این روزها به اطراف خود که نگاهی بیندازید ، افراد مختلف اعم از پیر و جوان و زن و مرد را می بینید که سر در داخل تلفن های هوشمند و صفحه های رایانه و لپ تاپ کرده اند و به نوعی، اسیر این لوازم ارتباطی هوشمند شده اند. به نظر می رسد که بیشتر افراد جامعه، بخش زیادی از ساعات روز را صرف نگاه کردن به پایین و داخل گوشی خود می کنند و انگار که مابقی زمان روزانه ی خود را نیز دارند به آهنگ ها و پادکست های در حال پخش از داخل این لوازم الکترونیکی گوش می دهند!

اگر شما هم یکی از میلیون ها طرفدار سرسخت یا کاربر دائم تلفن های هوشمند هستید ، پس حتما تا کنون به این مسئله پی برده اید که همزمان با استفاده از دستگاه هوشمند خود ، گردن شما نیز دارد به تدریج شروع به آسیب دیدن می کند. چرا؟ ممکن است این آسیب، به بروز Text neck منجر شود!عارضه ی Text neck، جدیدترین و چه بسا جدی ترین اصطلاح دردی حال حاضر می باشد که سلامت گردن شما را تهدید می نماید؛ این عارضه به دلیل استفاده ی بیش از حد(خواسته یا ناخواسته) از دستگاه های ارتباطی هوشمند مانند تلفن های هوشمند یا تبلت های کوچک ایجاد می شود. این حالت زمانی اتفاق می افتد که هنگام ارسال پیام کوتاه ، گشت و گذار در فضای اینترنت یا خواندن مطلبی از داخل تلفن هوشمند خود ، گردن خود را به حالت خم شده به جلو نگه داشته اید.

اگر حتی همین الان که در حال مطالعه ی این مطلب هستید، متوجه این مسئله شدید که برای استفاده از دستگاه هوشمند خود، گردن تان را خم کرده اید و مدت زیادی است که در این حالت مانده اید، آگاه باشید که تداوم ین حالت، سبب بروز درد در گردن می شود و این گردن درد شما به تدریج، بدتر هم خواهد شد ، ممکن است شما به Text neck مبتلا باشید. همچنین ممکن است در صورت وجود درد، از یک دوره ی فیزیوتراپی برای مدیریت شرایط خود و بهبودی آن بهره مند گردید.

عارضه ی Text neck

علائم Text neck

علائم رایج Text neck که باید به آن ها دقت نمایید، عبارتند از:

  • وجود درد در ناحیه ی گردن شما
  • بروز درد یک طرفه در نواحی گردن ، کمربند شانه ای یا بازو
  • داشتن بی حسی یا سوزن سوزن شدن در ناحیه ی بازو ، دست یا انگشتا
  • بروز ضعف در بازو یا دست
  • احساس یک حالت سفتی در گردن یا وجود مشکل در بلند کردن سر بعد از نگاه کردن به پایین به مدت طولانی

اگر هر کدام از علائم ذکر شده در بالا را تجربه کردید ، بهتر است حتما با پزشک معالج یا فیزیوتراپیست خود در این باره مشورت کنید تا هرچه زودتر، روند درمان صحیح و اصولی را آغاز نمایید.

پزشک معالج همچنین می تواند آزمایش های ویژه ای را برای تعیین علت درد گردن شما به انجام رساند.

علت عارضه ی Text neck

علت عارضه ی Text neck

عارضه ی Text neckمعمولاً به دلیل حفظ وضعیت گردن به صورت خمیده ی رو به جلو، هنگام استفاده از تلفن هوشمند به سمت پایین ایجاد می گردد. در هنگام فعالیت هایی با گوشی هوشمند خود مانند ارسال پیام کوتاه و گشت و گذار در فضای مجازی ، ممکن است زاویه خم شدن گردن شما، غالبا به صورت 60 درجه رو به جلو حفظ گردد. این وضعیت گردن شما که تا ساعت ها نیز ادامه دارد، می تواند به تدریج، سبب افزایش فشار در دیسک های بین مهره ای گردن شما شود ، و این امر می تواند منجر به بروز برآمدگی یا فتق دیسک های گردنی و بروز درد در ناحیه ی گردن شما شود.

فیزیوتراپی Text neck

اگر از ناحیه ی گردن خود، احساس درد می کنید ، فیزیوتراپیست می تواند به شما در این زمینه کمک کند و برنامه ی درمانی-توانبخشی مناسبی برای کاهش درد گردن و بهبود تحرک در ناحیه ی گردن ارائه دهد.فیزیوتراپیست شما، اندازه گیری دامنه ی حرکتی گردن (ROM) و قدرت بازو را انجام داده و وضعیت فیزیکی شما را تجزیه و تحلیل می نماید. این اقدامات می تواند به فیزیوتراپیست شما کمک کند تا بهترین روند درمانی را برای بهبود شرایط خاص شما ارائه دهد.

درمان های رایج برای Text neck

درمان های معمول و رایجی که برای Text neck تاکنون یافته و مورد تایید قرر گرفته است، شامل موارد زیر می باشد:

اصلاح وضعیت ناشی از عارضه ی Text neck :

از آنجا که عارضه ی Text neck ناشی از نگه داشتن طولانی مدت گردن شما در حالت خم رو به جلو می باشد و سبب بروز درد و ناراحتی در شما می شود ، فیزیوتراپیست تان به شما به خوبی می آموزد که حالت بدنی مناسب خود را پیدا کرده و آن را در خود حفظ نمایید. این مسئله می تواند به شما کمک کند تا استرس و فشار اضافی را از ناحیه ی گردن خود بردارید و به حداقل رساندن میزان درد شما در ناحیه ی گردن کمک نماید.

