شکستگی مچ پا شامل یک شکستگی یا شکستگی های متعدد از یک یا چند استخوان قرار گرفته در مفصل مچ پا است. اگر دچار شکستگی مچ پا شده اید ، بعد از آتل بندی و یا گچ گیری مچ پا فیزیوتراپی در تقویت عضلات مچ پا و بهبود عملکرد آن بسیار تاثیرگذار است. در ادامه با فیزیوتراپی در شکستگی مچ پا آشنا شوید.

شکستگی مچ پا چیست؟

شکستگی مچ پا شامل یک شکستگی یا شکستگی های متعدد استخوان های مچ پا که شامل استخوان درشت نی یا تیبیا ، استخوان نازک نی یا فیبولا و استخوان تالوس که همان استخوانی است که ساق پا را به قسمت پایینی پا وصل می کند.

در تصویر زیر موقعیت این سه استخوان را در مچ پا مشاهده می کنید:

شکستگی مچ پا چیست؟

دلایل شکستگی مچ پا

شکستگی مچ پا معمولاً در اثر صدمات چرخشی ایجاد می شود ، زمانی که مچ پا هنگام پیاده روی یا دویدن پیچ خورده می خورد ممکن است هر کدام از استخوان های مچ پا بشکنند. از دیگر دلایل شکستگی مچ پا می توان به وارد شدن فشار زیاد مانند سقوط و افتادن یا برخورد اتومبیل اشاره کرد.

شکاف هایی که به طور ناگهانی در طول استخوان های مچ پا رخ می دهد ، در طی یک حادثه یا آسیب خاص ، به عنوان شکستگی مچ پا شناخته می شوند. انواع شکستگی مچ پا وجود دارد که یکی از آنها به این صورت است که استخوان مچ پا ممکن است به دلیل استرس تکراری یا ضربه به مرور زمان شکسته شود. به این مدل شکستگی، شکستگی استرس stress fractures گفته می شود.

علائم شکستگی مچ پا

از آنجا که ضعف شدید مچ پا ممکن است علائمی مشابه علائم شکستگی مچ پا داشته باشد ، پس هرگونه آسیب دیدگی مچ پا باید به صورت دقیق توسط پزشک ارزیابی شود. از علائم شایع شکستگی مچ پا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درد ناگهانی و شدید
  • تورم
  • کبودی
  • درد شدید هنگام لمس
  • فرد نمی تواند روی پا وزن بگذارد.
  • بدشکلی در مچ پا ، به ویژه اگر مفصل مچ پا دچار دررفتگی هم شده باشد.

علائم شکستگی مچ پا

درمان شکستگی مچ پا

درمان شکستگی مچ پا در جهت حفظ راستای مفصلی و سلامت رباط ها و عضلات اطراف مفصل مچ پا می باشد. نوع روش درمانی بر اساس میزان و محل شکستگی شامل جراحی شکستگی مچ پا، بریس یا وسایل کمکی، گچ گیری و فیزیوتراپی در شکستگی مچ پا می باشد. در فاز ریکاوری و بازگشت به فعالیت توانبخشی و فیزیوتراپی در شکستگی مچ پا نقش مهمی برعهده دارد.

فیزیوتراپی درشکستگی مچ پا

نقش فیزیوتراپی درشکستگی مچ پا بسیار مهم و ضروریست. فیزیوتراپیست شما ممکن است از روشهای درمانی و روشهای مختلفی برای کنترل درد یا تورم شما یا بهبود نحوه حرکت مچ پا استفاده کند.

تمرین درمانی یکی از اصلی ترین روش های درمانی می باشد که به بازگشت تحرک بعد از آسیب دیدن مچ پا کمک می کند. درمان خشکی پا بعد از شکستگی مچ پا از اولویت های درمانی فیزیوتراپی در شکستگی مچ پا می باشد.

فیزیوتراپی در شکستگی مچ پا برنامه خاصی را تعیین می کند. اهداف این برنامه کمک به بهبود تحرک ، قدرت و عملکرد کلی مچ پا است. در ادامه با تمرین درمانی فیزیوتراپی در شکستگی مچ پا همراه با عکس آشنا خواهید شد.

تمرینات بهبود دامنه حرکتی مچ پا

تمرینات دامنه حرکتی مچ پا ROM جزو اولین تمریناتی است که متخصص فیزیوتراپی در شکستگی مچ پا برای فرد آسیب دیده تجویز می کند. فیزیوتراپیست بعد از درآوردن گچ یا بریس به آرامی شروع به حرکت دادن مچ پا میکند یا حتی به شما می گوید خودتان پایتان را به صورت فعال حرکت دهید.

