فیزیوتراپی رباط صلیبی

زانو یکی از مهم ترین و پیچیده ترین مفاصل بدن انسان و متشکل از چندین استخوان، غضروف و رباط است. شاید بتوان رباط صلیبی را مهم ترین رباط در قسمت زانو دانست. زیرا وظیفه اصلی این رباط که متصل کننده درشت نی به استخوان ران است، کنترل چرخش داخلی زانو و حرکت درشت نی، در هنگام باز کردن زانو و راه رفتن می باشد. رباط صلیبی عضوی بسیار آسیب پذیر است و برای درمان آن، بسته به درجه آسیب دیدگی شخص، ممکن است از چند روز استراحت، آتل بندی زانو، فیزیوتراپی رباط صلیبی، عمل جراحی و دیگر درمان ها استفاده شود. فیزیوتراپی پارگی رباط صلیبی را میتوان در منزل بیمار نیز انجام داد.

علت آسیب رباط صلیبی

غلت آسیب رباط صلیبی

اگر ورزشکار یا از دنبال کنندگان رشته های ورزشی، مخصوصا فوتبال باشید، حتما با اصطلاح پارگی رباط صلیبی آشنایی دارید. اما نیازی نیست حتما ورزشکار باشیم تا رباط صلیبی زانویمان دچار آسیب شود. گاهی انجام حرکات ناگهانی و شدید بدون آمادگی، وارد آمدن ضربات شدید به زانو، تصادف، زمین خوردن، پیچ خوردن پا به نحوی که موجب پیچ خوردن زانو شود، ایستادن نادرست، پریدن از ارتفاع، دویدن بدون آمادگی و گرم کردن بدن، توقف ناگهانی پس از دویدن، مشکلات هورمونی و... می توانند موجب پارگی رباط صلیبی شوند.
در نتیجه برای پیشگیری از آسیب رسیدن به زانو و رباط صلیبی باید با انجام تمرینات ورزشی عضلات چهارسر ران و زانو که حمایت کننده رباط صلیبی هستند را تقویت کرده و از حرکت دادن شدید و ناگهانی زانو بدون آمادگی قبلی خود داری نمود. همچنین در صورتی که هریک از علائم آسیب دیدگی رباط صلیبی در ناحیه زانو بروز پیدا کند، مراجعه به پزشک متخصص الزامی است.

علائم و نشانه های آسیب رباط صلیبی

پاره شدن رباط صلیبی دارای چند علامت معین می باشد. در صورتی که حین ورزش یا انجام حرکات سریع و شدید با یک یا تعدادی از علائم زیر مواجه شدید، تا حد امکان از فشار آوردن روی زانوی آسیب دیده و حرکت دادن آن خود داری کنید و فورا به سرعت به پزشک مراجعه نمایید تا با انجام آزمایشات مورد نیاز وآغاز روند درمان، از آسیب های بیشتر جلوگیری نمایید.

  • احساس درد شدید و ناگهانی در ناحیه زانو
  • شنیدن صدای تق بلند از زانو (که معمولا هم زمان با احساس درد شنیده می شود
  • ورم کردن زانو طی دو تا سه ساعت پس از آسیب دیدگی
  • خالی کردن زانو در هنگام راه رفتن، ایستادن، پایین آمدن از پله یا بلند شدن از روی صندلی
  • عدم توانایی در راه رفتن

فیزیوتراپی رباط صلیبی

فیزیوتراپی رباط صلیبی

فیزیوتراپی رباط صلیبی به سه دسته فیزیوتراپی برای پرهیز از عمل جراحی، فیزیوتراپی پیش از عمل جراحی و فیزیوتراپی پس از عمل جراحی تقسیم می شود. به خاطر داشته باشید که تشخیص نیاز به جراحی یا ترمیم آسیب دیدگی با فیزیوتراپی بر عهده پزشک است و در صورت آسیب بسیار شدید رباط صلیبی (که معمولا با خالی کردن زانو در هنگام ایستادن یا راه رفتن همراه است)، باید حتما درمان جراحی را دنبال کنید.

فیزیوتراپی رباط صلیبی پس از جراحی:

در مواردی که صدمه وارد شده به زانو چندان جدی نباشد، ممکن است فیزیوتراپ با درمان های الکتریکی و تمرینات مخصوص که به تقویت عضلات چهار سر ران می پردازد، شما را از انجام عمل جراحی رباط صلیبی بی نیاز کند. بدیهی است که تشخیص میزان آسیب دیدگی و نیاز یا عدم نیاز به عمل چراحی بر عهده پزشک است.

