اگر برای تعویض مفصل زانو یا لگن به جراحی نیاز دارید و وزن شما بیش از حد معمول است، احتمالا پزشکتان به شما پیشنهاد می‌کند که وزن خود را قبل از عمل جراحی کم کنید. شاید احساس می‌کنید که با وزن فعلی خود نیز دارای تناسب اندام هستید؛ اما مطالعات نشان داده‌اند که برای بیماری با BMI بیش از 40، احتمال آنکه مشکلاتی در طول جراحی یا بعد از آن به وجود بیاید بیشتر است. پزشکتان می‌خواهد که شما از چنین ریسک‌هایی اطلاع داشته باشید؛ در نتیجه می‌توانید با آمادگی قبلی، خطر جراحی را به حداقل برسانید.

BMI چیست؟

BMI (شاخص توده بدنی) یک روش اندازه‌گیری درصد چربی بدن بر اساس وزن و قد می‌باشد. به طور معمول، هرچقدر BMI شما بیشتر باشد، میزان چربی شما نیز بیشتر است. پزشک شما از محاسبات زیر برای تعیین BMIتان استفاده خواهد کرد:

BMI چیست؟
برای یک فرد بزرگسال دامنه BMI عبارت است از:

  • 18 تا 24        طبیعی
  • 25 تا 19        دارای اضافه وزن
  • 30 تا 39        چاق
  • 40 تا 49         چاقی مضر

آمادگی قبل از تعویض مفصل

شرایط جسمانی که ممکن است در جراحی تعویض مفصل تاثیرگذار باشند

بیمارانی که چاق هستند ممکن است بیش از دیگران مشکلات خاص و شرایط جسمانی نامناسبی داشته باشند؛ چنین مشکلات ریسک جراحی را افزایش می‌دهند. برای نمونه:

  • بیماری قلبی عروقی
  • دیابت نوع 2
  • آپنه خواب انسدادی
  • سندروم متابولیک (گروهی از بیماری‌ها که خطر بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت نوع دو را افزایش می‌دهند)

لازم است که پیش از عمل جراحی در بهترین وضعیت جسمانی خود باشید. اگر به یکی از مشکلات بالا دچار هستید، پزشکتان همکاری‌های لازم را به عمل می‌آورد تا مطمئن شود که شرایط شما قبل از اقدام به عمل تحت کنترل باشد.

معرفی مطلب مرتبط

مطلب دیگری نیز برای فیزیوتراپی تعویض مفصل زانو نوشته شده است. میتوانید مراجعه کنید و اطلاعات بیشتری در این مورد کسب کنید.

افزایش ریسک عوارض تعویض مفصل

هر عمل جراحی با ریسک‌های مختلفی همراه است. اما برای بیمارانی که به چاقی مبتلا هستند، خطرهای بیشتری وجود دارد.اعمال بیهوشی برای بیماران چاق دشوارتر است. آناتومی و فرم بدن بیمار ممکن است مشکلاتی را به وجود آورد که تنفس را دچار اختلال کند. متخصص بیهوشی با چالش‌های زیر روبرو است:

  • پیدا کردن رگ برای انجام بیهوشی عمومی و تزریق داروهای مورد نیاز
  • اطمینان از کافی بودن اکسیژن و جریان هوا
  • جای‌گذاری دقیق سوزن هنگام انجام بی‌حسی بلوک عصبی اپیدورال و اسپاینال و دیگر انواع بی‌حسی موضعی

زمان جراحی: چالش‌های فنی مختلفی در جراحی بیماران چاق وجود دارد، در نتیجه زمان عمل طولانی‌تر است. معمولا هرچه عمل شما زمان بیشتری طول بکشد، درصد ریسک مشکلات جراحی نیز بالاتر می‌رود.

عوارض بعد از عمل جراحی

در مقایسه با بیمارانی که وزن عادی دارند، احتمال آنکه بیماران دارای اضافه وزن، عوارض زیر را تجربه کنند بیشتر است :

  • عفونت
  • التیام ضعیف زخم
  • سختی تنفس
  • لختگی خون
  • آمبولی ریه (لخته شدن در ریه)

پیامدهای فرعی بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

تعویض مفصل زانو به شما کمک می‌کند تا از درد زانو خلاص شوید و زندگی کامل‌تر و پرفعالیت‌تری را تجربه کنید. با این وجود، اگر دچار اضافه وزن هستید، ممکن است دامنه حرکات و فعالیت‌هایتان به اندازه کسی که وزن عادی دارد نباشد. همچنین ممکن است بعد از عمل جراحی با دشواری‌هایی برای کاشت ایمپلنت یا پروتز مواجه شوید، از جمله:

  • لق شدن یا خرابی کامپوننت 
  • جابجایی مفصل تعویضی، خصوصا در لگن

در بعضی موارد، ممکن است به یک جراحی «اصلاحی» هم نیاز شود تا به جای ایمپلنت‌های ناموفق ایمپلنت جدید گذاشته شود.

