تشخیص دقیق ضربه ی مغزی در افراد سالمند کار دشواری است. شاید شما عادت کرده باشید به این موضوع که عزیز سالمند تان به دلیل عواملی مانند زوال عقل یا آلزایمر به سختی در فکر کردن دچار مشکل می باشد ، پس چرا باید وقوع یک ضربه ی مغزی محتمل را در نظر داشته باشید؟ از طرفی، اختلال در تعادل نیز تنها به یک یا دو علت محدود نمی شود! این اختلال می تواند ناشی از بروز مواردی مانند سکته ی مغزی یا سرگیجه یا فشار خون پایین باشد ، بنابراین شاید فعلا برای شما نگران کننده محسوب نشود. از آنجایی که علائم ضربه ی مغزی تا حد زیادی با علائم سایر بیماری های شایع و در مجموع، بیماری هایی که افراد سالمند معمولاً تجربه می کنند، همپوشانی داشته باشد، بنابراین تشخیص آنها دشوار است - اما تشخیص به موقع ضربه ی مغزی برای فرد سالمند ضروری و حیاتی است ، زیرا ضربه ی مغزی می تواند منجر به بروز عوارضی شود که مایل نیستید در عزیز سالمند تان مشاهده نمایید؛ اما درگیر شدن با این موضوع برای یادگیری هر آنچه که در مورد ضربه ی مغزی در افراد سالمند باید بدانید - مانندآنچه سبب بروز آنها می شود ، علائم و نشانه ها ، عوارض احتمالی و هر آنچه که می توانید برای جلوگیری از بروز آن انجام دهید ، می تواند بسیار کمک کننده و چه بسا، در خیلی از شرایط، پیشگیری کننده نیز باشد.

ضربه ی مغزی در افراد سالمند

شایعترین علت ضربه ی مغزی در افراد سالمند:

آیا می دانید هر سال از هر چهار فرد سالمند، یک نفر، سقوط کردن را تجربه می کند؟ این آمار نسبتا وحشتناک دلیل بزرگی برای نگرانی در این زمینه محسوب می شود! ، زیرا طبق آمار جدید مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC) ، سقوط، شایع ترین علت بروز آسیب های مغزی مانند ضربه ی مغزی است. و از آنجایی که کمتر از نیمی از افراد سالمند بعد از تجربه ی سقوط، این موضوع را به پزشکان خود اطلاع می دهند ، باید توجه داشته باشید که اولین موردی که عزیزان سالمند تان را در آستانه ی نشان دادن علائم مربوطه می کنند ، ضربان قلب نیست! ، به خصوص اگر سقوط آنها منجر به شکستگی استخوان نشود. به همین دلیل نظارت مناسب روی عوامل خطرزا برای سقوط ضروری می باشد – چرا که طبق دستورالعمل مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ، یک مرتبه سقوط می تواند احتمال رخ دادن سقوط بعدی را در آنها دو برابر کند!

علائم و نشانه های سکته مغزی در سالمندان:

علائم ضربه ی مغزی می تواند شناختی ، جسمی ، عاطفی و یا مربوط به الگوی خواب باشد. مشکل عمده در مشخص کردن بروز یا عدم بروز ضربه ی مغزی در افراد سالمند ، این است که بسیاری از علائم با سایر بیماری ها و ناراحتی ها مشترک می باشد ، بنابراین بهترین کار برای ارزیابی بهتر علائم مربوطه، این است که از همراه فرد سوال کنیم که آیا عزیز سالمند تان اخیراً دچار سقوط شده است یا خیر.

علائم شناختی متداول ضربه ی مغزی شامل مشکل در درست فکر کردن، تمرکز و به خاطر سپردن اطلاعات جدید است. علائم جسمی شامل حالت تهوع و یا استفراغ ، سرگیجه ، سردرد ، تاری دید ، حساسیت به نور و یا صدا ، مشکلاتی در تعادل و همچنین خستگی است. علائم عاطفی می تواند شامل تحریک پذیری ، بدخلقی ، غم و اضطراب باشد. در نهایت ، یک سالمند که دچار ضربه ی مغزی شده، ممکن است بیشتر یا کمتر از حد عادی بخوابد یا حتی خوابیدن برای او دشوار نیز باشد.

