تنگی کانال نخاعی به تنگ شدن کانال نخاعی و فورامن می گویند که منجر به مسدود کردن و فشار زیاد به نخاع یا ریشه های عصبی می شود. یکی از درمان های اصلی و مراقبت هایی که برای پیشگیری از عوارض این بیماری انجام می شود، فیزیوتراپی تنگی کانال نخاعی می باشد. در نوشتار حاضر با تنگی کانال نخاعی و درمان آن آشنا خواهید شد.

تنگی کانال واقع در ستون فقرات معمولاً شامل باریک شدن موارد زیر است:

  • کانال نخاعی که در مرکز ستون فقرات قرار دارد و از طریق آن نخاع و ریشه های عصبی عبور می کند.
  • دهانه های فورامن نخاعی که بین مهره های ستون فقرات قرار دارند و از طریق آن اعصاب محیطی ستون فقرات را ترک کرده و به قسمت های دیگر بدن می روند.

علت تنگی کانال نخاعی

علائم تنگی کانال نخاعی

معمولاً از علائم تنگی کانال نخاعی می توان به:

  • بی حسی
  • ضعف عضلانی
  • گرفتگی
  • درد عمومی در بازوها یا پاها

اشاره کرد.

علائم دقیق بستگی به این دارد که کدام قسمت از ستون فقرات دچار تنگی شده و این تنگی چقدر پیشرفته است.

شایعترین نواحی تنگی کانال ستون فقرات شامل ستون فقرات کمری بخصوص در مهره های کمری پایین تر و ستون فقرات گردن است ، اما لازم به ذکر است هر ناحیه از ستون فقرات می تواند دچار تنگی شود. تنگی کانال نخاعی گردن از شایع ترین مشکلات می باشد.

در تنگی کانال نخاع کمری ، ریشه های عصبی در قسمت تحتانی کمر فشرده می شود و این می تواند علائم درد ، سوزن سوزن شدن ، ضعف یا بی حسی را ایجاد کند که از ناحیه کمر و به سمت باسن و پاها گسترش می باید و به ویژه با فعالیت این علائم بیشتر و سخت تر بروز می کنند. تنگی کانال نخاعی گردن نیز ممکن است باعث ایجاد علائم مشابه در بازوها و به طور بالقوه در پاها شود!

اگر این باریک شدگی در ستون فقرات بر روی ریشه عصب فشار بیاورد ، ممکن است در طول عصب سیاتیک احساس درد کنید. خب این سوال مطرح می شود این درد سیاتیک چه تفاوتی با درد سیاتیک ناشی از دیسک کمر دارد؟ بر خلاف بیمارانی که به دلیل مشکلات دیسک دچار درد سیاتیک شده اند ، این درد سیاتیکی با نشستن در بیماران با تنگی کانال نخاعی تسکین می یابد.

بطور کلی ، در این بیماران ، نشستن یا خم شدن به جلو علائم را تسکین می دهد. خم شدن به جلو مهره ها را از هم فاصله می دهد در نتیجه فضاهای بین مهره ها را بزرگ می شود و فشار از روی نخاع و ریشه ها برداشته میشود.

از آنجا که نگه داشتن این وضعیت خم شده به جلو علائم آنها را تسکین می بخشد ، بیماران اغلب حالت خمیده راه می روند. راه رفتن یا خم شدن به عقب ، اغلب علائم مربوط به تنگی را بدتر می کند زیرا این موقعیت باعث باریک شدن فضای اطراف اعصاب می شود.

فقط زمانیکه باریک شدن باعث فشار به نخاع ، اعصاب و ریشه های عصبی شود ، ممکن است علائم تنگی کانال نخاعی ایجاد شود.

در صورت تنگی شدید کانال نخاعی ، ممکن است دچار کمردرد مداوم و شدید شوید. بی حسی یا سوزن سوزن شدن در ناحیه تناسلی، ضعف در هر دو پا، و یا اختلال در عملکرد مثانه و روده از علائمی هستند که فورا به ویزیت پزشک متخصص نیاز دارد!