فیزیوتراپی رباط صلیبی بعد از عمل جراحی

در صورتی که آسیب به رباط صلیبی شدید باشد، ممکن است پزشک متخصص عمل جراحی را برای بیمار تجویز نماید. در این زمان فیزیوتراپی رباط صلیبی به منظور کاهش ورم زانو، کاهش درد، افزایش گستره حرکتی در ناحیه زانو و تقویت عضلات انجام می شود تا بدن بیمار در مطلوب ترین شرایط برای جراحی و ترمیم بخش آسیب دیده قرار گیرد.

فیزیوتراپی رباط صلیبی پس از عمل جراحی

یکی از اهداف اولیه فیزیوتراپی رباط صلیبی پس از انجام عمل جراحی آن است که متخصص فیزیوتراپی روش صحیح استفاده از عصا و تحمل وزن بدن را به بیمار آموزش دهد تا راه رفتن نادرست، به پای دیگر او صدمه نرساند. همچنین پس از بهبودی زانو، تحمل مجدد وزن بدن برای پای درمان شده اندکی دشوار است. اما فیزیوتراپ طی برنامه ای دقیق این مشکل را برطرف خواهد نمود.
وظیفه دیگر فیزیوتراپ آن است که پس از جراحی زانو، روش هایی برای کاهش درد و ورم پا به بیماران ارائه دهد و در صورت نیاز روش صحیح استفاده از آتل را نیز به بیمار آموزش دهد.
علاوه بر موارد یاد شده، فیزیوتراپ در بازیابی توانایی راه رفتن به بیماران کمک می کند. وی با آموزش تمرینات حرکتی و در برخی موارد الکتروتراپی و سایر درمان ها به افراد کمک می کند تا مجددا زانوی آسیب دیده خود را حرکت دهند و طی مدت 4 هفته موفق به راه رفتن شوند.

ترمیم رباط صلیبی با فیزیوتراپی

ترمیم رباط صلیبی

همانطور که اشاره شد همیشه برای درمان پارگی یا آسیب دیدگی رباط صلیبی به جراحی نیازی نیست و گاهی می توان پارگی های جزیی یا حتی کامل رباط صلیبی را با فیزیوتراپی و ورزش یوگا درمان نمود. انجام برخی حرکات ورزشی مانند "پُل" می توانند در ترمیم رباط صلیبی موثر باشند. اماسیب دیدن آن مطمئن نیستید، نباید این تمرین ها را خود سرانه انجام دهید. زیرا ممکن است میزان جراحت را افزایش دهید و خود را راهی اتاق جراحی کنید.

فیزیوتراپی رباط صلیبی در منزل

مدت ها است که انجام انواع خدمات فیزیوتراپی در منزل برای بیماران امکان پذیر است تا سالمندان یا افرادی که به هر علتی امکان رفت و آمد به مراکز پزشکی را ندارند، قادر به دنبال کردن درمان های مورد نیاز در منزل شخصی خود باشند.
با توجه به آنکه نشستن در ماشین، خم کردن زانو و راه رفتن، برای افرادی که جراحی زانو داشته اند یا دچار صدمات جدی در ناحیه زانو شده اند بسیار دشوار است، پیشنهاد می کنیم بیماران جلسات درمانی فیزیوتراپی رباط صلیبی زانوی خود را در منزل دنبال کنند تا درد و خستگی کمتر و بازدهی بالاتری داشته باشند.

 

در پایان اکیدا توصیه می کنیم که در صورت بروز هر گونه صدمه در ناحیه زانو حتما به پزشک مراجعه کنید. زیرا ممکن است آسیب اندکی به رباط صلیبی رسیده باشد که به آسانی با فیزیوتراپی بهبود یابد. اما با سهل انگاری و بی توجهی به آن، آسیب افزایش یافته و در نهایت منتهی به عمل جراحی شود.

درباره هوم ویزیت

هوم ویزیت یک استارت آپ فعال در زمینه خدمات پزشکی و مراقبتی در منزل است که به صورت پلتفرمی کار می کند که بیماران را به پزشکان ،پرستاران و فیزیوتراپ ها وصل می کند.هوم ویزیت با همراهی تیمی مجرب و کاربلد، پزشک و فیزیوتراپ و یا متخصص مناسب با وضعیت بیمار را به منزل شما اعزام میکند.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. 02147629600