یکی از رایج ترین سوال هایی که افراد پس از گذراندن دوره ی درمانی خود می پرسند این است که "چه زمانی می توانم دوباره رانندگی را شروع کنم؟" وقتی این موضوع مربوط به آسیب ارتوپدی باشد ، نگرانی بیشتر می شود .آسیب ارتوپدی ممکن است نیازمند بی حرکتی طولانی مدت داشته باشد ، خصوصاً اگر پای جراحی یا شکستگی جدی به میان باشد. پاسخ ساده به این پرسش که چه زمانی رانندگی برای فرد مانعی نخواهد داشت این است که این مسئله به چند عامل بستگی دارد.

عوامل بلامانع بودن بازگشت فرد به رانندگی:

  • اگر از هر نوع داروی آرامبخش استفاده می شود ، خواه بیهوشی برای ترمیم آسیب باشد یا مسکنی باشد برای درمان درد مربوط به آسیب ، باید بدون استثنا از رانندگی خودداری کرد.
  • اگر یک قسمت از بدن بی حرکت است یا مفصلی نمی تواند خم شود ، نباید رانندگی کنید. رانندگی شامل حرکات خاصی است که باید بدون آسیب دیدگی انجام شود ، حتی قبل از اینکه بخواهید پشت فرمان بنشینید.
  • اگر حرکت عضوی از بدن دچار محدودیت است ، باید به یک میزان عینی، رانندگی خود را ارزیابی کنید. اگر برای چرخاندن فرمان به حرکات اضافی دست و بازو احتیاج دارید یا هنگام فشار دادن روی ترمز باید موقعیت پای خود را تنظیم کنید ، رانندگی شما به اندازه ای دچار نقص می شود که کمتر از حد معمول روی وسیله ی نقلیه ی خود کنترل خواهید داشت.
  • اگر قسمت آسیب دیده ی بدن شما در رانندگی دخیل نیست ، هنوز هم باید با احتیاط راجع به رانندگی تصمیم بگیرید. در پایان ، باید بدانید که تعداد محدودی از اعضای بدن وجود دارد که در راندن وسیله ی نقلیه نقشی ندارد. اگر گردن شما آسیب دیده باشد یا کمر شما پیچ خورده باشد ، این مسئله می تواند بر توانایی شما برای دیدن مسیر از روی شانه در نقطه ی کور تأثیر بگذارد.
  • اگر اتومبیل شما اتوماتیک باشد و اگر عارضه ای که دچار آن هستید در نحوه ی نشستن روی صندلی تغییری ایجاد نکند ، ممکن است از ناحیه ی زانو ، مچ پا یا پا آسیب ببینید.

تایید پزشک برای رانندگی

تایید پزشک برای رانندگی

از نظر فنی ، پزشکان نمی توانند در مورد ایمن بودن عملکرد وسیله ی نقلیه ی موتوری، به شما تضمینی بدهند. علی رغم آنچه که برخی اشخاص ممکن است در این باره به شما بگویند ، پزشک شما نه می تواند شما را از روند درمان مرخص کند و نه به شما اجازه ی رانندگی با اتومبیل را بدهد و در صورت نشستن شما پشت فرمان، پزشک معالج شما به هیچ عنوان، مسئولیتی در این باره ندارد.

"این در حالی است که پزشک می تواند به شما توصیه کند که رانندگی با وسیله ی نقلیه، ایمن نیست ، اما آنها نمی توانند از نظر قانونی تصمیم بگیرند که آیا رانندگی شما طبق قانون قابل اجرا است یا خیر. فقط یک افسر راهنمایی و رانندگی می تواند در این مورد نظر دهد".