نشانه های سکته مغزی در سالمندان

عوارض احتمالی عدم تشخیص سکته مغزی:

تشخیص زودرس ضربه ی مغزی بسیار اهمیت دارد ؛ چرا که ضربه ی مغزی درمان نشده و بدون کنترل می تواند منجر به بروز یک یا چند مورد از عوارض زیر گردد:

  • سرگیجه ی پس از سانحه
  • سردرد های پس از سانحه
  • سندرم بروز تأثیرات ثانویه
  • اثرات تجمعی آسیب مغزی
  • سندرم پس از ضربه ی مغزی

برخی از این عوارض، بسته به فرد و شدت ضربه ی مغزی با گذشت زمان ، روزها ، هفته ها یا ماه ها کم رنگ می شوند. اما موارد دیگر، مانند سندرم پس از ضربه ی مغزی ممکن است اثرات ماندگاری به همراه داشته باشند ، از جمله سردرد ، سرگیجه و اختلال عملکرد شناختی. اگه بیمار شما دچار سکته مغزی شده باشد. میتوانید از خدمات فیزیوتراپی سکته مغزی استفاده کنید که برای توانبخشی این بیماران بسیار تاثیر گذار است.

 

جلوگیری از بروز ضربه ی مغزی در افراد سالمند

خوشبختانه ، موارد زیادی وجود دارد که می توانید برای کمک به عزیز سالمند تان در جلوگیری از سقوط ، که می تواند منجر به بروز ضربه ی مغزی شود ، به کار ببرید ؛ مواردی مانند:

  • ایمن سازی خانه: فرش ، کاشی های لیز، کفش و سایر وسایل و مسالح موجود روی کف خانه و حتی حیوانات خانگی نیز می توانند سبب لیز خوردن یا عدم تعادل و نهایتا، سقوط افراد سالمند شوند. تمیز کردن و بالا بردن میزان اصطکاک کف اتاق ها می تواند بسیار موثر باشد.
  • صحبت با پزشکان این افراد: افراد سالمند 34٪ استفاده کنندگان از داروهای تجویزی در ایالات متحده را تشکیل می دهند و هیچ چیزی نمی تواند این موضوع را که یکسری عوارض برخی از داروهای تجویزی می توانند منجر به افزایش حالت سرگیجه و حتی عدم تعادل و خواب آلودگی در بین سالمندان شوند را انکار کند. و از آنجا که برخی از این عوارض، مانند سرگیجه ، می تواند منجر به سقوط شود ، مهم است که در مورد این عوامل خطرساز و جلوگیری از وقوع حادثه، همراه بیمار با پزشکان افراد سالمند صحبت نماید.
  • تشویق سالمندان برای فعال ماندن: رعایت ورزش منظم روزانه و متناسب با شرایط فرد برای حفظ قدرت عضلات ، کاهش سرعت اثر پوکی استخوان و انعطاف پذیری مفاصل ، رباط ها و تاندون ها و عملکرد صحیح آنها بسیار ضروری می باشد
  • فراهم کردن کفش و ابزار کمکی و ایمنی مناسب برای سالمندان: کفش های با تخته ی دندانه دار و همچنین، پاشنه های کوتاه و لاستیکی می توانند از لیز خوردن فرد سالمند حین قدم زدن جلوگیری کنند؛ از طرفی، یکسری وسایل کمکی مانند عصا و واکر نیز می توانند به آنها در ثبات وضعیت لگن و پاهای خود حین ایستادن و راه رفتن، کمک های شایانی عرضه نمایند.

درباره هوم ویزیت

هوم ویزیت یک استارت آپ فعال در زمینه خدمات پزشکی و مراقبتی در منزل است که به صورت پلتفرمی کار می کند که بیماران را به پزشکان ،پرستاران و فیزیوتراپ ها وصل می کند.هوم ویزیت با همراهی تیمی مجرب و کاربلد، پزشک و فیزیوتراپ و یا متخصص مناسب با وضعیت بیمار را به منزل شما اعزام میکند.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. 02147629600