علائم تنگی کانال نخاعی

علت تنگی کانال نخاعی چیست؟

برخی از افراد با کانال نخاعی تنگ متولد می شوند. اما بیشتر تنگی کانال ستون فقرات اکتسابی می باشد. علت تنگی کانال نخاعی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • رشد بیش از حد استخوان: صدمات ناشی از استئوآرتریت بر روی استخوانهای ستون فقرات می تواند باعث ایجاد چرخش استخوانی شود ، که ممکن است در آن صورت استخوان به سمت داخل کانال ستون فقرات رشد کند که در نتیجه کانال نخاعی تنگ می شود.
  • فتق دیسک: دیسک ها مانند بالش های نرمی هستند که مانند فنر بین مهره های شما قرار دارند، با افزایش سن کم آب می شوند. ترک در قسمت بیرونی دیسک ممکن است باعث شود بعضی از مواد داخلی دیسک وارد کانال شده و به نخاع یا اعصاب فشار وارد کنند.
  • رباط های ضخیم: رباط ها بافت سفت و سختی هستند که به نگه داشتن استخوان های ستون فقرات شما کمک می کنند. این بافت ممکن است به مرور زمان سفت ترو ضخیم تر شوندو به سمت داخل کانال نخاعی برآمده شوند.
  • تومورها: می تواند در داخل نخاع ، در غشایی که نخاع یا فضای بین نخاع و مهره ها را می پوشانند ، شکل بگیرد. این موارد در تصویربرداری ستون فقرات با ام آر آی و سی تی اسکن قابل شناسایی هستند.
  • صدمات نخاعی: حوادث رانندگی و سایر تروما می تواند باعث جابجایی یا شکستگی یک یا چند مهره شود. استخوان جابجا شده از شکستگی نخاع ممکن است به محتویات کانال نخاعی آسیب برساند. تورم بافت مجاور بلافاصله بعد از جراحی کمر نیز می تواند بر نخاع یا اعصاب فشار وارد کند.

تست های تشخیصی تنگی کانال نخاعی

تشخیص تنگی کانال نخاعی با یک تاریخچه کامل و معاینه جسمی آغاز می شود. فیزیوتراپیست یا پزشک ممکن است بر اساس علائم شما ، تنگی نخاع را تشخیص دهد. با این وجود ، میزان درگیری با دقت بیشتر از طریق رادیولوژی مانند سی تی اسکن ، ام آر آی یا رادیوگرافی مشخص می شود.

پس از ارزیابی و تشخیص دقیق گزینه های درمانی وجود دارد که به بیمار در جهت کاهش عوارض و بازگشت سریع به زندگی فعال قبلی کمک می کند.

درمان تنگی کانال نخاعی

درمان تنگی کانال نخاعی

یکی از سوالات مهمی که ایجاد می شود این است که آیا تنگی کانال نخاعی قابل درمان است؟ خوشبختانه با پیشرفت علم پزشکی برای اکثر مشکلات ستون فقرات درمان های جراحی و غیر جراحی در دسترس می باشد. از مهم ترین آنها می توان به فیزیوتراپی اشاره کرد.

بسیاری از روشهای درمانی می تواند در مدیریت تنگی کانال در طول ستون فقرات استفاده شود. برنامه های درمانی باید بر اساس وضعیت هر بیمار برنامه ریزی و انجام شود. تنگی ستون فقرات به ندرت منجر به آسیب عصبی پیشرونده می شود. بدین ترتیب ابتدا باید روشهای غیر جراحی را مورد استفاده قرار داد.

مدیریت تنگی نخاع کمر با هدف کاهش علائم و بهبود وضعیت عملکردی انجام می شود. درمان غیر جراحی اولین روش درمانی برای این بیماری است.

گزینه های درمانی غیر جراحی شامل فیزیوتراپی ، داروهای ضد التهابی خوراکی و تزریق استروئید است. اگرچه هیچ رژیم درمانی استانداردی وجود ندارد ، اما بسیاری از متخصصان درمانی بر کشش و تقویت ماهیچه های تمرکز می کنند که این امر می تواند منجر به اصلاح وضعیت و بهبود علائم شود.

همچنین برای تسکین موقتی از درد استفاد از وسایل کمکی مثل ارتز ها که با عنوان کرستهای ستون فقرات شناخت میشوند، نیز قابل استفاده هستند.

