سمعک های استخوانی برای افرادی که کم شنوایی دارند و یا اختلالی در گوش خارجی یا میانی آنها وجود دارد و همچنین کسانی که در یک گوش شان کم شنوایی عمیق دارند، گزینه مناسبی است. نوع و میزان کم شنوایی شما تا حد زیادی تعیین می کند که به چه نوع سمعک استخوانی نیاز دارید.بنابر این می توان به طور کلی گفت استفاده کنندگان از سمعک های استخوانی به شرح زیر می باشد:

  • افراد با کم شوایی شدید یک طرفه
  • افراد با اختلالات گوش خارجی یا میانی
  • افراد با ناهنجاری های ساختاری بدو تولد گوش خارجی

سمعک استخوانی چگونه کار می کند؟

سمعک های استخوانی صدا های محیطی را گرفته و از طریق ارتعاشات استخوانی مستقیماً به حلزون گوش (اندام شنوایی در گوش داخلی شما) منتقل می کنند. برخلاف سمعک های معمول که صدا را تقویت می کنند و از راه هوایی یعنی از طریق کانال لاله گوش، پرده گوش را مرتعش می کنند و در اثر مکانیسم های بعدی، مغز صدا را پردازش می کند ، سمعک های استخوانی گوش خارجی و گوش میانی شما را به طور کامل دور می زنند و مسیر جدیدی را برای شنوایی ایجاد می کنند. به طور ساده تر سمعک های استخوانی مستقیما حلزون گوش داخلی را تحریک می کنند و باعث شنیده شدن صدا ها می شوند. سمعک های استخوانی را می توان برای یک یا هر دو گوش استفاده کرد و همچنین می توان آنها را به همراه سمعک های معمول در گوش مقابل استفاده کرد.

 

دستگاه های کمک شنوایی استخوانی از دو قسمت تشکیل شده اند:

کاشت استخوان تیتانیومی و پردازشگر صدا های خارجی

میکروفون دستگاه که در قسمت بیرون از سر قرار دارد صدا های محیطی را جمع کرده و به قسمت کاشت منتقل می کند. سپس کاشت این صدا ها را از طریق ارتعاش به حلزون گوش داخلی منتقل می کند و باعث جا به جایی و تحریک سلول های مویی موجود در حلزون گوش می شود. در نتیجه این تحریک حلزون و سلول های مویی آن عصب شنوایی تحریکات ایجاد شده را دریافت کرده و به بخش مربوط به اطلاعات شنوایی در مغز انتقال می دهد.

 

عمل جراحی پیش از دریافت سمعک استخوانی چگونه است؟

در طی این عمل که عمل جراحی سرپایی است، پزشک گوش، حلق و بینی یک کاشت تیتانیوم کوچک حدودا 3 تا 4 میلی متری را درون استخوان پشت گوش یعنی استخوان ماستوئید قرار می دهد. نیاز به ذکر است که بلافاصله بعد از انجام عمل جراحی و قرار گرفتن کاشت در استخوان پشت لاله گوش، فرد کم شنوا قادر به استفاده از سمعک استخوانی نیست بلکه مدت زمانی نیاز است تا جمجمه و پوست بهبود یابند. که التبه این زمان برای هر فرد متفاوت است و ممکن است چند هفته تا چند ماه به طول بینجامد.

پس از بهبودی کامل پوست و جمجمه به دنبال عمل جراحی، می توان با تنظیمات و اقدامات متخصص شنوایی از سمعک استخوانی استفاده کرد.

پس از استفاده به مدت چند روز تا چند هفته ممکن است نیاز به تنظیمات مجدد و یا تغییری در تنظیم سمعک باشد تا صدا برای بیمار با کیفیت تر و بهتر باشد و نیاز های وی را بهتر بر طرف کند

امکانات سمعک های استخوانی

سمعک های استخوانی نیز مانند سمعک های معمول به دستگاه های پخش مثل تلویزیون، تلفن همراه و... متصل می شوند و قابلیت این را دارند که صدا ها را به طور مستقیم در گوش فرد پخش کنند.

انواع سمعک های استخوانی

  • سمعک های استخوانی تلی
  • سمعک های استخوانی هد باندی
  • سمعک استخوانی عینکی
  • سمعک استخوانی قابل کاشت با جراحی

لازم به ذکر است که تمامی این مدل ها از نظر تکنولوژی مثل هم هستند و تنها از لحاظ شکل ظاهری متفاوت هستند.

شما میتوانید از خدمات مشاوره ای تجویز سمعک در منزل هوم ویزیت استفاده کنید.کارشناسان شنوایی سنجی ما همه مناطق تهران را پوشش می دهند.

 

درباره هوم ویزیت

هوم ویزیت یک استارت آپ فعال در زمینه خدمات پزشکی و مراقبتی در منزل است که به صورت پلتفرمی کار می کند که بیماران را به پزشکان ،پرستاران و فیزیوتراپ ها وصل می کند.هوم ویزیت با همراهی تیمی مجرب و کاربلد، پزشک و فیزیوتراپ و یا متخصص مناسب با وضعیت بیمار را به منزل شما اعزام میکند.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. 02147629600