گفتاردرمانی بعد از سکته مغزی به چه معناست؟

مشکلات گفتاری یکی از عوارض شایع سکته مغزی است. افرادی که سکته مغزی را تجربه کرده‌اند اغلب در هفته‌ها و ماه‌های بعد در برقراری ارتباط و استفاده از زبان دچار مشکل شده‌اند.در چنین شرایطی گفتار درمانی می تواند بهترین راه بهبود باشد.هوم ویزیت خدمات گفتاردرمانی سکته مغزی در منزل را توسط گفتار درمانگران حرفه ای و با تجربه به شما عزیزان ارائه میدهد .برای مشاوره و رزرو با شماره های زیر تماس بگیرید

بهبود گفتار بعد از چه مدت رخ میدهد؟

بسیاری از افراد در چند هفته اول پیشرفت قابل توجهی دارند. مشاهده بهبود در مراحل اولیه و سپس بهبودهای ثابت در طول 3 تا 6 ماه اول درمان معمول است. ماه‌های اول زمانی است که مغز شما فعال‌ترین بازیابی را انجام می‌دهد، و معمولاً زمانی است که جهش‌هایی در حال انجام است.

با این حال، زمان دقیق بهبودی به شما، علائم و شدت سکته مغزی شما بستگی دارد.

در حالی که افراد می‌توانند در عرض چند هفته پیشرفت کنند، افراد دیگر تا سال‌ها پس از سکته با مشکلات گفتاری مواجه هستند. مانند بسیاری از چالش های پس از سکته مغزی، راه بازیابی زبان بسیار فردی است. گفتار درمانگر شما می تواند ایده بهتری در مورد مدت زمانی که ممکن است مسیر شما طول بکشد به شما بدهد.

درمان مشکلات گفتاری بعد از سکته مغزی به چه شکل است؟

گفتار درمانگر متخصص اصلی درمان شما برای مشکلات گفتاری پس از سکته مغزی خواهد بود. آنها یک برنامه درمانی بر اساس علائم، نیازها و اهداف خاص شما ایجاد خواهند کرد.

گزینه های درمانی رایج منبع مورد اعتماد عبارتند از:

  • تحریک برنامه‌ریزی‌شده: این تکنیک درمانی از کمک‌های حسی مانند موسیقی و تصاویر برای کمک به ایجاد مهارت‌های ارتباط کلامی استفاده می‌کند.
  • درمان شناختی زبانی: این تکنیک از پاسخ های عاطفی به زبان برای تقویت درک زبان استفاده می کند.
  • افزایش اثربخشی ارتباط آفازی (PACE): PACE یک مدل مبتنی بر مکالمه است که از تصاویر به عنوان نشانه برای برقراری ارتباط استفاده می کند.
  • تحریک درمانی: این تکنیک به افرادی که دچار سکته مغزی شده اند کمک می کند تا معنی و دستور زبان کلمات را دوباره بیاموزند.
  • گروه درمانی: در گروه درمانی، افراد دارای مشکلات گفتاری می توانند دور هم جمع شوند تا مهارت هایی را که در درمان ایجاد کرده اند، تمرین کنند و از یکدیگر حمایت کنند.
  • خانواده درمانی: خانواده درمانی به افراد مبتلا به سکته مغزی و اعضای خانواده و مراقبان آنها اجازه می دهد تا مهارت های ارتباطی را تحت راهنمایی گفتار درمانگر بهبود بخشند.

با توجه به شرایط جسمی و حرکتی بیماران سکته مغزی، بهترین روش درمان استفاده از خدمات گفتاردرمانی در منزل است. هوم ویزیت با کمک برترین اساتید پزشکی ایران در این راه با شما همراه است.

گفتاردرمانی برای بیماران سکته مغزی

چرا گفتار اغلب تحت تأثیر سکته مغزی قرار می گیرد؟

معمولاً سکته مغزی بر بخش‌هایی از مغز که گفتار و زبان را کنترل می‌کنند تأثیر می‌گذارد. هنگامی که سلول های مغز در این مناطق می میرند، می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در ارتباط شود. به این حالت آفازی می گویند.

حدود یک سوم از همه افرادی که سکته مغزی را تجربه می کنند، در تکلم مشکل دارند. علائم می تواند خفیف یا شدید باشد و بسته به فرد می تواند متفاوت باشد. علائم رایج شامل مشکل در موارد زیر است:

  • صحبت كردن
  • با استفاده از جملات کامل
  • با استفاده از گرامر صحیح
  • پیدا کردن کلمات مناسب برای بیان معنای خود
  • تشکیل کلمات
  • ایجاد صداهای خاص

گاهی اوقات، افرادی که سکته مغزی را تجربه کرده اند، در کنترل ماهیچه های لب و زبان خود مشکل دارند. به این حالت "دیزآرتری" می گویند و همچنین می تواند برقراری ارتباط و صحبت واضح را بسیار دشوار کند.

