بسیاری از افراد هنگام فکر کردن به تمرینات فیزیوتراپی ، تمرینات تقویتی و کششی را در نظر می گیرند. اما تعادل چیست؟ آیا می دانید تمرینات تعادلی در فیزیوتراپی می تواند به بهبود تعادل شما کمک کند؟ در ادامه با عملکرد سیستم تعادلی و انواع تمرینات تعادلی در فیزیوتراپی آشنا خواهید شد.

تمرینات تعادلی در فیزیوتراپی برای چه کسانی مفید است؟

اگر تجربه افتادن داشته باشید ،متوجه خواهید شد که در هنگام راه رفتن یا نشستن ، تعادل نقش بسیار مهمی دارد. فیزیوتراپیست متخصص حرکات و تمریناتی است که می تواند به شما در بهبود تعادل کمک کند تا بتوانید تحرک ایمنی داشته باشید.

خب سوال مهم که در اینجا با آن مواجه می شویم این است که تمرینات تعادلی در فیزیوتراپی برای چه کسانی کمک کننده است؟ افرادی که ممکن است تمرینات تعادلی در فیزیوتراپی برایشان مفید باشد عبارتند از:

  • افراد مسن که تحرکشان محدود است.
  • افرادی که افتادن های مکرر دارند.
  • افرادی که درگیر عوارض بیماری های خاص هستند مانند سکته مغزی که ممکن است باعث اختلال در تعادل شود.
  • ورزشکارانی که آسیب دیده اند.
  • افرادی که جراحی کرده اند.
  • افراد مبتلا به سرگیجه
  • کودکانی که مشکلات عصبی عضلانی دارند.

در اولین ملاقات با فیزیوتراپیست، او تعادل شما را ارزیابی می کند. اگر مشخص شود که تعادل شما مختل شده است ، ممکن است یک استراتژی درمانی تهیه شود که شامل تمریناتی برای کمک به بهبود تعادل با هدف به حداکثر رساندن تحرک شما، می باشد.

سیستم تعادلی چیست

سیستم تعادلی چیست و چگونه کار میکند؟

سه سیستم در بدن انسان با هم کار می کنند تا به ما کمک کند با تعادل خوبی قدم برداریم. این سیستم تعادلی شامل موارد زیر است:

  • سیستم بینایی
  • سیستم دهلیزی یا وستیبولار در گوش داخلی
  • سیستم اختصاصی حس عمقی در عضلات و مفاصل

سیستم بینایی اطلاعاتی در مورد مکان بدن در ارتباط با محیط به مغز مخابره می کند. افراد مبتلا به اختلال در سیستم بینایی ممکن است به دلیل عدم توانایی دیدن دقیق مکانشان دچار مشکل تعادل شوند.

هنگام ارزیابی تعادلی برای ارائه تمرینات تعادلی در فیزیوتراپی ، ممکن است فیزیوتراپیست در مورد بینایی شما و اینکه آیا از لنز طبی استفاده می کنید، سوالاتی از شما بپرسد. ممکن است فیزیوتراپیست به شما توصیه کند به پزشک چشم مراجعه کنید تا از عملکرد سالم چشم اطمینان حاصل کنید.

سیستم دهلیزی یا وستیبولار در گوش داخلی قرار دارد و به مغز اطلاعاتی در مورد موقعیت سر مخابره می کند. ساختارهای دهلیزی (در هر طرف سر شما یک ساختار دهلیزی وجود دارد) از مایعات پر شده اند و به محض حرکت و چرخاندن سر ، مایعات به سمت یک طرف ساختار دهلیزی می چرخند و اعصاب را در آنجا فعال می کنند.

این اعصاب سپس با مغز شما ارتباط برقرار می کنند و موقعیت سر را به مغز می گویند. آسیب و یا اختلال در سیستم دهلیزی شما ممکن است در صورت تکان دادن سر منجر به سرگیجه یا احساس چرخش شود.

سیستم عمقی یا proprioceptive گروهی از سلول های عصبی در عضلات ، تاندونها و مفاصل بدن هستند. این اعصاب با مغز ارتباط برقرار می کنند و به آنها می گویند چه موقع و چگونه عضله منقبض می شود ، و همچنین اطلاعاتی درباره حس موقعیت می دهد.

به عنوان مثال به این صورت که وقتی پشت میز نشسته اید بدون نیاز به نگاه کردن به پاها، می دانید پاها در چه موقعیتی قرار دارند. آسیب ، جراحی یا بیماری عصبی ممکن است اختلال در سیستم عمقی ایجاد کرده و منجر به کاهش تعادل شود.

متخصص فیزیوتراپی می تواند این سه سیستم را ارزیابی کرده و عواملی را که منجر به اختلال در تعادل می شود ، تعیین کند. سپس ، تمرینات تعادلی در فیزیوتراپی طبق برنامه دقیق که توسط فیزیوتراپیست تعیین می شود به کمک شما می آید.

علائم مشکلات تعادلی

علائم مشکلات تعادلی چیست؟

از کجا بفهمیم مشکل تعادلی داریم؟ از مهم ترین مراحل درمان یک مشکل، تشخیص وجود آن مشکل است. تمرینات تعادلی در فیزیوتراپی برای افرادی با علائم زیر می تواند مفید باشد:

  • حس حرکت یا چرخیدن مانند سرگیجه
  • احساس غش یا سبکی
  • از دست دادن تعادل یا ناپایداری
  • افتادن یا احساسی که انگار هر لحظه ممکن است بیفتد. افتادن از مشکلات شایع سالمندان می باشد.
  • احساس شناور بودن یا گویی دنیا در حال چرخش است.
  • تغییر دید ، مانند تار شدن
  • گیجی

علائمی که کمتر دیده می شوند:

  • حالت تهوع
  • تغییر در ریتم قلب
  • ترس و اضطراب

در صورت وجود این علائم به پزشک یا فیزیوتراپیست مراجعه کنید تا از لحاظ سلامت سیستم های تعادلی بررسی شوید.

