اگر کمردرد یا سیاتیک (درد و التهاب عصب سیاتیک) دارید؛ ممکن است کار با یک فیزیوتراپ برای کمک به شما در مدیریت شرایط، سودمند باشد. فیزیوتراپ می‌تواند با تمرینات درمانی اختصاصی و اصلاح وضعیت بدن، به کاهش درد و بهبود حرکت شما کمک کند. اگر تمرینات، اصلاح وضعیت بدن یا سایر روش‌های درمانی فیزیکی نتوانند علائم شما را به اندازه کافی تسکین دهند؛ ممکن است لازم باشد به پزشک خود مراجعه کنید تا گزینه‌های دیگری را در نظر بگیرید. گاهی اوقات، علائم شما ممکن است آنقدر شدید باشد که برای تسکین کمردرد یا سیاتیک خود نیاز به عمل جراحی داشته باشید. دیسککتومی و لامینکتومی کمر، جراحی‌های متداولی هستند که برای کمک به شما در رفع و تسکین علائم دردناک ناشی از کمر، انجام می‌شوند. این روش‌های جراحی به منظور کاهش فشار بر اعصاب پشت (کمر) شما که باعث ایجاد سیاتیک می‌شود، در نظر گرفته شده‌اند. اگر برای مدیریت علائم خود نیاز به عمل جراحی در ستون فقرات دارید؛ بعد از عمل جراحی می‌توانید از فیزیوتراپی برای کمک به بازگشت کامل به سطح عملکرد قبلی خود بهره‌مند شوید. جراح می‌تواند به شما در مورد شرایط بعد از عمل جراحی توصیه‌های ویژه‌ای ارائه دهد و در انتخاب یک فیزیوتراپ مناسب به شما کمک کند.

آیا بعد از لامینکتومی یا دیسککتومی کمر، به فیزیوتراپ نیاز داریم؟

فیزیوتراپی کمر

بعد از عمل جراحی کمر، ممکن است احساس خوبی (بدون علائم سیاتیک یا با علائم کم آن) داشته باشید. حتی اگر بعد از لامینکتومی کمر از فیزیوتراپی بهره‌مند می‌شوید، این سوال ممکن است به ذهن شما خطور کند، آیا واقعا به فیزیوتراپ نیاز دارم؟ تحقیقات نشان می‌دهد که افرادی که پس از دیسککتومی کمر در تمرینات فیزیکی شرکت می‌کنند، در مقایسه با بیمارانی که به طور منظم تمرین نمی‌کنند، نتایج درمانی بهتری دارند. فیزیوتراپ می‌تواند به شما در تعیین و انجام تمرینات صحیح بعد از عمل جراحی، کمک کند.

چه زمانی باید فیزیوتراپی را شروع کنیم؟

به طور کلی، شما باید پیش‌بینی کنید که برای 4 تا 6 هفته بعد از لامینکتومی یا دیسککتومی کمر، فیزیوتراپی را شروع کنید. اگر عوارض بعد از عمل جراحی مانند عفونت یا خونریزی بیش از حد وجود داشته باشد، ممکن است لازم باشد کمی بیشتر صبر کنید. در مقابل، اگر همه چیز بعد از عمل جراحی آسان و بدون دردسر باشد، ممکن است زودتر فیزیوتراپی را شروع کنید. بعد از دیسککتومی کمر، شما باید در مورد زمان شروع توانبخشی خود با پزشک مشورت کنید.

ارزیابی فیزیوتراپی

ارزیابی فیزیوتراپی

پس از انجام عمل جراحی لامینکتومی یا دیسککتومی کمر و روشن شدن علت انجام فیزیوتراپی پس از آنها برای شما (توسط پزشک)، لازم است توسط یک کلینیک درمانی فیزیوتراپی ویزیت شوید. در اولین مراجعه شما، فیزیوتراپ یک ارزیابی و سنجش اولیه خواهد کرد. مؤلفه‌های ارزیابی اولیه شامل موارد زیر می‌شوند:

گرفتن شرح حال: قبل از هر ارزیابی رسمی، فیزیوتراپ یک شرح حال مکتوب یا کلامی از شما خواهد گرفت. از شما سؤالاتی درمورد اینکه چه احساسی می‌کنید، چگونه جراحت (آسیب‌دیدگی) شما رخ داده است و بعد از عمل جراحی عوارض دارید یا خیر، خواهد شد. فیزیوتراپ همچنین درباره سابقه پزشکی گذشته شما سؤال خواهد کرد. این ملاقات، زمان مناسبی برای پرسیدن سوالات و شروع ایجاد یک رابطه دوستانه با فیزیوتراپ است.