سکته مغزی همچنین می تواند حرکت ماهیچه های صورت را با مشکل مواجه کند. به این حالت آپراکسی می گویند. "آفازی"، دیس آرتری و آپراکسی همگی توسط گفتار درمانگر قابل درمان هستند.

مشکلات گفتاری پس از سکته چگونه تشخیص داده می شود؟

مشکلات گفتاری پس از سکته مغزی معمولاً توسط گفتار درمانگر تشخیص داده می شود. گفتار درمانگر یک متخصص پزشکی است که در کمک به افرادی که در ارتباط، مهارت های زبانی و بلع مشکل دارند، تخصص دارد.

یک گفتاردرمانگر می تواند یک ارزیابی برای تشخیص مشکلات گفتاری پس از سکته انجام دهد. آنها فهرستی از سؤالات را بررسی می کنند که برای هر گونه مشکل گفتاری و میزان اختلال آزمایش می شود. این به شما و گفتاردرمانگر این امکان را می دهد که دقیقاً بدانید سکته مغزی چقدر بر گفتار شما تأثیر گذاشته است و به آنها کمک می کند تا یک برنامه درمانی ایجاد کنند.

گفتاردرمانی برای بیماران سکته مغزی

عوامل خطر برای مشکلات گفتاری پس از سکته چیست؟

در حال حاضر هیچ راهی برای دانستن اینکه چه کسی بیشتر در معرض مشکلات گفتاری یا علائم خاص سکته است، وجود ندارد. با این حال، بسیاری از عوامل خطر شناخته شده برای سکته مغزی وجود دارد. شامل می شود:

  • اگر سابقه سکته در خانواده دارید: اگر یکی از اعضای خانواده سکته کرده باشد، احتمال سکته در شما بیشتر است.
  • سن بالای 55 سال: خطر سکته مغزی با افزایش سن افزایش می یابد و به ازای هر 10 نفر بالای 55 سال دو برابر می شود .
  • جنسیت: مردان بیشتر از زنان در معرض حملات مغزی هستند. با این حال، سکته مغزی در زنان کشنده تر است.
  • شما سابقه سکته مغزی دارید: اگر در گذشته سکته کرده اید، احتمال سکته مغزی در شما بیشتر است.
  • سابقه حملات ایسکمیک گذرا (TIA): گاهی اوقات به TIA ها "مینی سکته مغزی" گفته می شود. اگر سابقه TIA دارید، احتمال سکته در شما بیشتر است.
  • فشار خون بالا: فشار خون بالا خطر سکته را افزایش می دهد.
  • کلسترول بالا: سطوح بالای کلسترول خطر سکته را افزایش می دهد.
  • بیماری قلبی: بیماری قلبی یک عامل خطر شناخته شده برای سکته مغزی است.
  • آریتمی و ناهنجاری در ساختار قلب: اگر ریتم قلب یا اختلالات خاصی در ساختار قلب دارید، در معرض خطر سکته مغزی قرار دارید.
  • چاقی: چاقی خطر سکته مغزی را افزایش می دهد.
  • ورزش نکردن: ورزش نکردن و سبک زندگی کم تحرک خطر سکته را افزایش می دهد.
  • دیابت: اگر دیابت دارید، احتمال سکته در شما بیشتر است.
  • سیگار کشیدن: سیگار کشیدن خطر سکته مغزی را تقریبا دو برابر می کند.
  • مصرف زیاد الکل: مصرف بیش از دو نوشیدنی الکلی در روز می تواند فشار خون شما را افزایش دهد.
  • استفاده غیرقانونی از مواد مخدر IV: مصرف داروی IV می تواند خطر لخته شدن خون را افزایش دهد و این می تواند خطر سکته را افزایش دهد.

