گاهی اسم‌ها را فراموش می‌کنید؟ یادتان نمی‌آید دیشب شام چی خوردید؟ به آشپزخانه که می‌روید یادتان می‌رود برای چه کاری رفته‌اید؟ همۀ این‌ها تا حدودی طبیعی هستند و برای همۀ ما گهگاهی پیش می‌آیند. اما ما باید به فراموشی‌ها و خطاهای حافظۀ افراد سالمند توجه کنیم. با بالا‌رفتن سن، توانایی شناختی ذهن کاهش پیدا می‌کند. گرچه هیچ معجونی برای جلوگیری از فراموشی وجود ندارد، اما با 6 روشی که امروز به شما معرفی می‌کنیم، می‌توانید ذهنتان را مدت‌زمان بیشتری سالم نگه دارید.

همیشه ورزش کنید

ورزش نه‌تنها به کاهش وزن کمک می‌کند، بلکه می‌تواند شما را سر حال بیاورد، کیفیت خوابتان را بهبود دهد و احتمال ابتلا به بیماری‌ها را کاهش دهد. به علاوه، ورزش‌کردن رشد سلول‌های مغزی جدید را افزایش می‌دهد و از سلول‌های موجود محافظت می‌کند و به این ترتیب توانایی‌های شناختی شما را حفظ می‌کند. می‌توانید با وزنه‌زدن عضلاتتان را تقویت کنید یا با تمرین‌های هوازی استقامتتان را افزایش دهید یا یوگا تمرین کنید. فعالیت بدنی می‌تواند شما را سالم‌تر و ذهن شما را قوی‌تر کند.

ورزش و مغز

تغذیۀ مناسب داشته باشید

مسلما هرچه می‌خوریم بر زندگی ما اثر می‌گذارد. به همین خاطر مصرف غذاهای سالم اهمیت بسیاری دارد. غذاهایی مثل گوشت قرمز و لبنیات را کنار بگذارید چون حاوی مقادیر زیادی چربی اشباع هستند. ماهی آزاد، ماهی تن، گردو، تخم کتان و سویا را در رژیم غذایی خود بگنجانید زیرا منبع غنی امگا3 هستند که به سلامت مغز کمک می‌کند. میوه‌ها و سبزیجات هم سرشار از مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند و به کاهش سرعت فرایند پیرشدن کمک می‌کنند. مصرف گیاهان معطر و ادویه‌ها، مثل زردچوبه، دارچین و زنجبیل، هم به نفع مزۀ غذای شماست و هم به سود مغز شما. شکلات تلخ، چای و قهوه هم مملو از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند و بنابراین برای مغز مفیدند.

بیمار نشوید

بیماری‌ها نیز می‌توانند علت کاهش توان شناختی باشند. دیابت، فشار خون، کلسترول، چاقی و مصرف الکل همگی می‌توانند سلامتی ذهنی شما را در دوران سالمندی تهدید کنند. بنابراین باید تلاش کنید در میانسالی از این بیماری‌ها دور باشید. اضافه‌وزن نداشته باشید؛ وزن خود را کنترل کنید؛ تغذیۀ مناسب داشته باشید؛ مراقب میزان دریافت نمک و شکر باشید؛ فعال باشید و به‌طور منظم چکاپ کنید. این چکاپ‌ها کمک می‌کنند از وضعیت سلامت خود آگاه باشید و در صورتی که مشکلی مشاهده شد، پیش از وخیم‌شدن وضعیت، اقدام کنید. پس اگر اخیرا چکاپ نکرده‌اید، حالا این کار را انجام دهید.

خوب بخوابید

خواب باکیفیت برای داشتن یک مغز سالم ضروری است. گرچه این روزها شب‌بیداری مد شده است، اما همین عادت غلط سرچشمۀ بسیاری از مشکلات سلامتی است. خواب خوب باعث می‌شود به لحاظ ذهنی و فیزیکی فعال بمانید و بتوانید فعالیت‌های روزمرۀ خود را کارآمدتر انجام دهید. کلید یک خواب خوب، داشتن یک ذهن آرام است. اگر استرس دارید یا نارحت هستید، افکار پریشان اجازه نمی‌دهند خوب بخوابید. اگر به‌سختی خوابتان می‌برد، دنبال علتش بگردید. روزتان را با کسانی که دوستشان دارید بگذرانید، تکنیک‌های مدیریت استرس را یاد بگیرید و مدیتیشن تمرین کنید. اگر هیچ کدام از این‌ها جواب نداد، حتما از مشاور یا پزشک کمک بخواهید.

یاد بگیرید

فعالیت‌های محرک مغز به کاهش سرعت زوال شناختی در سنین بالا کمک می‌کنند. انجام کارهایی که مغز را تحریک می‌کند باعث می‌شود مغز روابط سلولی جدید بسازد و روابط فعلی را حفظ کند. پس تا می‌توانید مطالعه کنید، بازی‌هایی انجام دهید که وادارتان می‌کنند از مغزتان استفاده کنید، سرگرمی‌های جدید پیدا کنید، وارد هنر شوید، زبان جدید یاد بگیرید. هیچ وقت یاد‌گرفتن را کنار نگذارید.

محرک مغز

معاشرت کنید

ما انسان‌ها حیوانات اجتماعی هستیم. روابطی که شکل می‌دهیم در مراقبت از کارکردهای شناختی ما موثر هستند. بنابراین وقتتان را با کسانی که دوست دارید بگذرانید و روابطتان را تقویت کنید، فعالیت‌های اجتماعی انجام دهید و با افراد تازه آشنا شوید. این کار به احساس نشاط و کاهش استرس کمک می‌کند. حتی مراقبت از حیوانات خانگی و حیواناتی که دوست دارید به شما احساس لذت زایدالوصفی می‌دهد و به حفظ آرامش ذهنی شما کمک می‌کند. بنابراین برای برقراری ارتباط با دیگران وقت بگذارید.

درباره هوم ویزیت

هوم ویزیت یک استارت آپ فعال در زمینه خدمات پزشکی و مراقبتی در منزل است که به صورت پلتفرمی کار می کند که بیماران را به پزشکان ،پرستاران و فیزیوتراپ ها وصل می کند.هوم ویزیت با همراهی تیمی مجرب و کاربلد، پزشک و فیزیوتراپ و یا متخصص مناسب با وضعیت بیمار را به منزل شما اعزام میکند.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. 02147629600