عمل جراحی تنگی کانال نخاعی

عمل جراحی تنگی کانال نخاعی

هدف اصلی از عمل جراحی ، برداشتن فشار از روی ریشه های عصبی آسیب دیده است. با گذشت زمان ، از شدت تهاجمی بودن درمان های جراحی کاسته شده است. انتخاب نوع عمل جراحی مناسب بستگی به علائم بیمار، سطح درگیری و ... دارد.

عوامل پیش آگهی خوب در عمل جراحی تنگی کانال نخاعی شامل موارد زیر است:

  • رفع فشار کافی حاصل شد.
  • پایداری مفصل حفظ شود.
  • کرست بعد از عمل پوشیده شده و حتما فیزیوتراپی بعد از جراحی انجام شود.

عوامل پیش آگهی ضعیف عبارتند از:

  • پایداری دردهای کمر به عنوان یک علامت غالب ،
  • فاصله طولانی مدت شروع علائم و اقدام به جراحی
  • حضور قبلی نقصهای عصبی قابل توجه از جمله علائم ادراری

فیزیوتراپی در تنگی کانال نخاعی

از مهم ترین بخش های درمان این بیماری، توانبخشی می باشد. فیزیوتراپی در تنگی کانال نخاعی با تکیه بر دانش تخصصی و با ارزیابی دقیق بیمار در جهت بهبود حال بیمار قدم برمیدارد. فیزیوتراپیست ممکن است از درمان هایی مانند گرما یا سرمادرمانی ، تحریک الکتریکی و ماساژ برای کمک به آرام کردن درد و اسپاسم عضلات استفاده کند.

هدف اصلی در فیزیوتراپی این بیماری بهبود قدرت و عملکرد است. تمرین درمانی در بهبود قدرت بیماران نقش مهمی دارد. برای دریافت خدمات فیزیوتراپی تنگی کانال نخاعی در منزل می تواند با ما تماس بگیرید.

راه های پیشگیری از تنگی کانال نخاعی

تنگی کانال نخاعی اگر با تولد نباشد می توان از شروع علائم یا پیشرفت آن جلوگیری کرد. در اینجا چند روش برای پیشگیری از این بیماری آورده شده است:

  • به طور منظم ورزش کنید: ورزش عضلات را تقویت می کند و به انعطاف پذیری ستون فقرات کمک می کند. تمرینات هوازی مانند پیاده روی ، شنا ، دوچرخه سواری و تمرین با وزنه ، همه برای ستون فقرات مفید هستند.
  • حفظ پوسچر یا وضعیت بدنی خوب: نحوه صحیح بلند کردن اجسام سنگین را یاد بگیرید. همچنین ، روی تشک محکم بخوابید و در صندلی بنشینید که از منحنی های طبیعی کمر شما پشتیبانی کند.
  • وزن خود را کنترل کنید: وزن اضافی استرس بیشتری را بر روی ستون فقرات وکانال نخاعی شما وارد می کند و می تواند در بروز علائم تنگی کانال نخاعی نقش داشته باشد.

عکس تنگی کانال نخاعی

در تصویر زیر تنگی کانال نخاعی و چگونگی تحت فشار بودن نخاع و ریشه های عصبی را مشاهده می کنید:

عکس تنگی کانال نخاعی

تنگی کانال نخاعی چه عوارضی ایجاد می کند؟

یکی از اصلی ترین سوالات بیمار این است که آیا تنگی کانال نخاعی خطرناک است؟ در پاسخ باید گفت بله.در صورت بی توجهی و عدم درمان ممکن است علائم پیشرفت کرده و دائمی شوند. عوارض این بیماری می تواند شامل: بی حسی، ضعف، مشکلات تعادل، بی اختیاری و حتی در مواردی فلج باشد.

درباره هوم ویزیت

هوم ویزیت یک استارت آپ فعال در زمینه خدمات پزشکی و مراقبتی در منزل است که به صورت پلتفرمی کار می کند که بیماران را به پزشکان ،پرستاران و فیزیوتراپ ها وصل می کند.هوم ویزیت با همراهی تیمی مجرب و کاربلد، پزشک و فیزیوتراپ و یا متخصص مناسب با وضعیت بیمار را به منزل شما اعزام میکند.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. 02147629600