پوکی استخوان ، نوعی بیماری است که طی آن، استخوان های شما به تدریج شروع به نازک شدن و آسیب پذیر شدن می کنند. این بیماری تحت عنوان "یک بیماری خاموش" نیز شناخته می شود. استخوان های ما به طور معمول تا نیمه ی دهه ی سوم زندگی مان می تواند رشد کرده و ما در این مدت می توانیم آن ها را با رعایت و توجه به چند نکته ی ساده و عملی، به حداکثر چگالی شان برسانیم ؛ رشد استخوان های ما پس از رسیدن سن ما به اواسط دهه ی چهارم زندگی، متوقف شده و در صورت نداشتن تحرک کافی و رژیم غذایی مناسب، چه بسا شروع به لاغر شدن هم می کنند. به طور کلی زنان بیشتر از مردان در معرض خطر پوکی استخوان قرار دارند ، چرا که این روند پس از سن یائسگی بانوان، در آن ها سرعت می گیرد.

اخیرا بر اساس یافته های یک تحقیق جدید ، به طور متوسط از هر سه زن ، یک نفر و از هر دوازده مرد، یک نفر که از سن 50 سالگی نیز عبور کرده باشد ، دچار بیماری پوکی استخوان می باشد. با وجود این آمار خیره کننده، جای امیدواری است که موارد قابل توجهی وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان از آن ها بهره گیرید. پس سعی نکنید که بدون هیچ گونه مبارزه و مقاومتی، در برابر این بیماری خاموش تسلیم شوید!

علائم بیماری پوکی استخوان

علائم بیماری پوکی استخوان:

ابتدا یک X-Ray انجام دهید تا میزان ضخامت استخوان های تان را بررسی نمایید. اگر هر یک از اعضای خانواده یا آشنایان شما تجربه ی شکستگی از ناحیه ی استخوان ران داشته باشد و یا به طور اتفاقی با عارضه ی آرتریت روماتوئید دارد دست و پنجه نرم می کند، یا به سن یائسگی اش رسیده است ، انجام آزمایش های بررسی کننده و تشخیصی پوکی استخوان قطعا برایشان الزامی و حیاتی است.

بیماری پوکی استخوان

برای پیشگیری از پوکی استخوان چه مواردی را باید رعایت کرد

هشت مورد از مهم ترین مواردی که باید در خصوص پیشگیری از بروز پوکی استخوان بدانیم شامل موارد زیر است.

کشیدن سیگار را ترک کنید:

سیگار کشیدن در کنار آسیب ها و بیماری های رنگارنگ و متنوعی که برای شما به ارمغان خواهد آورد ، خطر بروز پوکی استخوان را نیز در شما افزایش خواهد داد.

نوشیدنی های الکی را کنار بگذارید:

تنها نوشیدن تقریبا 250 میلی لیتر از مشروبات الکل کافی است تا خطر بروز پوکی استخوان به میزان قابل توجهی در شما افزایش یابد. تا سعی دارید، از نوشیدنی های الکلی اجتناب نمایید و یا حداقل، به مقداری توسط پزشک برای شما تجویز شده است پایبند بمانید و سعی کنید تا از مصرف الکل در روزهای خاصی از هفته خودداری کنید.

هرگز مصرف کلسیم و غذاهای کلسیم دار را فراموش نکنید:

شما باید روزانه حداقل 1000 میلی گرم کلسیم در رژیم های غذایی خود بگنجانید و مصرف نمایید. بهتر است که میوه ها ، ماست ، انواع کلم ، بامیه و از همه مهم تر، شیر را در برنامه ی رژیم غذایی خود قرار دهید؛ چرا که این مواد غذایی، حاوی 300-400 میلی گرم کلسیم هستند و برای استخوان، بسیار مفید و ضروری می باشند.

از مصرف ویتامین D در رژیم غذایی تان غافل نشوید:

ویتامین D برای افزایش چگالی و استحکام استخوان های شما بسیار مهم و اساسی می باشد ، با این وجود، خیلی از مردم از خواص مهم ویتامین D برای بدن و سلامتی و استحکام استخوان ها غافل هستند ، با توجه به اینکه 80-90٪ ویتامین D ما از طریق نور خورشید از طریق پوست جذب می شود، بد نیست که هر از گاهی، بدن خود را مدتی در معرض نور خورشید قرار دهید؛ همچنین در چربی های موجود در انواع لبنیات نیز می توانید مقادیر فراوانی از ویتامین D بیابید.

سعی نمایید تا به طور منظم ورزش کنید:

برای کسب اطمینان از سلامت استخوان هایتان، انجام تمرینات ورزشی منظم به صورت روزانه می تواند بسیار مفید و موثر باشد؛ ورزش هایی نظیر دویدن ، دوچرخه سواری ، بلند کردن وزنه های سبک و شنا برای تقویت استخوان ها و عضلات شما بسیار عالی می باشند. سعی کنید حداقل پنج روز در هفته و هر مرتبه به مدت حداقل سی دقیقه به انجام تمرینات ورزشی بپردازید.

مصرف مکمل های غذایی برای پوکی استخوان

مصرف مکمل های غذایی را فراموش نکنید:

ممکن است که پزشک معالج شما مصرف روزانه ی یک مکمل حدود 25 میکروگرم ویتامین D را برای شما تجویز نماید. در بعضی موارد این مکمل های توصیه شده به صورت مخلوط با کلسیم تجویز می گردد. اگر که شما به پوکی استخوان مبتلا شده اید ، مصرف منظم محلولی به نام بیس فسفونات می تواند از پیشروی و پیشرفت این عارضه در شما جلوگیری کند. مصرف این قرصها و محلول ها معمولاً به صورت روزانه ، هفتگی و یا در بعضی موارد هر ماه یک بار توسط پزشک تجویز می شوند. با این حال ، باید بدانیم که مصرف این مکمل ها با برخی عوارض جانبی نیز همراه می باشند. بنابراین ، از طریق صحبت با پزشک معالج خود، از عوارض و چگونگی مصرف این مکمل ها مطمئن شوید.

هر چند وقت یکبار آزمایش دهید:

در انتها ، خوب است که هر چند وقت یکبار، یک آزمایش هم بدهید تا از اوضاع استخوان های خود مطلع گردید. انجام آزمایش هایی نظیر آزمایش پوکی استخوان به صورت دوره ای(هر چند ماه یک بار) مخصوصا در افراد بالای چهل سال و بانوانی که به سن یائسگی رسیده اند، می تواند بسیار کمک کننده باشد.

درباره هوم ویزیت

هوم ویزیت یک استارت آپ فعال در زمینه خدمات پزشکی و مراقبتی در منزل است که به صورت پلتفرمی کار می کند که بیماران را به پزشکان ،پرستاران و فیزیوتراپ ها وصل می کند.هوم ویزیت با همراهی تیمی مجرب و کاربلد، پزشک و فیزیوتراپ و یا متخصص مناسب با وضعیت بیمار را به منزل شما اعزام میکند.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. 02147629600