اینطور به نظر می رسد که بسیاری از بیماری های ارتوپدی مانند زانو درد ، درد مفصل ران ، یا کمردرد بدون هیچ دلیل مشخصی ظاهر می گردند. به طور مشترک در اکثر این بیماری های ارتوپدی، ، یک درد آهسته و تدریجی ایجاد می شود. علائم بیماری در شما ممکن است به صورت عود و فروکش باشند، یعنی مدام بیایند و بروند ، یا اینکه به طرز تدریجی و به سادگی آب خوردن، کم کم بدتر و بدتر بشوند تا زمانی که تحرک عملکردی شما به خطر بیفتد؛ یعنی از حالت طبیعی و موثر خودش خارج بشود و برای بازگشت به حالت طبیعی نیازمند کمک ها و مداخلات پزشک یا متخصص فیزیوتراپی شوید.

حتی ممکن است این احساس به شما دست دهد که برای تشخیص دقیق و درست شرایط خود، نیاز به مطالعات تشخیصی داشته باشید. در حقیقت ، بسیاری از مردم این تصور را دارند كه MRI تاثیری روی حل مشکل آن ها ندارد؛ درواقع این سوال برای آن ها پیش می آید که MRI دقیقاً چه مشكلی را به پزشك و متخصص فیزیوتراپی نشان می دهد که او می تواند – آن هم فقط پس از بررسی MRI – اهداف و مداخلات درمانی صحیح و مناسبی را تجویز كند.

مواردی که آزمایش های تشخیصی نشان می دهد:

اشعه ایکس و ام آر آی، ابزاری است که می تواند به پزشک متخصص شما در مورد وضعیت فعلی بافت های بدن تان، ایده و اطلاعات مفید و موثری ارائه دهد. اطلاعاتی نظیر: آیا استخوانی در اندام شما دچار شکستگی شده است؟ آیا توموری در بدن شما وجود دارد که نیاز به رسیدگی فوری داشته باشد؟ این مطالعات تشخیصی می توانند در کنترل یا بهبود ضایعات بعضا خطرناکی که نیاز به رفع شدن سریع و به موقع دارند، کمک کند.

مطالعات تشخیصی هرگز این قابلیت را ندارند که به پزشک یا متخصص فیزیوتراپی شما دیکته کنند که دقیقاً چه کاری باید برای شما انجام دهند! تشخیص دقیق بسیاری از مشکلات ارتوپدی ، به ویژه آنهایی که به نظر می رسد بدون هیچ دلیل مشخصی به وجود آمده اند، حتی با انجام آزمایش های تشخیصی بسیار دقیق کار آسانی نیست؛ درواقع، یافتن یک تشخیص دقیق که بتواند به متخصص فیزیوتراپی شما در بهبود اوضاع تان کمک کند ، همچنان دشوار است.

معاینه ی بالینی در فیزیوتراپی

معاینه ی بالینی در فیزیوتراپی:

متخصص فیزیوتراپی شما به این منظور آموزش دیده است تا هنگامی که برای اولین بار وارد روند درمان می شوید ، یک معاینه ی بالینی دقیق از شما به عمل آورد. وی دامنه ی حرکتی و قدرت شما را اندازه گیری خواهد کرد ، نحوه ی راه رفتن و وضعیت فیزیکی و حرکتی شما را تجزیه و تحلیل می نماید و از تحرک عملکردی شما یک ارزیابی دقیق به عمل می آورد.

معاینه ی بالینی همچنین موضع هایی را که مورد نگرانی و توجه متخصص فیزیوتراپی شما می باشند، نشان می دهد که ممکن است نیاز به آزمایش های پیشرفته تری را بروز دهد. به عنوان نمونه ، اگر شما دچار درد در ناحیه ی کمر و مشکلات سیاتیک می باشید و متخصص فیزیوتراپی شما متوجه افتادگی پا ی شما می شود - منظور، نوعی فلج است که ناشی از فشرده شدن عصب می باشد - وی این موضوع را به یک پزشک متخصص در این زمینه اطلاع می دهد (و باید) یافته ها و اطلاعاتی جدی در این مورد برای تشخیص علت افتادگی پا و تشخیص اینکه چه روشهای تهاجمی تری مانند تزریق یا جراحی می تواند تضمین کننده ی بهبودی شما باشد ، کسب کند؛ چه بسا لازم باشد که آزمایش های پیشرفته ی تشخیصی نیز انجام گردد. معاینه ی بالینی که به خوبی توسط متخصص فیزیوتراپی انجام شده باشد، می تواند به تعیین یک روش درمانی دقیق و صحیح برای بهبود شرایط شما کمک کند. همچنین می تواند متخصص فیزیوتراپی شما را از این موضوع که چه موقع ممکن است مسئله ی دیگری، سبب شدت گرفتن و یا به وجود آمدن مجدد این مشکل در شما بشود، و چه موقع ممکن است مداخلات فیزیوتراپی، درمان مناسبی برای شرایط شما محسوب نگردد، آگاه سازد.

