان مثال، صدای افتادن کلیدها روی میز، یا جاری شدن آب در سینک ممکن است اذیت کننده باشد. وقتی سمعک شما کانال‌های زیادی ارائه می‌دهد، می‌توانیم به راحتی شدت بلندی صدا ها را در فرکانس‌هایی که اذیت کننده است را بدون از دست دادن صدا های مهمی که می‌خواهید بشنوید، مانند صدای اعضای خانواده یا همکاران تان تنظیم کنیم.

مزایای باند ها و کانال ها: تنظیم دقیق

بنابراین، درست همانطور که یک تصویر با وضوح بالا تصویر واضح‌تری به شما می‌دهد، باند  ها و کانال‌ های بیشتر کیفیت صدای واضح تر و شفاف تری را در اختیار شما قرار می‌دهند. کانال‌های سمعک بیشتر «رزولوشن» بهتری را در فرکانس‌ ها ارائه می‌کنند و باندهای سمعک بیشتر به معنای «رزولوشن» بهتر در میزان بلندی صدا است. بنابراین به سمعک شما اجازه می‌دهد با ادیوگرام شما مطابقت بیشتری داشته باشد.

یک سمعک خوب، چند کانال دارد؟

برخی از سمعک های پیشرفته و مدرن می‌توانند بیش از 24 کانال داشته باشند و مطمعنا هزینه و قیمت بالاتری خواهند داشت. اما واقعاً برای استفاده و ارتباطات روزمره به چند کانال نیاز داریم؟

استارکی، یکی از شرکت های تولید کننده سمعک، مطالعه و بررسی ای بر روی 1156 ادیوگرام برای پاسخ به این سوال انجام داد که «چند کانال پردازش سیگنال مستقل برای به حداکثر رساندن قابلیت شنیداری گفتار مورد نیاز است».

فرض اساسی این بود که هدف یک سمعک با طراحی خوب، به حداکثر رساندن کیفیت صدا و درک گفتار است ، که این شاخص توسط هوش مصنوعی اندازه گیری می شد.

محققان طبق نتایج به دست آمده از این مطالعه دریافتند که مزیت درک شده در شنیدن گفتار، در بیشتر از 4 کانال، حاشیه ای یا "از نظر آماری ناچیز" است و بیشترین میزان افزایش کیفیت در هنگام تغییر سمعک از 1 کاناله به 2 کاناله رخ می دهد.

بنابراین متوجه می شویم که هر قدر تعداد کانال های سمعک بیشتر باشد، لزوما باعث افزایش کیفیت و رضایت نمی شود.

لازم به ذکر است که تعیین سمعک با تعداد کانال مناسب برای شما باید توسط متخصص شنوایی با توجه به میزان کم شنوایی شما، شکل و الگوی کم شنوایی، نیاز و انتظارات شما از سمعک، محیط کار و شغل شما و... تعیین شود. بنابر این نمی توان برای همه نسخه ثابتی پیچید. اگر نیاز به سمعک دارید بهتر است با شنوایی شناس خود در رابطه با ویژگی های سمعک صحبت کنید تا بهترین تجویز برای شما انجام شود.

درباره هوم ویزیت

هوم ویزیت یک استارت آپ فعال در زمینه خدمات پزشکی و مراقبتی در منزل است که به صورت پلتفرمی کار می کند که بیماران را به پزشکان ،پرستاران و فیزیوتراپ ها وصل می کند.هوم ویزیت با همراهی تیمی مجرب و کاربلد، پزشک و فیزیوتراپ و یا متخصص مناسب با وضعیت بیمار را به منزل شما اعزام میکند.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. 02147629600