اختلال بیش شنوایی چیست ؟

هایپراکیوزیس یا بیش شنوایی یک اختلال شنوایی است که باعث حساسیت شدید به صدا می شود و باعث می شود برخی صدا های روزمره مانند چکه کردن آب یا تیک تاک ساعت بسیار بلند و آزار دهنده به نظر برسند. این اختلال می‌تواند انجام وظایف و کار های روزانه در محیط‌ های معمول، مانند کار های خانه یا مسئولیت ‌های محل کار را دشوار کند. در بعضی موارد، بیمار ممکن است سعی کند از موقعیت های اجتماعی که می تواند منجر به اضطراب، استرس و تشدید شدن علائم آزار دهنده می شود اجتناب کند و این انزوای اجتماعی جنبه های آسیب زایی برای فرد خواهد داشت.

حدود 8 تا 15 درصد از افراد بالغ دارای هایپراکیوزیس هستند. این عارضه اغلب در افرادی که وزوز گوش یا تینیتوس دارند بیشتر رخ می دهد. تینیتوس یا همان وزوز گوش به احساس شنیدن صدای زنگ یا باد در گوش می گویند. برای اطلاعات بیشتر در مورد علائم و علت های ایجاد هایپراکوزیس، ادامه مطلب را بخوانید.

 

هایپراکیوزیس دقیقا چیست؟

هایپراکوزیس به کم بودن تحمل فرد در شنیدن صدا می گویند. همچنین به عنوان افزایش حساسیت به صدا نیز شناخته می شود. این اختلال بر نحوه درک شما از بلندی صدا تأثیر می گذارد. شما ممکن است صداهای معمولی مانند صدای موتور خودرو ها را بسیار بلند بشنوید. حتی ممکن است گاهی صدای خودتان خیلی بلند به نظر برسد.

درک بلندی بیش از حد ممکن است باعث درد شود و در نتیجه سطوح بالایی از استرس را به همراه داشته باشد. همچنین می تواند حضور در محیط های عمومی مانند محل کار یا مدرسه را دشوار کند. این می تواند منجر به آسیب های دیگری شود که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

  • انزوا
  • کناره گیری اجتماعی
  • ترس از صداهای بلند (فونوفوبیا)
  • افسردگی

هایپراکیوزیس بیشتر در افراد که وزوز گوش دارند رخ میدهد.همچنین احتمال بروز هایپراکیوزیس در مردان از زنان بیشتر است. احتمال اینکه افراد سالمند به هایپراکیوزیس مبتلا شوند بیشتر از سایر گروه های سنی است. با این حال، می تواند کودکان را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

علائم هیپراکوزیس چیست؟

علائم هایپراکوزیس می تواند متفاوت باشد. علائم خفیف می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • صداهای معمولی که خیلی بلند به نظر می رسند
  • صدای خودت خیلی بلند است
  • ناراحتی در گوش شما
  • سردرد
  • مشکل در تمرکز

علائم شدید می تواند شامل موارد زیر باشد:

درد هنگام شنیدن صداهای ناگهانی

  • احساس ترکیدن در گوش هنگام شنیدن صداهای بلند
  • اضطراب
  • خواب ضعیف
  • خستگی
  • ترس از موقعیت های اجتماعی
  • در کودکان، ناراحتی ناشی از هیپراکوزیس ممکن است علائمی مانند گریه یا فریاد ایجاد کند.

 

هایپراکوزیس بر نحوه شنیدن صداها تأثیر می گذارد. آواز هراسی یک وضعیت روانی است که شامل واکنش عاطفی به صداها می شود. این شامل مسائل شنوایی نمی شود. با این حال، هایپراکوزیس به دلیل بلندی بیش از حد درک شده برخی از صداها می تواند منجر به فونوفوبیا شود، بنابراین ممکن است این دو حالت با هم ظاهر شوند.

چه عواملی باعث ایجاد هایپراکیوزیس می شود؟

علل احتمالی بروز هایپراکوزیس عبارتند از:

 

قرار گرفتن در معرض نویز و سر وصدای زیاد

 صدای بلند یکی از دلایل اصلی هایپراکیوزیس است. قرار گرفتن در معرض صدا های بلند (در معرض انفجار بودن، کار کردن در محیط های صنعتی پر سر و صدا و...) میتواند باعث ایجاد هایپر اکیوزیس یا بیش شنوایی شود.

آسیب و ضربه به سر

 آسیبی که سر، فک یا گوش را درگیر می کند می تواند منجر به هایپراکوزیس شود. مثل ضربه ناشی از تصادف

عفونت های ویروسی

 عفونت های ویروسی که عصب صورت و عصب گوش داخلی را تحت تاثیر قرار می دهند می توانند منجر به هایپراکوزیس شوند.

جراحی فک یا صورت

 اگر گوش داخلی یا عصب صورت در حین جراحی آسیب دیده باشد، هایپراکوزیس ممکن است رخ دهد.

