آنچه که در حال حاضر کل جهان شدیدا منتظر آن است؛ عرضه و دریافت واکسن کووید-19 می‌باشد. اما واکسن ضدویروس کرونا چگونه به ما کمک می‌کند تا از این پاندمی (همه‌گیری) نجات پیدا کنیم؟ در اصل ضرورت وجود واکسن برای ایجاد مصونیت و کسب ایمنی در برابر بیماری کووید-19 است. چرا که ایجاد مصونیت، از ابتلای مجدد ما به این عفونت پاندمیک محافظت می‌کند. در این میان سوالی که توجه همگان را به خود جلب کرده این است که آیا یک بار آلوده شدن به این ویروس می‌توانید ما را از ابتلای دوباره به کرونا در امان بدارد؟ پاسخ آن از اهمیت بسیاری برخوردار است. زیرا افرادی که یک بار از بیماری کووید-19بهبود یافته‌اند، اگر در اثر ابتلا بتوانند مصونیت پیدا کنند، می‌توانند به راحتی به کار خود برگردند یا آزادانه سفر کنند. اما اگر اینگونه نباشد، ابتلای دوباره به کرونا مطمئنا با گسترش بیشتر آن و بروز خطراتی برای زندگی افراد همراه است.

آنتی‌بادی‌ها و ایمنی (مصونیت) نسبت به کووید-19

اصولا به محض حمله هر نوع ویروسی به شما، سیستم دفاعی بدنتان به طور طبیعی پاسخ می‌دهد. این مساله کمک می‌کند تا روند گسترش ویروس کُند شود و حتی ممکن است از ایجاد علائم جلوگیری کند. به دنبال پاسخ ایمنی اولیه، یک پاسخ اختصاصی و پیشرفته‌تر در جایی که بدن شما مولکول‌های محافظتی به نام آنتی‌بادی‌هایی که به ویروس متصل می‌شوند و آن را غیرفعال می‌کنند تولید می‌کند؛ ایجاد می‌شود. این آنتی‌بادی‌ها اصولا برای هر نوع عفونت و ذره خارجی اختصاصی هستند؛ به این معنی که اگر آنتی‌بادی علیه ویروس فلج اطفال داشته باشید، بدن در برابر آن ویروس ایمن (مصون) می‌شود. به همین ترتیب، اگر آنتی‌بادی‌هایی برای مقابله با بیماری کووید-19 داشته باشید، می‌توانید در برابر ویروس کرونا ایمن شوید.

هنگامی که فردی به کووید-19 مبتلا می‌شود، بدن او آنتی‌بادی‌های محافظتی را به طور اختصاصی برای مقابله با آن می‌سازد که به پاکسازی ویروس از بدن کمک می‌کند و باعث بهبودی از عفونت می‌شود. توجه داشته باشید که بسته به عوامل مختلفی از جمله نحوه پاسخ بدن فرد، سن و وضعیت کلی سلامتی او، مقادیر آنتی‌بادی‎های تشکیل شده و سطح ایمنی که آن‌ها ایجاد می‌کنند؛ ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. سازمان WHO در حال حاضر همچنان به بررسی شواهد مطالعات، در مورد پاسخ‌های آنتی‌بادی به عفونت ویروس کرونا می‌پردازد. بیشتر این مطالعات نشان داده‌اند که افرادی که از عفونت بهبود یافته‌اند، دارای آنتی‌بادی در برابر این ویروس هستند. بنابراین احتمالا باید انتظار مصونیت جمعی یا گله‌ای در برابر کووید-19را داشته باشیم. پاسخ به سوالات زیر می‌تواند صحت مصونیت جمعی و احتمال ابتلای دوباره به کرونا را برای شما مشخص کند.