MRI بیمار فیزیوتراپی

آیا ممکن است که مطالعات تشخیصی، مضر باشد؟

در حالی که بیشتر آزمایش های تشخیصی، خطر بسیار کمی به همراه دارند ، بهتر است که شما از عوارض جانبی احتمالی این آزمایشات نیز آگاه باشید. اشعه ایکس یا سی تی اسکن، شما را در معرض اشعه قرار می دهد ، که ممکن است در صورت ماندن در معرض این اشعه ها به مدت زیاد در کوتاه مدت و بلند مدت، ضرر هایی را شامل حال شما نماید. MRI خطر کمی را با خود به همراه دارد ، اما اگر در بدن خود آتل و یا ترکش فلزی دارید(معمولا جانبازان جنگی ممکن است دچار این وضعیت باشند) ، ممکن است کاندیدای مناسبی برای گرفتن MRI نباشید ، زیرا آهن ربای موجود در دستگاهMRI ممکن است اجسام فلزی موجود در بدن شما را حرکت دهد و سبب بروز آسیب هایی بشود . قبل از اقدام به قرارگیری در دستگاه، اطمینان حاصل کنید که از بابت این موارد ، خطری شما را تهدید نمی کند و ایمنی لازم برای شما فراهم می باشد و بهتر است که همه ی مراحل تشخیصی را با پزشک متخصص خود در میان بگذارید.

کلام آخر:

به طور کلی ، شما قبل از شروع فرآیند های فیزیوتراپی به آزمایش های پیشرفته ی تشخیصی مانند اشعه ایکس یا MRI نیازی ندارید ؛ اگر درد یا محدودیت های عملکردی شما به تدریج و آرام آرام دارد بروز می کند و یا بدون دلیل مشخصی بروز کرده است ، به احتمال زیاد، وضعیت شما به گونه ای نیست که لزوم انجام این آزمایشات را تضمین کند و حتما لازم باشد ؛ و شروع و تداوم روند فیزیوتراپی برای شما بی خطر می باشد.

اگر علائم شما طی چهار تا هشت هفته ادامه یافت یا به مرحله ی بدتر شدن هم رسید ، پس باید شرایط و علائم خود را و همچنین، روند بروز و یا بدتر شدن مشکل خود را با یک متخصص فیزیوتراپی و پزشک معالج خود در میان بگذارید. برای تعیین این مسئله که آیا مشکلی وجود دارد و یا اتفاقی رخ داده است که مانع از مشاهده ی پاسخ مثبت فیزیک شما به مداخلات فیزیوتراپی می شود ، ممکن است به اشعه ایکس ، ام آر آی یا سی تی اسکن نیاز داشته باشید.

نکته مهم

همیشه این نکته را به یاد داشته باشید که باید متخصص فیزیوتراپی شما، یک معاینه ی بالینی کامل را روی شما انجام دهد ؛ وی در این زمینه آموزش دیده است که علائم و نشانه های "شرایط خطری" را در شما تشخیص دهد که این مسئله، ممکن است شما را مجبور کند تا با پزشک متخصص خود، نتایج MRI را چک نمایید تا ببینید آیا آزمایش های پیشرفته ی تشخیصی برای تعیین علت علائم شما، پاسخ مناسبی به همراه دارد یا خیر.

درباره هوم ویزیت

هوم ویزیت یک استارت آپ فعال در زمینه خدمات پزشکی و مراقبتی در منزل است که به صورت پلتفرمی کار می کند که بیماران را به پزشکان ،پرستاران و فیزیوتراپ ها وصل می کند.هوم ویزیت با همراهی تیمی مجرب و کاربلد، پزشک و فیزیوتراپ و یا متخصص مناسب با وضعیت بیمار را به منزل شما اعزام میکند.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. 02147629600