اگر دچار شکستگی مچ دست شده‌اید، بهتر است از خدمات فیزیوتراپی مناسب استفاده کنید. فیزیوتراپ شما دامنه حرکتی دست و بازوی شما، قدرت و عملکرد آن را ارزیابی می‌کند و جهت درمان توصیه‌هایی را به شما می‌کند.

یک قسمت از توانبخشی شامل تمرینات مچ دست است. فیزیوتراپی بعد از شکستگی، به شما در درمان حرکت دست و انگشتان شما و بازگشت آنها به حالت عادی کمک می‌کند. ممکن است شما مجبور به گنجاندن تمرینات مشخصی به برنامه ورزشی خود باشید. اما پس از شکستگی مچ، کدام تمرینات را باید انجام داد؟ بسیاری از بیماران از برنامه‌ای گام به گام جهت تقویت مچ دست استفاده می‌کنند. این تمرینات ممکن است پس از شکستگی توسط پزشک شما تجویز شود. قبل از انجام تمرینات، با پزشک خود در رابطه با بی خطر بودن آنها مشورت کنید.

درمان حرکت دست و انگشتان

محدود شدن حرکت دست و مچ و انگشتان

اگر در روند درمان شکستگی از ابزار درمانی نظیر گچ استفاده کردید، ممکن است پس از باز کردن آن، متوجه محدود شدن توانایی خود در حرکت دست و مچ و انگشتان شوید. پزشک شما جهت بازگشت دست شما به روال عادی، فیزیوتراپی شکستگی را تجویز خواهد کرد.ممکن است تمرینات شما توسط فیزیوتراپ انجام بگیرد. به عنوان مثال، مچ دست و انگشتان شما را به آرامی کشش و ماساژ می‌دهد. با کمی فشار، هر انگشت را با حرکت کامل تکان دهید. هر کشش را ۵ بار و به مدت ۱۰ ثانیه انجام دهید.

حرکات کششی مچ دست شامل موارد زیر است:

  • خم کردن
  • باز کردن
  • انحراف شعاعی (خم کردن مچ دست به سمت انگشت شست)
  • انحراف اولنار (خم کردن انگشتان به سمت انگشت کوچک)
  • چرخاندن مچ دست
  • بالا بردن کف دست

شما ممکن است به انجام تمرینات حرکتی آرام در هنگام استفاده از روش‌هایی نظیر گچ داشته باشید. فیزیوتراپ شما بهترین راه برای بهبود وضعیت دست شما را نشان می‌دهد.

حرکات کششی مچ دست

تمرینات تقویت قدرت

پس از یک دوره بی تحرکی در اثر شکستگی مچ دست، عضلات شما ممکن است، کمی ضعیف شوند. تمرکز بر بازیابی قدرت دستان شما به بهبود نحوه عملکرد کمک می‌کند. این تمرینات شامل موارد زیر است:

  • تمرین دستمال حوله
  • تمرینات چنگ زدن
  • استفاده از دستگاه دیجی فلکس

فیزیوتراپی شکستگی بهترین تمریناتی را که برای بازیابی قدرت به مچ خود نیاز دارید، را به شما معرفی می‌کند.

تمرینات تقویت انگشت

همان طور که بازیابی قدرت بخشی از توانبخشی شکستگی شما به حساب می‌آید، کار با انگشتان جهت تقویت مچ دست نیز مفید است. قدرت بالای انگشتان به بهبود هماهنگی حرکت مچ دست کمک می‌کند.

روش‌های مختلفی برای تقویت عضلات انگشت وجود دارد که عبارتند از:

  • استفاده از روش‌هایی نظیر گچ گرفتن
  • استفاده از نوارهای لاستیکی انگشتان
  • تمرین با دستگاه دیجی فلکس

فیزیوتراپی شکستگی شما بعد از شکستگی مچ بهترین روش برای تقویت عضلات است.

دستگاه دیجی فلکس

تمرینات بازو و شانه بعد از شکستگی مچ دست

ممکن است بعد از دوره‌ای بی تحرکی، در زمانی که در دوره نقاهت قرار دارید، عضلات شانه و بازوی شما کمی ضعیف و خشک شود. انجام تمرینات جهت بهبود این وضعیت و افزایش قدرت در بازو و شانه از مواردی است که به شما در بهبودی کامل کمک می‌کند.

تمریناتی که ممکن است مفید باشد، شامل موارد زیر است:

  • تمرینات ضربات دست
  • تمرینات ثبات کتف
  • تمرینات تقویت مچ دست
  • تمرینات تحرک و استحکام آرنج

فیزیوتراپی بعد از شکستگی مچ دست به شما نشان می‌دهد که، تمرینات تقویت اندام فوقانی را بایستی در کدام قسمت‌ها را جهت حصول بیشترین تاثیر، به کار ببرید.

تمرینات بازو و شانه

بازگشت به حالت عادی پس از شکستگی مچ دست

پس از کار بر قدرت شانه، آرنج و مچ دست نیازمند روشی مناسب برای بازگشت به عملکرد عادی مچ دست هستید. این موضوع را با فیزیوتراپ خود در میان بگذارید. ممکن است برنامه ورزشی خاص یا راهکارهای مختلف، توسط او تدوین شود.درمانگر شما قدرت و تحرک کلی شما را ارزیابی می‌کند و در مورد کارهایی که در روند بهبود شما تاثیرگذار است، راهکارهایی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

بنابراین شکستگی مچ مشکلی است که روند درمان آن نیازمند صبر و حوصله است. با همکاری پزشک و فیزیوتراپی شکستگی و همچنین بهره مندی از برنامه مناسب توانبخشی و تمرینات مچ دست، به سرعت به سطح عادی فعالیت خود می‌رسید.

شما میتوانید از سرویس فیزیوتراپی هوم ویزیت استفاده کنید ما با داشتن تعداد زیاد فیزیوتراپ مجرب آقا و خانم در همه مناطق تهران قادر به ارائه خدمات هستیم.

فیزیوتراپی مچ دست

درباره هوم ویزیت

هوم ویزیت یک استارت آپ فعال در زمینه خدمات پزشکی و مراقبتی در منزل است که به صورت پلتفرمی کار می کند که بیماران را به پزشکان ،پرستاران و فیزیوتراپ ها وصل می کند.هوم ویزیت با همراهی تیمی مجرب و کاربلد، پزشک و فیزیوتراپ و یا متخصص مناسب با وضعیت بیمار را به منزل شما اعزام میکند.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. 02147629600