ارزیابی وضعیت بدن: از آنجایی که وضعیت بدن مناسب نقش مهمی در حفظ سلامت ستون فقرات دارد، فیزیوتراپ احتمالاً وضعیت بدن شما را ارزیابی می‌کند. او به ستون فقرات شما در هنگام نشستن و ایستادن نگاه می‌کند و یافته‌های مربوط به وضعیت بدن شما را ثبت می‌کند. او می‌تواند به شما در رسیدن و حفظ وضعیت بدنی مناسب در هنگام نشستن و ایستادن کمک کند.

دامنه حرکت: فیزیوتراپ دامنه حرکت کمر شما را نیز اندازه‌گیری می‌کند. ممکن است از دستگاهی به نام زاویه‌سنج برای بررسی مبنا تحرک ستون فقرات شما استفاده کند.

قدرت: فیزیوتراپ شما در طی ملاقات اولیه، میزان قدرت شما را اندازه‌گیری می‌کند. اگر قبل از انجام عمل جراحی دچار ضعف یا فلج عضلانی، به دلیل فشار به یک عصب نخاعی بوده‌اید؛ فیزیوتراپ قدرت آن عضلات را اندازه‌گیری می‌کند. او همچنین ممکن است قدرت عضلات شکمی، پشت (کمر)، لگن و ران یا عضلات اطراف قسمت پایینی پاهای شما را ارزیابی کند.

ارزیابی بافت جای زخم جراحی: بعد از لامینکتومی یا دیسککتومی کمر، برش جراحی کوچکی در کمر خود خواهید داشت. فیزیوتراپ شما ممکن است میزان انعطاف بافت جای زخم جراحی را ارزیابی کند تا اطمینان حاصل کند که پوست و بافت‌های زیرین آن حرکت شما را محدود نمی‌کنند.

بررسی عصبی: فیزیوتراپ ممکن است در طی ارزیابی اولیه شما، یک بررسی عصبی انجام دهد. او ممکن است انعکاس‌های تاندون (زردپی) شما را با یک چکش انعکاس آزمایش کند و توانایی شما در تشخیص لمس یا فشار کم را ارزیابی کند.

ارزیابی انعطاف‌پذیری: انعطاف‌پذیری کلی بدن شما ممکن است بعد از لامینکتومی کمر ارزیابی شود. گروه‌های عضلانی که احتمالاً مورد ارزیابی قرار می‌گیرند؛ شامل عضلات عقب ران، چهار سر ران و ساق پا هستند. گاهی اوقات بعد از لامینکتومی و دیسککتومی کمر، ممکن است تنگی (گرفتگی) در عصب سیاتیک شما ظاهر شود. به این مشکل، چسبندگی ریشه عصب گفته می‌شود که در اثر ایجاد بافت جای زخم (اسکار) اندکی در اطراف عصب و فشار به آن، به دلیل خارج شدن از کانال نخاعی است.

ارزیابی عملکردی: فیزیوتراپ شما بعد از عمل جراحی نیز عملکرد کلی شما را ارزیابی خواهد کرد. آیا شما قادر به کار کردن هستید؟ آیا می‌توانید در فعالیت‌های تفریحی عادی خود شرکت کنید؟ آیا در هر صورت از لحاظ عملکردی محدود هستید؟ پاسخ به این سؤالات می‌تواند به فیزیوتراپ در روند کار با شما کمک کند؛ تا اهداف توانبخشی اختصاصی شما بعد از عمل جراحی تعیین شود.

درمان فیزیوتراپی

درمان فیزیوتراپی

نتایج ارزیابی اختصاصی شما به فیزیوتراپ کمک خواهد کرد که بتواند یک برنامه درمانی برای بعد از لامینکتومی کمر ایجاد کند. گاهی اوقات، ممکن است پزشک از شما بخواهد که از یک پروتکل خاص بعد از عمل جراحی پیروی کنید و فیزیوتراپ می‌تواند به شما در ادامه این مسیر کمک کند. ممکن است مؤلفه‌های مختلفی برای فیزیوتراپی شما وجود داشته باشد، بنابراین حتما در مورد نوع درمانی که دریافت می‌کنید سؤال کنید. درمان‌های متداول بعد از لامینکتومی و دیسککتومی کمر شامل انجام تمرینات، روش‌های درمانی فیزیکی و ماساژ جای زخم است.