عوارض مشکلات تعادلی

برخی عوارض احتمالی مشکلات تعادلی که با تمرینات تعادلی در فیزیوتراپی می توان از آنها پیشگیری کرد یا کاهش داد، شامل موارد زیر است:

  • آسیب از افتادن های مکرر
  • کاهش کیفیت زندگی
  • درد و ناراحتی

تمرینات تعادلی در فیزیوتراپی

بدن ما می تواند در پاسخ به تمرینات تعادلی در فیزیوتراپی تغییر و رشد کند ، و این منجر به بهبود تعادل و تحرک می شود. اگر مشکل تعادلی شما تایید شد، این تمرینات تعادلی در فیزیوتراپی می تواند کمک کننده باشد. در ادامه با 4 مورد از تمرینات تعادلی فیزیوتراپی آشنا خواهید شد:

  • ایستادن روی یک پا: با دست به یک چیز ثابت تکیه دهید سپس یک پا را بالا بیاورید. این حالت را به مدت 30 ثانیه نگه دارید و سپس با پای دیگر این تمرین را تکرار کنید. می توانید با رها کردن تکیه گاه یا با بستن چشمان خود هنگام ایستادن روی یک پا ، این چالش را افزایش دهید.

تمرینات تعادلی در فیزیوتراپی

  • تمرین پنجه پاشنه یا همان گردو شکستم: به این صورت که یک پا را روی خط قرار دهید و پای بعدی را در امتداد همین خط قرار دهید به این صورت که پاشنه پای دوم در تماس با انگشتان پای اول باشد. حداقل 10 قدم این تمرین را تکرار کنید. برای سخت تر کردن تمرین به عقب با همین الگو قدم بردارید. اطمینان حاصل کنید که حتما تکیه گاهی محکم در اطرافتان باشد که در صورت برهم خوردن تعادلتان به آن تکیه دهید.

تمرین پنجه پاشنه یا همان گردو شکستم

  • تمرین ساعت: برای این تمرین به صندلی احتیاج خواهید داشت. تصور کنید که شما در مرکز ساعت ایستاده اید. شماره 12 مستقیماً در مقابل شماست و شماره 6 مستقیماً در پشت شماست. صندلی را با دست چپ خود نگه دارید.پای راست خود را بلند کرده و بازوی راست خود را دراز کنید به طوری که به عدد 12 اشاره می کند. در مرحله بعد ، بازوی خود را به سمت شماره سه بکشید و در آخر ، آن را پشت سر خود به شماره 6 نشان دهید. در تمام زمان تمرین مستقیم به جلو نگاه کنید. این تمرین را دوبار برای هر طرف تکرار کنید.

تمرین ساعت

  • تمرین ایستادن روی یک پا و بازو: این تمرین تعادلی در فیزیوتراپی در سالمندان بسیار مفید است و هماهنگی بدنی را بهبود می بخشد. در کنار صندلی بایستید. دست چپ خود را بالای سر خود بلند کنید. سپس ، به آرامی پای چپ خود را از کف زمین بلند کنید. این وضعیت را برای ده ثانیه نگه دارید. با دیگر برای طرف مقابل تکرار کنید.

تمرین ایستادن روی یک پا و بازو

نکته اصلی در زمینه بهبود تعادل ایجاد موقعیت هایی است که تعادل شما را به چالش می کشد. این به سیستمهای بدن کمک می کند تا تغییر و رشد کنند. تمامی تمرینات اگر با چشم بسته یا زمان طولانی تر اجرا شوند چالش برانگیز تر می شوند.

احتیاط

ایجاد موقعیت هایی که تعادل را به چالش می کشد اگر بیش از سطح تحمل و توانایی فرد باشد، ممکن است موجب افتادن هنگام انجام تمرینات شود. فقط باید تمرینات تعادلی را انجام دهید که انجام آنها بی خطر است. در نتیجه مشورت با فیزیوتراپییست در زمینه تمرینات تعادلی فیزیوتراپی می تواند به شما در جهت اجرای صحیح و بی خطر تمرینات کمک کند.

کلام آخر

بسیاری از مردم حتی متوجه نمی شوند که تعادل آنها مختل شده است. تمرینات تعادلی در فیزیوتراپی برای بهبود تعادل شما می تواند یکی از مؤلفه های مهم درمانی باشد. این می تواند به بهبود تحرک شما کمک کند ، و حتی اعتماد به نفس شما را به هنگام راه رفتن تقویت کند ، بنابراین می توانید احتمال افتادن خود را به حداقل برسانید و از فعالیت های عادی روزمره لذت ببرید.

درباره هوم ویزیت

هوم ویزیت یک استارت آپ فعال در زمینه خدمات پزشکی و مراقبتی در منزل است که به صورت پلتفرمی کار می کند که بیماران را به پزشکان ،پرستاران و فیزیوتراپ ها وصل می کند.هوم ویزیت با همراهی تیمی مجرب و کاربلد، پزشک و فیزیوتراپ و یا متخصص مناسب با وضعیت بیمار را به منزل شما اعزام میکند.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. 02147629600