کاهش ریسک عمل جراحی تعویض مفصل زانو یا لگن

اغلب اوقات، تعویض کامل لگن و زانو یک عمل الکتیو (غیراورژانسی) است.  به همین دلیل، ممکن است پزشکتان به شما پیشنهاد کند که روش‌هایی به غیر از عمل جراحی، مثل مصرف دارو یا فیزیوتراپی را امتحان کنید تا جراحی تعویض مفصل را تا جای ممکن به تاخیر بیندازید. چنین اقدامی به شما فرصت کافی برای کاهش وزن و BMI قبل از عمل جراحی را خواهد داد.

کاهش وزن

مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در کاهش وزن ورزش و رژیم غذایی مناسب می‌باشند. به طور کلی، شما باید تلاش کنید تا تغییرات ذیل را در سبک زندگی خود اعمال کنید:
مصرف چربی و کالری را کم کنید: سعی کنید غذاهایی بخورید که سرشار از میوه، سبزیجات و غلات کامل، گوشت کم‌چربی و لبنیات کم‌چرب باشند. آب بسیاری بنوشید و از نوشیدنی‌های قندی و پرکالری پرهیز کنید.

ورزش و فعالیت فیزیکی بیشتری انجام دهید: اگر دائما در زانو یا لگن خود احساس درد دارید، ممکن است نتوانید به‌اندازه گذشته فعالیتی انجام دهید. ورزش‌های سبک و کم برخورد مثل شنا، دوچرخه، و دستگاه الپتیکال نسبت به دیگر تمرینات سخت فشار کمتری به مفصل‌های شما وارد می‌کند و همچنان در کاهش وزن شما موثر خواهند بود.

همین حالا تغییری ایجاد کنید

غالبا بیمارانی که قصد جراحی تعویض مفصل دارند تصمیم می‌گیرند تا بعد از عمل اقدام به کاهش وزن کنند؛ یعنی زمانی‌که از درد خلاص شده و قادر به انجام تمرین‌های ورزشی می‌باشند. اما واقعیت این است که طبق مطالعات انجام شده، تعداد بسیار کمی از بیماران چاق بعد از تعویض مفصل اقدام به کاهش وزن می‌کنند؛ اکثر بیماران بعد از جراحی همان BMI قبلی را دارند.

به‌جای آنکه منتظر جراحی بمانید، همین حالا شروع به ایجاد تغییر موثری در سلامتی و سبک زندگی‌تان کنید. کاهش وزن و BMI خطرات عواض جراحی را برای شما کاهش می‌دهد و احتمال موفقیت نتیجه جراحی را افزایش می‌دهد. در بعضی موارد حتی ممکن است درد شما به قدری کاهش یابد که شاید حداقل تا چند سال آینده نیازی به عمل جراحی تعویض مفصل نداشته باشید.

با پزشک خود همکاری کنید

با آنکه رسیدن به وزن سالم و نگه داشتن آن می‌تواند یک چالش طولانی مدت باشد، چنین کاری نتیجه بسیار چشمگیری خواهد داشت. اگر برای کاهش وزن و BMI قبل از عمل جراحی به کمک نیاز دارید با پزشک مراقبت‌های اولیه صحبت کنید. او می‌تواند فعالیت‌ها و تمرین‌های کم‌برخورد مخصوصی را به شما پیشنهاد دهد و به شما کمک کند تا برنامه کاهش وزنی که متناسب با نیازها و سبک زندگیتان باشد را انتخاب کنید. 

درباره هوم ویزیت

هوم ویزیت یک استارت آپ فعال در زمینه خدمات پزشکی و مراقبتی در منزل است که به صورت پلتفرمی کار می کند که بیماران را به پزشکان ،پرستاران و فیزیوتراپ ها وصل می کند.هوم ویزیت با همراهی تیمی مجرب و کاربلد، پزشک و فیزیوتراپ و یا متخصص مناسب با وضعیت بیمار را به منزل شما اعزام میکند.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. 02147629600