انجام تمرینات

یک برنامه تمرینی بعد از عمل جراحی باید یکی از اصلی‌ترین تمرکزهای توانبخشی شما به دنبال لامینکتومی کمر باشد. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که بعد از عمل جراحی کمر به انجام تمرینات مشغول هستند، در مقایسه با افرادی که انجام نمی‌دهند، نتایج برتر و بهتری دارند. تمرینات اختصاصی شامل تمرینات ROM کمری پیشرونده و تمرینات تقویت‌کننده عضلات لگن و مرکزی بدن است. اگر فیزیوتراپ ضعفی در گروه عضلات (پیش از انجام عمل جراحی) به دلیل فشار به عصب پیدا کند، تمرینات اختصاصی ممکن است روی آن عضلات متمرکز شود. تمرینات قلبی و عروقی مانند راه رفتن روی تردمیل نیز ممکن است برای کمک به بهبود استقامت عملکرد کلی شما تجویز شود. فیزیوتراپ می‌تواند به شما نحوه نظارت صحیح بر شدت تمرینات را آموزش دهد. فیزیوتراپ همچنین ممکن است تمریناتی را برای افزایش انعطاف‌پذیری در عضلات عقب ران، ساق پا و چهارسر ران تجویز کند. از آنجایی که کنترل وضعیت بدن مؤلفه مهمی در حفظ سلامت ستون فقرات است، فیزیوتراپ شما باید نحوه صحیح نشستن را به شما یاد دهد.

روش‌های درمانی فیزیکی

اگر بعد از انجام عمل جراحی احساس درد کردید؛ ممکن است فیزیوتراپ شما تصمیم بگیرد که از روش‌های درمانی فیزیکی مشخصی مانند تحریک الکتریکی و TENS برای کنترل درد استفاده کند. ممکن است از گرما برای کمک به ریلکس کردن عضلات و بهبود گردش خون پشت (کمر) شما استفاده شود و از یخ برای کاهش تورم و درد در نزدیکی محل جراحی استفاده شود. هنگام استفاده از روش‌های فیزیکی باید مراقب باشید. زیرا تحقیقات نشان می‌دهد که برخی از درمان‌ها مزایای پیشنهاد شده را ارائه نمی‌دهند.

ماساژ جای زخم

اگر فیزیوتراپ در اطراف محل برش جراحی شما تنگی (گرفتگی) پیدا کند، ممکن است تکنیک‌های مخصوص ماساژ جای زخم را در نظر بگیرد. به طور کلی، اپیزودهای فیزیوتراپی شما باید در هر جایی از 3 تا 6 هفته به طول انجامد و فیزیوتراپ باید از همراهی شما برای ادامه تمرینات اطمینان حاصل کند. وی همچنین باید اطمینان حاصل کند که در صورت بروز مجدد کمردرد یا سیاتیک، شما می‌دانید که چه کاری باید انجام دهید.

پیشگیری از مشکلات آینده

یک مؤلفه مهم در برنامه فیزیوتراپی شما، یادگیری نحوه پیشگیری از مشکلات کمری در آینده است. فیزیوتراپ می‌تواند در تعیین فاکتورهای خطر منجر به کمردرد یا سیاتیک به شما کمک کند. روش‌های پیشگیری از مشکلات کمری در آینده شامل موارد زیر است:

  • حفظ وضعیت بدنی مناسب هنگام نشستن
  • اجتناب از خم شدن مکرر رو به جلو
  • اجتناب از بلند کردن اجسام سنگین
  • ورزش کردن (انجام تمرینات) به صورت منظم

اصولا فیزیوتراپ‌ها می‌گویند که یک اونس پیشگیری، ارزش یک پوند درمان را دارد. بنابراین هر آنچه را که می‌توانید؛ برای پیشگیری از عود (بازگشت) کمردرد یا سیاتیک خود انجام دهید.

درباره هوم ویزیت

هوم ویزیت یک استارت آپ فعال در زمینه خدمات پزشکی و مراقبتی در منزل است که به صورت پلتفرمی کار می کند که بیماران را به پزشکان ،پرستاران و فیزیوتراپ ها وصل می کند.هوم ویزیت با همراهی تیمی مجرب و کاربلد، پزشک و فیزیوتراپ و یا متخصص مناسب با وضعیت بیمار را به منزل شما اعزام میکند.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. 02147629600