برخی از تمرین های ساده برای بهبود وضعیت مچ پا شامل نوشتن حروف الفبا با پا است به این صورت که به سادگی وانمود کنید که انگشتان پای شما یک مداد است و با حرکت دادن مچ پا ، حروف الفبا را با پای خود به صورت فرضی بکشید.

تمرین درمانی فیزیوتراپی در شکستگی مچ پا

این تمرین می تواند چندین بار در روز انجام شود. احتمالا کمی احساس درد کنید ، اما در صورت احساس درد شدید و پایدار، تمرینات را متوقف کنید.

هنگامی که تمرینات دامنه حرکتی مچ پا ROM را کامل کردید ، وقت آن است که با تمرین بعدی شروع به بهبود انعطاف پذیری مچ پا کنید.

تمرینات بهبود انعطاف پذیری در شکستگی مچ پا

تمرینات کششی باعث انعطاف پذیری مچ پا می شود. از مهم ترین عضلاتی که در بهبود انعطاف پذیری در شکستگی مچ پا موثر است، کشش عضله پشت ساق پا که با عنوان عضلات کاف شناخته می شود، می باشد. مطابق تصویر تمرینات کششی با حوله می تواند بسیار کمک کننده باشد.

تمرینات بهبود انعطاف پذیری

تمرینات تقویتی شکستگی مچ پا

بعد از شکستگی و استفاده از بریس یا گچ گیری پا متوجه ضعف عضلات مچ پا خواهید شد. تمرینات تقویتی شکستگی مچ پا این ضعف را کاهش داده و راه رفتن را آسان می کند.

در ابتدا هر حرکت فعال خلاف جاذبه می تواند برای تقویت عضلات شما مفید باشد ولی رفته رفته با بیشتر شدن توانایی مچ پا تمرینات مقاومتی و استفاده از وزنه می تواند برای شما مفید باشد.

تمرینات تقویتی شکستگی مچ پا

بازگشت به راه رفتن بعد از شکستگی مچ پا

از مهم ترین مشکلاتی که بعد از شکستگی و ترمیم مچ پا بیماران با آن مواجه هستند، عدم توانایی راه رفتن یا افتادن مکرر می باشد. فیزیوتراپی در شکستگی مچ پا با ارائه تمرینات مناسب شما را در جهت راه رفتن مستقل حمایت و هدایت می کند. همچنین فیزیوتراپیست می تواند به شما برای استفاده از ابزارهای کمکی مثل عصا و واکر کمک کند.

بستگی به شدت جراحات شما و میزان بهبودی، حتی ممکن است دویدن به زودی برای شما امکان پذیر باشد. اما باید به صورت دقیق توسط متخصص فیزیوتراپی بررسی شود.

تمرینات تعادلی در فیزیوتراپی شکستگی مچ پا

وقتی شکستگی اتفاق می افتد مشکلاتی در گیرنده های حس عمقی ایجاد می کند و در نتیجه تعادل دچار مشکل می شود. تمرین درمانی در مشکلات تعادلی می تواند بسیار کمک کننده باشد و از افتادن و مشکلات دیگر جلوگیری کند. دقت کنید که افتادن ممکن است شکستگی را تشدید کرده یا حتی روند بهبودی را به تاخیر بیاندازد.

در تصویر زیر یکی از تمرینات ساده و مفید برای تعادل رامشاهده می کنید:

فیزیوتراپی در شکستگی مچ پا

فیزیوتراپی شکستگی مچ پا با الکتروتراپی

از روش های درمانی دیگر فیزیوتراپی در شکستگی مچ پا می توان به الکتروتراپی اشاره کرد. الکتروتراپی در جهت کاهش درد وافزایش سرعت بهبود در شکستگی مچ پا می تواند استفاده شود. استفاده از آن بستگی به نظر فیزیوتراپیست شما دارد.

کلام آخر

فیزیوتراپی شکستگی مچ پا در منزل یکی از خدماتیست که شما در دوران شکستگی و بعد از جوش خوردگی مچ پا و بازگشت به زندگی روزمره میتوانید از آن استفاده کنید. توانبخشی و فیزیوتراپی بسیار کارآمد در زمینه ریکاوری بعد از شکستگی هستند. اطمینان حاصل کنید که از آن غافل نمی شوید.

درباره هوم ویزیت

هوم ویزیت یک استارت آپ فعال در زمینه خدمات پزشکی و مراقبتی در منزل است که به صورت پلتفرمی کار می کند که بیماران را به پزشکان ،پرستاران و فیزیوتراپ ها وصل می کند.هوم ویزیت با همراهی تیمی مجرب و کاربلد، پزشک و فیزیوتراپ و یا متخصص مناسب با وضعیت بیمار را به منزل شما اعزام میکند.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. 02147629600