مصرف برخی داروها

برخی از داروها، مانند برخی از دارو های سرطان، می توانند باعث آسیب به ساختار های گوش و در نتیجه هیپراکیوزیس شوند.

اختلالات خود ایمنی

 هایپراکوزیس می تواند در اثر بیماری های خود ایمنی مانند لوپوس اریتماتوز سیستمیک ایجاد شود.

اختلال در مفصل گیجگاهی فکی

مفصل گیجگاهی فکی همان مفصلی است که فک پایین شما را به جمجمه می‌چسباند. مشکلات این مفصل ممکن است احتمال بروز مشکلات شنوایی از جمله هایپراکیوزیس را افزایش دهد.

اوتیسم

 اوتیسم می تواند باعث ایجاد حساسیت های شنوایی، از جمله هایپراکوزیس شود. بر اساس تحقیقاتی در سال 2015، حدود 40 درصد از کودکان اوتیستیک به هایپراکوزیس نیز مبتلا هستند.

استرس عاطفی

سطوح بالای استرس، از جمله استرس پس از سانحه(PTSD)، می تواند خطر ابتلا به هایپراکوزیس را افزایش دهد.

علاوه بر این گاهی اوقات هیچ یک از عللی که به آن ها اشاره شد، رخ نداده اما فرد به هایپراکیوزیس مبتلا است بنابر این می توان بیان کرد که گاهی اوقات هم علت ایجاد هایپراکیوزیس ناشناخته است. به طور کلی می توان بیان کرد که تقریبا همیشه علت ایجاد هایپراکیوزیس کم شنوایی است و این کم شنوایی است که باعث ایجاد هایپراکیوزیس می شود.

 

هایپراکوزیس چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر احساس می کنید که صدا های معمول برای تان بیش از حد بلند و حتی آزار دهنده است، به یکی از کلینیک های شنوایی شناسی مراجعه کنید. شنوایی شناس شما می تواند از روش های زیر برای تعیین اینکه آیا مبتلا به هایپراکوزیس هستید یا خیر استفاده کند:

معاینه جسمی: پزشک گوش و سر شما را از نظر وجود علائم آسیب فیزیکی معاینه می کند.

تاریخچه پزشکی: این به پزشک کمک می کند تا هر شرایط یا رویدادی را که ممکن است بر شنوایی شما تأثیر گذاشته باشد، مشخص کند.

پرسشنامه: پزشک شما سوالاتی در مورد علائم شما می پرسد تا بفهمد که چه چیزی را تجربه می کنید.

شنوایی سنجی: ادیومتری تستی است که حساسیت سیستم شنوایی شما را بررسی می کند و به وسیله تفسیر آن می توان وجود یا عدم وجود کم شنوایی را تشخیص داد.

 

هایپراکوزیس چگونه درمان می شود؟

درمان هایپراکوزیس به علت آن بستگی دارد. هدف ما در درمان مدیریت علائم و کاهش حساسیت شنوایی است.

درمان‌ها معمولاً برای کودکان و بزرگسالان یکسان است، به استثنای جراحی.

 

درمان شناختی رفتاری (CBT)

در درمان شناختی رفتاری یا CBT، شنوایی شناس به شما آموزش می دهد که چگونه پاسخ های احساسی خود به صدا را مدیریت کنید. CBT همچنین می تواند به شما در مدیریت علل روانی بیش فعالی مانند استرس کمک کند.

درمان TRT

روش TRT یک روش درمان برای وزوز گوش است که به درمان هایپراکوزیس نیز کمک می کند.

TRT از دستگاهی مشابه سمعک استفاده می کند. این دستگاه صدایی با شدت کم ایجاد می کند و به مغز شما اجازه می دهد صدا و وزوز گوش را بشنود. با گذشت زمان، این می تواند به مغز شما کمک کند تا تاکید و توجه بر وزوز گوش را کاهش دهد. این درمان همچنین برای هایپراکوزیس استفاده می شود، زیرا می تواند به کاهش حساسیت شنوایی کمک کند.

 

حساسیت زدایی صدا

در حساسیت زدایی صدا، هر روز مدت زمان مشخصی به نویز استاتیک ملایمی گوش می دهید. این روش نیاز به کمک یک متخصص شنوایی دارد.این روش می تواند به تدریج تحمل شما را نسبت به صدا افزایش دهد. مشاهده نتایج ممکن است حدود 6 ماه یا بیشتر طول بکشد.

 

درباره هوم ویزیت

هوم ویزیت یک استارت آپ فعال در زمینه خدمات پزشکی و مراقبتی در منزل است که به صورت پلتفرمی کار می کند که بیماران را به پزشکان ،پرستاران و فیزیوتراپ ها وصل می کند.هوم ویزیت با همراهی تیمی مجرب و کاربلد، پزشک و فیزیوتراپ و یا متخصص مناسب با وضعیت بیمار را به منزل شما اعزام میکند.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. 02147629600