اگر فرزند شما به دیابت نوع 1 مبتلا است، علاوه‌بر برنامه‌ریزی برای سال تحصیلی جدید، آشنایی و گفتگو با پرسنل مدرسه برای آگاهی از این بیماری نیز اهمیت زیادی دارد. پیشنهاد می‌کنیم در زمان گفتگو به نکات زیر توجه کنید.ابتلا کودکان و نوجوانان به دیابت نوع 1 در اکثر کشورها شایع است. به همین دلیل نیاز به برنامه ریزی برای تغذیه کودکان در مدرسه است.

1. اطلاعات دقیقی برای برقراری تماس با خود ارائه دهید

به شکلی دقیق و خوانا، شماره تماس منزل، محل کار و تلفن همراه خود و سایر اعضای خانواده یا پرستار کودک را در اختیار همه پرسنل قرار دهید تا در مواقع اورژانسی با شما تماس گرفته شود. مهم است که هر شماره دارای یک پیامگیر صوتی باشد تا بتوان به‌موقع با فرد مورد نیاز تماس گرفت.

هر چند وقت یکبار شماره تماس‌ها را با مراقبین چک کنید و مطمئن شوید که آن‌ها نیز این اطلاعات را به معلم، پرستار یا ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی که فرزند شما را همراهی می‌کند، انتقال داده‌اند. علاوه بر این، لازم است اطلاعات دقیقی در مورد نحوه مراقبت از کودک ارائه دهید. به‌خصوص در زمانی‌که کودک علائم نگران‌کننده‌ای نشان می‌دهد.

2. نحوه اندازه‌گیری و نظارت بر قند خون را به پرسنل آموزش دهید

دلیل اهمیت نظارت روزانه بر قند یا گلوکز خون را برای پرسنل توضیح دهید و رنج نرمال آن را با توجه به وضعیت کودک خود ارائه دهید.

کادر مدرسه باید از جزئیاتی مانند نوع و نحوه کار با دستگاه اندازه‌گیری قند خون، نوارهای تست قند خون و لانست‌هایی که فرزند شما استفاده می‌کند و این مساله که هر چند وقت یکبار لازم است میزان قند خون بررسی شود، آگاه باشند. نظارت بر سطح گلوکز خون برای حفظ سلامت کودکان دیابتی حیاتی است.

حتما روی موقعیت‌هایی که لازم است میزان گلوکز خون فرزندتان بررسی شود، ازجمله قبل از هر وعده غذایی و شاید بعد از آن، هر زمانی‌که کودک از علائم هیپوگلیسمی (گلوکز خون پایین) یا هایپرگلیسمی (گلوکز خون بالا) شکایت کرد و هر زمانی‌که کودک بیمار است، تاکید کنید.

اگر فرزند شما به‌جای دستگاه اندازه‌گیری قند خون معمولی، از یک نمایشگر مداوم قند خون (CGM) استفاده می‌کند، پرسنل مدرسه باید بدانند که این سیستم خودکار سطح گلوکز را به طور مداوم در طول روز اندازه‌گیری می‌کند و نیازی نیست برای اندازه‌گیری قند خون اقدامی انجام دهند. فقط لازم است به آن‌ها توضیح دهید که  چگونه به داده‌های دستگاه CGM برای تصمیم‌گیری در مورد وضعیت کودک دسترسی داشته باشند.

3. در مورد نحوه کنترل هیپوگلیسمی و هیپرگلیسمی توضیحاتی ارائه دهید

ممکن است به هر دلیلی، در طول روز قند خون کودک شما کاهش یا افزایش پیدا کند. لازم است جزئیاتی در مورد نحوه درمان هیپوگلیسمی و علائم معمول آن به پرسنل ارائه دهید. معمولا در این شرایط دادن 15 تا 20 گرم گلوکز خالص (در قالب سه تا پنج قرص گلوکز) ایرادی ندارد. از قبل قرص‌ها یا ژل گلوکز را در اختیار مدرسه قرار دهید و مطمئن شوید که معلمان و کارکنان پشتیبانی مدرسه می‌دانند که لوازم درمان اورژانسی دیابت در قسمت‌هایی مانند کلاس درس، کیف همراه کودک و در دفتر پرستاری قرار دارند.

معرفی مطلب مرتبط

مطلب دیگری نیز با عنوان اختلالات خوردن و دیابت نوع یک نوشته شده است. میتوانید مراجعه کنید و اطلاعات بیشتری در این مورد کسب کنید.

کارکنان مدرسه باید در مورد استفاده از آمپول گلوکاگون (هورمونی‌که به افزایش سطح گلوکز کمک می‌کند) برای درمان هیپوگلیسمی شدید آموزش ببینند و در صورت نیاز بدانند چه زمانی باید با اورژانس پزشکی تماس بگیرند.

علاوه بر این، لازم است در مورد هایپرگلیسمی، علائمی‌که فرزندتان در زمانی‌که گلوکز خونش خیلی بالا است تجربه می‌کند و همچنین نحوه مدیریت هیپرگلیسمی با دوزهای بیشتری از انسولین، صحبت کنید.

عدم کنترل به‌موقع هایپرگلیسمی، می‌تواند منجر به بروز یک وضعیت بالقوه تهدیدکننده زندگی به نام کتواسیدوز دیابتی شود. به‌همین‌دلیل، لازم است دستورالعمل‌های واضحی در مورد زمان بررسی میزان کتون‌ها (یک محصول جانبی از تجزیه چربی‌ها که در اثر کاهش میزان انسولین تولید می‌شود) در ادرار به کمک کیت مخصوص ارائه دهید.

4. در مورد نحوه مصرف داروهای دیابت اطلاعاتی ارائه دهید

ازآنجایی‌که کودکان مبتلا به دیابت نوع 1 همیشه به انسولین نیاز دارند، کارکنان مدرسه باید از نوع و دوز انسولین، تعداد دفعات مصرف آن و نوع دستگاه (سرنگ، خودکار یا پمپ) مورد استفاده برای دریافت انسولین توسط فرزندتان آگاه باشند.

پس از قبل، در مورد دوز و نحوه دریافت انسولین توسط فرزندتان به طور کامل توضیح دهید. در غیر این صورت، ممکن است خطر هیپوگلیسمی و هیپرگلیسمی کودک شما را تهدید کند.

5. برنامه غذایی کودک خود را شرح دهید

بررسی کنید که آیا منو غذایی مدرسه با برنامه غذایی کودک شما تطابق دارد یا خیر. علاوه بر این، کارکنان مدرسه باید در مورد تأثیر کربوهیدرات بر گلوکز خون و نحوه تخمین میزان کربوهیدرات در غذاهای خاص اطلاعاتی دریافت کنند.

کودک شما نباید به‌دلیل ابتلا به دیابت از خوردن غذا در مدرسه (به‌خصوص در مراسم‌های خاص آن) خودداری کند. از قبل دستورالعمل‌های مربوط به زمان مناسب سرو غذا و میزان کربوهیدرات موجود در غذاها را ارائه دهید، تا کودک شما بتواند در مناسبت‌های مختلف شرکت کند.

درباره هوم ویزیت

هوم ویزیت یک استارت آپ فعال در زمینه خدمات پزشکی و مراقبتی در منزل است که به صورت پلتفرمی کار می کند که بیماران را به پزشکان ،پرستاران و فیزیوتراپ ها وصل می کند.هوم ویزیت با همراهی تیمی مجرب و کاربلد، پزشک و فیزیوتراپ و یا متخصص مناسب با وضعیت بیمار را به منزل شما اعزام میکند.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. 02147629600