 ابتلای دوباره به کرونا

آیا واقعا آنتی‌بادی‌های تولید شده در بدن می‌توانند ایمنی هر فرد در برابر کووید-19را فراهم کنند؟

از نظر متخصصان، آنتی‌بادی‌ها می‌توانند سطحی از ایمنی موقت را در برابر وروس کرونا فراهم کنند. با این حال، هنوز هیچ مطالعه‌ای ارزیابی نکرده است که آیا وجود آنتی‌بادی‌ها باعث مصونیت مجدد در برابر این ویروس می‌شود یا خیر. مشکل اصلی اینجاست که محققان در مورد مدت زمان بقای این آنتی‌بادی‌ها در بدن مطمئن نیستند، بنابراین نمی‌توان در مورد مدت زمان پایداری این ایمنی و مصونیت مطمئن بود! پس بهترین کار این است که همچنان اقدامات احتیاطی را رعایت کنید؛ حتی اگر قبلاً یکبار به ویروس کرونا مبتلا شده‌اید.

آیا می‌توان سطح ایمنی یا مصونیت هر فرد نسبت به کووید-19 را بررسی کرد؟

قطعا خیر! چرا که هنوز هیچ آزمایشی نمی‌تواند تأیید کند که شما نسبت به این بیماری به میزان زیادی ایمن هستید یا خیر. با این حال، اگر قبلاً آلوده شده و از بیماری بهبود یافته باشید، یک آزمایش سرولوژی می‌تواند آنتی‌بادی‌های کووید-19را در خون تشخیص دهد و آن‌ها را اندازه‌گیری کند. این مساله به درک اینکه آیا بدن شما اخیرا در تماس با ویروس بوده است یا خیر نیز کمک می‌کند. چرا که بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری معمولا هیچ علائمی را نشان نمی‌دهند.

آیا نتیجه مثبت آزمایش آنتی‌بادی کووید-19 به معنای مصونیت شما از آن است؟

این مساله در اصل به این معنی است که شما در گذشته در معرض خطر ویروس قرار گرفته‌اید و به معنای مصونیت از ابتلای دوباره به کرونا نیست. چرا که از نظر محققان برای برخی از عفونت‌ها (نه همه) آنتی‌بادی‌ها می‌توانند از عفونت و ابتلای مجدد محافظت کنند. برای بقیه مانند کووید-19 فقط ممکن است علائم خفیف‌تر شوند و خبری از مصونیت دائم نیست!

همچنین، نتیجه منفی آزمایش آنتی‌بادی کووید-19 این معنی نیست که شما هرگز به ویروس مبتلا نشده‌اید. این احتمال وجود دارد که سطح آنتی‌بادی‌های شما به پایان رسیده باشد و به همین دلیل عفونت اخیر احتمالی شما با آزمایش سرولوژی قابل تشخیص نیست.

آزمایش آنتی‌بادی کووید-19

آیا می‌توانید مجددا به کووید-19 مبتلا شوید؟

احتمال آن وجود دارد؛ اما اینکه چند بار ممکن است مبتلا شوید هنوز مشخص نیست. چندین مورد در مناطق مختلف جهان گزارش شده است که افراد می‌توانند برای بار دوم آلوده شوند. همچنین مشخص نیست که آیا افراد در شرایط ابتلای دوباره به کرونا، قادر به انتقال عفونت به دیگران هستند یا خیر.

برای پیشگیری از ابتلای دوباره به کرونا چه کاری باید انجام داد؟

موثرترین راه‌های پیشگیری از ابتلای دوباره به ویروس کرونا، رعایت فاصله اجتماعی، شستن مرتب دست‌ها و یا استفاده از ضدعفونی‌کننده دست و استفاده از ماسک هنگام حضور در جمع است. حتی اگر قبلا به ویروس کرونا مبتلا شده‌اید، نسبت به مصونیت دائم خود مطمئن نباشید! بهتر است اقدامات احتیاطی در برابر ویروس کرونا را همچنان رعایت کنید تا بتوانید تا شروع گسترده واکسیناسیون در کشور از خود و عزیزانتان محافظت کنید.

درباره هوم ویزیت

هوم ویزیت یک استارت آپ فعال در زمینه خدمات پزشکی و مراقبتی در منزل است که به صورت پلتفرمی کار می کند که بیماران را به پزشکان ،پرستاران و فیزیوتراپ ها وصل می کند.هوم ویزیت با همراهی تیمی مجرب و کاربلد، پزشک و فیزیوتراپ و یا متخصص مناسب با وضعیت بیمار را به منزل شما اعزام میکند.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. 02147629600