اگر در ناحیه آرنج، مچ دست یا شانه خود دچار شکستگی ، درد یا آسیب دیدگی هستید، فیزیوتراپی آرنج دست در بهبود توانایی استفاده از بازو کمک خواهد کرد تا بتوانید به طور عادی و بدون درد به فعالیت های سابقتان بپردازید. فیزیوتراپیست به شما در تهیه یک برنامه مراقبتی جهت بازگشت عملکردتان به سطح قبلی کمک خواهد کرد. اگرچه ممکن است روش های درمانی مانند تحریک الکتریکی و اولتراسوند در هنگام تقویت آرنج مورد استفاده قرار گیرد، اما ورزش باید اصلی ترین بخش برنامه فیزیوتراپی آرنج باشد. تراپیست تان احتمالاً برای بهبود دامنه حرکت مفاصل آرنج (ROM) و قدرت شما یک برنامه خانگی برای تمرینات آرنج ایجاد خواهد کرد تا بازوها به شرایط عادی خود بازگردند.

فیزیوتراپی آرنج

تمرینات دامنه حرکتی برای تقویت آرنج، ممکن است یکی از مؤلفه های برنامه فیزیوتراپیست ها باشد. انجام دادن این تمرینات ساده است و می توانند به شما در حرکت دادن دوباره دست و مچ دست، آرنج و شانه کمک کنند. یک برنامه تمرینی معمول برای آسیب دیدگی در آرنج، شامل بدست آوردن دامنه حرکتی و سپس ایجاد قدرت در دامنه حرکتی جدید است.

شرایط زیر ممکن است شما را برای انجام طیف وسیعی از تمرینات دامنه حرکتی آرنج ملزم کند:

  • آرنج تنیس بازان
  • آرنج گلف بازان
  • شکستگی آرنج
  • درد یا آسیب دیدگی شانه
  • شرایطی که به عنوان بخشی از یک برنامه ورزشی، تحت یک زنجیره حرکتی شانه باشید

در اینجا یک برنامه ورزشی گام به گام وجود دارد که ممکن است فیزیوتراپیست جهت بهبود دامنه حرکتی آرنج تان تجویز کند. تمرینات آرنج می تواند روزانه به عنوان بخشی از برنامه توانبخشی و تقویت آرنج انجام شود. قبل از شروع این کار یا هر برنامه ورزشی دیگری با پزشک خود مشورت نمایید تا از بی خطر بودن ورزش برای شرایط خاص خود مطمئن شوید. تمرینات ROM آرنج می تواند دو تا سه بار در روز یا هر چند وقت یکبار مطابق تجویز فیزیوتراپیست یا پزشک انجام شود. هنگام انجام هر یک از تمرینات دامنه حرکتی آرنج باید احساس کشیدگی جزئی داشته باشید. اگر ورزش باعث افزایش درد شود باید با پزشک خود مشورت نمایید

درد آرنج

آرنج را خم کنید: فلکشن آرنج

فلکشن آرنج به توانایی شما در خم شدن آرنج اشاره دارد. برای بهبود دامنه حرکتی فلکشن آرنج، بازویتان را کنار خود نگه داشته و تا حد امکان آرنج تان را به سمت بالا خم کنید، سپس ساعد یا مچ دست را با دست دیگر بکشید و به آرامی فشار را اضافه نمایید. حالت خمیدگی آرنج را به مدت ۵ تا ۱۰ ثانیه نگه دارید و سپس با صاف کردن آرنج، کشیدگی آن ناحیه را آزاد کنید.

این تمرین را ۱۰ بار تکرار نمایید.

فلکشن آرنج

صاف کردن آرنج

برای بازیابی توانایی تان در صاف کردن کامل آرنج، باید روی تمرینات دامنه حرکتی اکستنشن آرنج کار کنید. برای انجام این کار، روی یک صندلی بنشینید و آرنج تان روی یک میز قرار دهید. ممکن است بخواهید قسمت فوقانی بازوی خود را روی یک بالش یا حوله چند لایه استراحت دهید.