 تایید توانایی شما در رانندگی بعد از جراحی

تنها راه برای تصمیم گیری قانونی در خصوص تایید توانایی شما در رانندگی، شرکت در یک آزمون با یک مرجع صدور مجوز معتبر در این زمینه می باشد ، که روند آن، معمولاً زیر نظر اداره ی راهنمایی و رانندگی محل زندگی شما یا اداره ی حمل و نقل انجام می شود.این امر به ویژه در صورت بهبودی طولانی مدت یا نقصان دائمی در اثر جراحت ، بیماری یا جراحی، کاربردی است .در حالی که هیچ جدول زمان بندی پذیرفته شده برای بازگشت فرد آسیب دیده به رانندگی وجود ندارد ، اما معمولا قوانین محلی، حکم می کند که اگر توانایی رانندگی ندارید:

  • می توانید از دستگاهی استفاده می کنید (مانند آتل ، گچ یا بریس، یک نوع وسیله ی کمکی برای حرکت دادن ایمن اندام آسیب دیده) که تحرک مفصل را محدود می سازد
  • نباید داروی ضد درد افیونی یا داروهای دیگری مصرف کنید که می تواند سبب خواب آلودگی شما شود

شما حتما باید با وسیله ی نقلیه ی شخصی خود در یک آزمون رانندگی به همراه یک داور معتبر شرکت کنید. اکثر داورها در صورت لزوم، آزمایش های ویژه ای را برای افرادی که دچار آسیب دیدگی شده اند یا دارای اختلالات حرکتی تشخیص داده شده اند ، ارائه می دهند.

 بعد از جراحی میتوانم رانندگی کنم

چه زمانی بعد از جراحی میتوانم رانندگی کنم؟

تعیین اینکه آیا شما می توانید به دنبال آسیب ارتوپدی رانندگی کنید یا خیر ، با توجه به اینکه توانایی رانندگی از یک فرد به فرد دیگر متفاوت است ، تا حد زیادی به خود شما بستگی دارد. با این اوصاف ، تحقیقات، دیدگاه هایی در مورد اینکه کدام آسیب ها بیشترین و کمترین نگرانی را در این زمینه ایجاد می کنند ، به ما ارائه داده است.یکی از گسترده ترین آنها در سال 2016 توسط محققان دانشکده ی پزشکی دانشگاه مریلند در بالتیمور و دانشگاه توماس جفرسون در فیلادلفیا انجام شد. در بررسی 48 تحقیق شامل 20 روش معمول ارتوپدی ، محققان گزارش دادند:

  • افراد دچار شکستگی مچ پای راست معمولاً یک هفته پس از برداشتن گچ، به اوضاع عادی بازگشتند.
  • افرادی که از ناحیه ی پای راست دچار شکستگی شده اند به طور متوسط شش هفته طول کشید تا هنگام ترمز کردن، کنترل مناسب و مورد انتظار را داشته باشند.
  • افرادی که تحت عمل جراحی پارگی رباط صلیبی قدامی قرار گرفته بودند ، مجبور بودند چهار تا شش هفته برای زانوی راست و دو هفته برای زانوی چپ قبل از بازگشت به رانندگی صبر کنند.
  • افرادی که پس از جراحی دچار شکستگی در زانوی راست ، مچ پا ، ران یا استخوان ساق پا شدند ، پس از شش هفته تحمل وزن می توانند به رانندگی بازگردند.
  • افرادی که تحت بهبودی عضلات و تاندون های اطراف شانه قرار گرفته اند باید دو تا چهار ماه صبر کنند تا تحرک به طور مناسب برقرار شود.
  • تعویض مفصل شانه حداقل یک تا سه ماه طول می کشد تا به 55 درصد کیفیت عملکردی قبل از جراحی برگردد.
  • رفع فشار از روی ستون فقرات ممکن است به دو هفته زمان برای بهبودی نیاز داشته باشد ، در حالی که تعویض دیسک گردن معمولاً به یک محدودیت(یا منع) رانندگی شش هفته ای نیاز دارد.
  • جراحی تونل کارپ در مچ دست راست یا چپ نیاز به زمان بهبودی به مدت نه روز دارد.
  • افرادی که تحت همجوشی کمر قرار گرفته اند، معمولاً پس از پایان اثر بیهوشی می توانند به زودی به رانندگی بازگردند.

درباره هوم ویزیت

هوم ویزیت یک استارت آپ فعال در زمینه خدمات پزشکی و مراقبتی در منزل است که به صورت پلتفرمی کار می کند که بیماران را به پزشکان ،پرستاران و فیزیوتراپ ها وصل می کند.هوم ویزیت با همراهی تیمی مجرب و کاربلد، پزشک و فیزیوتراپ و یا متخصص مناسب با وضعیت بیمار را به منزل شما اعزام میکند.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. 02147629600