گفتاردرمانی برای بیماران سکته مغزی

مزایای گفتاردرمانی در منزل 

1. آسایش: گفتار درمانی خانگی نیاز به مراجعه به بیمارستان را از بین می برد، باعث صرفه جویی در زمان و کاهش استرس سفر می شود.
2. راحتی: قرار گرفتن در یک محیط آشنا می تواند به افراد کمک کند در طول جلسات درمانی احساس آرامش و ارتباط بیشتری داشته باشند.
3. درمان انفرادی: گفتار درمانی خانگی به جای یک رویکرد یکسان برای همه، امکان برنامه های درمانی شخصی تری را فراهم می کند که متناسب با نیازها و اهداف خاص فرد باشد.
4. مشارکت خانواده: اعضای خانواده می توانند در جلسات درمانی شرکت کنند، تکنیک هایی را برای حمایت از پیشرفت بیاموزند و مهارت ها را بین جلسات تقویت کنند.
5. کاربرد دنیای واقعی: با مهارت های گفتاری و زبانی در خانه، افراد می توانند به راحتی آموخته های خود را در موقعیت های روزمره به کار ببرند و مهارت های ارتباطی را در محیط های آشنا توسعه دهند.
6. ارتباط بهتر: گفتاردرمانگران در خانه می توانند ارتباط بهتری را بین افراد و اعضای خانواده شان تقویت کنند که می تواند منجر به نتایج درمانی موثرتری شود.
7. افزایش انگیزه: یک محیط راحت که با چهره های آشنا احاطه شده باشد، می تواند انگیزه و مشارکت در جلسات درمانی را افزایش دهد و منجر به نتایج و پیشرفت های بهتر شود.
8. مقرون به صرفه بودن: در برخی موارد، گفتار درمانی خانگی می تواند مقرون به صرفه تر از درمان سنتی مبتنی بر کلینیک باشد، به ویژه هنگامی که هزینه های حمل و نقل و صرفه جویی در زمان را در نظر بگیرید.

در این راستا، استارتاپ پزشکی و مراقبتی هوم ویزیت، امکان دسترسی به بهترین خدمات گفتاردرمانی در منزل را برای شما عزیزان مقدور کرده است. ما امکانات، تخصص و تجربه را در حداقل زمان و با مناسب‌ترین قیمت تقدیمتان می‌کنیم. همراهی با شما از ابتدا تا انتهای مسیری که به سلامت و رضایتتان ختم شود، هدف نهایی و افتخار بزرگ ماست.

سوالات متداول

در اینجا به برخی از سوالات رایج پاسخ داده شده است که ممکن است به شما کمک کند تا در مورد سکته مغزی و بازیابی گفتار بیشتر بدانید.

آیا مشکلات گفتاری پس از سکته مغزی بر هوش شما تأثیر می گذارد؟

نه. در واقع، برای بسیاری از افراد، این بخش از آنچه که باعث می‌شود پس از سکته، مشکلات گفتاری را به‌ویژه خسته‌کننده می‌کند. افرادی که سکته مغزی را تجربه کرده‌اند اغلب دقیقاً می‌دانند که می‌خواهند با چه چیزی ارتباط برقرار کنند، اما نمی‌توانند کلمات را آنطور که می‌خواهند بیان کنند.

آیا همه افراد بعد از سکته مغزی می توانند توانایی گفتار خودرا بازیابی کنند؟

خیر. حدود 21 تا 40 درصد از افرادی که پس از سکته مغزی بهبود می یابند، سطحی از مشکلات گفتاری دائمی را تجربه می کنند. به خاطر داشته باشید که در برخی موارد، این ممکن است بسیار جزئی باشد.

علاوه بر این، بهبودی شما بر اساس نوع سکته مغزی، علائم شما و پیشرفتی که در طول درمان انجام می‌دهید، کاملاً فردی خواهد بود.

برقراری ارتباط در شرایط مشکلات گفتاری چطور است؟

گفتاردرمانگر شما می‌تواند به شما کمک کند تا در حین کار بر روی بازیابی گفتار خود، ابزار مناسب برای برقراری ارتباط را بیابید. ابزارها و کمک‌های مختلفی وجود دارد، از جمله همه چیز، از برنامه‌های تلفن هوشمند گرفته تا کتابچه‌های قابل چاپ.

سکته مغزی می تواند بر توانایی شما در برقراری ارتباط تأثیر بگذارد. گفتار درمانگر می تواند به شما کمک کند تا این توانایی را از طریق انواع درمان های درمانی به دست آورید. گفتار درمانی مهارت های ارتباطی و زبانی شما را بازسازی می کند. اغلب، پیشرفت قابل توجهی در طی چند هفته اول درمان حاصل می شود و تا چند ماه آینده ادامه می یابد.

با این حال، مسیر بهبودی بسیار فردی است و پیش بینی آن دشوار است. برخی از افراد بهبودی آهسته ای را تجربه می کنند که سال ها طول می کشد، و همه کسانی که سکته مغزی را تجربه می کنند، صحبت خود را به طور کامل به دست نمی آورند. گفتار درمانگر شما می تواند جدول زمانی بهبودی و برنامه درمانی شما را با شما در میان بگذارد.

 

درباره هوم ویزیت

هوم ویزیت یک استارت آپ فعال در زمینه خدمات پزشکی و مراقبتی در منزل است که به صورت پلتفرمی کار می کند که بیماران را به پزشکان ،پرستاران و فیزیوتراپ ها وصل می کند.هوم ویزیت با همراهی تیمی مجرب و کاربلد، پزشک و فیزیوتراپ و یا متخصص مناسب با وضعیت بیمار را به منزل شما اعزام میکند.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. 02147629600