آرنج را تمام مدت به بیرون، صاف و کشیده نگه داشته و سپس با اعمال فشار به ساعد یا مچ دست، فشار بیشتری به اکستنشن آرنج وارد نمایید. آرنج تان را تا حد امکان با وارد کردن فشار بیشتر بکشید و اکستنشن را به مدت پنج تا ۱۰ ثانیه نگه دارید. سپس آرنج را از حالت کشیدگی و اکستنشن درآورده و اجازه دهید کمی خم شود. همچنین می توانید با نگه داشتن یک وزنه دو تا سه پوندی، حالت کششی آرنج را افزایش دهید.

اکستنشن آرنج

این تمرین را ۱۰ بار تکرار نمایید.

سوپینیشن یا چرخش بیرونی ساعد

توانایی چرخش مچ دست به سمت بالا یا جلو را می توان سوپینیشن یا چرخش به بیرون نامید که این حرکت هم در آرنج و هم در مفصل مچ شما اتفاق می افتد. برای بهبود توانایی خود جهت چرخاندن دست به بیرون، می توانید تمرین دامنه حرکتی سوپینیشن ساعد را انجام دهید. برای انجام این تمرین، چه به حالت نشسته و یا حالت ایستاده، باید بازوی خود را در کنار بدن تان قرار داده و آرنج را در حدود ۹۰ درجه خم کنید. آرنج را در کنار خود نگه داشته، سپس مچ دست و دست را بچرخانید تا کف دست تان به سمت بالا باشد.

برای افزودن فشار بیش تر بر روی کشیدگی، از دست مخالف خود استفاده کرده و آن را زیر ساعد بازویی که به بیرون چرخیده است، قرار دهید. مچ دست را گرفته و با چرخاندن دست خود به حالت سوپینیشن، به آرامی فشار بیش تری وارد نمایید. زمانیکه وجود کشیدگی را احساس کردید این حالت را برای ۵ تا ۱۰ ثانیه نگه دارید.

دامنه حرکتی سوپینیشن آرنج را ۱۰ مرتبه تکرار نمایید.

پرونیشن ساعد و آرنج

توانایی چرخش دست به طوریکه کف دست به سمت کف زمین و یا پایین قرار بگیرد را پرونیشن (چرخش داخلی) ساعد می گویند. این حرکت در انجام کارهایی مانند ریختن یک فنجان قهوه یا نواختن پیانو بسیار مهم است.

برای کشیدن دامنه حرکتی پرونیشن ساعد، بایستید یا بنشینید، آرنج را ۹۰ درجه خم کرده و آن را به سمت خود بکشید. دست و مچ خود را تا حد امکان بچرخانید و سپس دست دیگر را به بالای ساعدتان برسانید. مچ دست را گرفته و بازوی تان را بچرخانید تاحدی که بیش ترین وضعیت پرونیشن را ایجاد نمایید.

این موقعیت را با فشار زیاد و به مدت ۵ تا ۱۰ ثانیه حفظ نموده و سپس از حالت کشیدگی خارج شوید.

کشیدگی دامنه حرکتی پرونیشن را ۱۰ بار تکرار نمایید

مراحل پیشرفت درمان

هنگامی که دامنه حرکتی (ROM) آرنج را با تمرینات آرنج بهبود می بخشید، ممکن است فیزیوتراپیست برای تان تمرینات تقویتی نیز تجویز کند. همچنین می توانید جهت تقویت ساعدتان شروع به کار با یک دمبل نمایید. تقویت عضلات اطراف آرنج و بازو، ممکن است نیاز به تقویت ماهیچه دو سر و سه سر داشته باشد.

تقویت ساعد

 تقویت آرنج

سخن پایانی

درد آرنج می تواند توانایی شما را در عملکردهای اصلی محدود کند. کار با یک فیزیوتراپیست و انجام تمرینات صحیح دامنه حرکتی آرنج، در زمان مناسب می تواند شما را به سرعت و با اطمینان به زندگی عادی و فعال تان بازگرداند

درباره هوم ویزیت

هوم ویزیت یک استارت آپ فعال در زمینه خدمات پزشکی و مراقبتی در منزل است که به صورت پلتفرمی کار می کند که بیماران را به پزشکان ،پرستاران و فیزیوتراپ ها وصل می کند.هوم ویزیت با همراهی تیمی مجرب و کاربلد، پزشک و فیزیوتراپ و یا متخصص مناسب با وضعیت بیمار را به منزل شما اعزام میکند.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. 02147629600