ممکن است لازم باشد تا از یک گردن بند طبی متناسب با خود برای حفظ وضعیت مناسب گردن تان هنگام خوابیدن و نشستن استفاده کنید.

اصلاح عوامل تشدید کننده ی عارضه Text neck :

از آنجا که Text neck به دلیل خم شدن سر به جلو هنگام استفاده از وسایل ارتباطی هوشمند ایجاد می شود ، فیزیوتراپیست شما احتمالاً راهکارهایی را برای کمک به شما در درک صحیح رابطه ی علت و معلولی میان موقعیت های استفاده از تلفن هوشمند و درد در گردن شما ارائه می دهد. آنها در صورت لزوم، می توانند به شما به خوبی آموزش دهند که هنگام نوشتن پیام کوتاه ، قادر باشید تا حالت ایستاده ی خود را حفظ نمایید و به راحتی تنها با چشم خود، به پایین نگاه کنید. ممکن است فیزیوتراپیست شما در صورت لزوم، استفاده از یکسری نگهدارنده ها و دستگاه ها و ابزار های کمکی خاص جهت حفظ و نگهداری گردن شما در راستای صحیح خود هنگام کار با دستگاه ها و ابزار های ارتباطی و الکتریکی هوشمند را توصیه کند.

تمرینات برای رفع عارضه ی Text neck

نگه داشتن طولانی مدت گردن در وضعیت خم شده ی رو به جلو در هنگام ارسال پیام کوتاه به احتمال خیلی زیاد سبب بروز عارضه ی Text neck در گردن شما می شود ، بنابراین متخصص فیزیوتراپی به شما تمرین ها و فعالیت هایی می دهد تا فشارها و استرس های اضافی بر روی گردن خود را تا جای ممکن کاهش دهید.

فیزیوتراپی برای عارضه ی Text neck

تمرینات مناسب و موثر جهت درمان کامل یا به حداقل رساندن علایم Text neck می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ریترکشن گردنی(به عقب بردن گردن و مهره های گردنی)
  • اکستنشن گردنی(صاف و بالا بردن گردن و مهره های گردنی)
  • تمرینات تثبیت کننده ی شانه برای کنترل وضعیت

ممکن است که فیزیوتراپیست شما، یکسری از روش های درمانی مانند سونوگرافی ، استفاده از پک ها و یا کمپرس های گرما یا یخ را برای عارضه ی Text neck به شما توصیه نماید ، اما از آنجا که این عارضه ی گردنی، به دلیل افزایش اعمال نیروهای مکانیکی اضافی به گردن شما ایجاد می گردد ، این روش های درمانی، فواید موثر و پایدار کمی دارند و چه بسا در برخی موارد، فاقد هرگونه تاثیر مثبتی در بهبود این عارضه باشند! اما در نهایت باید تا جای ممکن تلاش کنید تا هنگام استفاده از گوشی هوشمند و یا سایر لوازم ارتباطی، وضعیت سر و بدن خود را اصلاح کنید ؛ همچنین باید یکسری تمرینات ورزشی مناسب را به صورت مداوم و منظم انجام دهید تا در هنگام استفاده از گوشی هوشمند و یا سایر لوازم ارتباطی، نیروهای وارده بر گردن شما تا حد زیادی کاهش یابند.

هنگامی که شما پروسه ی فیزیوتراپی را آغاز نمودید و روی کنترل درد گردن ناشی از Text neck کار می کنید ، باید حتما توجه داشته باشید که علائم شما به صورت بسیار سریع برطرف می گردند. اما شما باید حواس تان جمع باشد و در طی سه تا چهار هفته پس از شروع روند فیزیوتراپی ، از استفاده ی بیش از حد از استفاده از گوشی هوشمند و یا سایر لوازم ارتباطی خودداری نمایید.

جلوگیری از عارضه ی Text neck

یکی از مهمترین مولفه های یک برنامه ی توان بخشی فیزیوتراپی ، یادگیری استراتژی هایی مفید و کاربردی برای جلوگیری از بروز فاز های ثانویه ی درد گردن ناشی از Text neck می باشد.

فیزیوتراپیست شما باید بر اهمیت حفظ وضعیت مناسب هنگام استفاده از گوشی هوشمند و یا سایر لوازم ارتباطی و رعایت انجام تمرینات ورزشی منظم تأکید کند تا گردن شما در بهترین وضعیت ممکن قرار گیرد. یک متخصص فیزیوتراپی همچنین باید به شما آموزش های لازمی را که در صورت بروز فاز هایی دیگر از درد ناشی از Text neck باید بدانید ، ارائه دهد؛ مواردی مانند کار هایی که از انجام شان باید خودداری نمایید و یا این که در ابتدا باید چه فعالیت های ضروری و حیاتی را در قبال این عارضه انجام دهید.

چه هنگامی باید در جست و جوی کمک باشیم

گاهی اوقات ، پس از این که روند درمان Text neck را آغاز می کنید، ممکن است درد هایی مزمن و دامنه ی حرکتی محدود شده در ناحیه ی گردن شما تا هفته ها و یا ماه ها نیز ادامه داشته باشد. با این حال ، علائم و نشانه های خاصی وجود دارد که می تواند نشان دهنده ی یک مشکل عصبی جدی تر در شما باشد و همین موضوع به ظاهر ساده، مراجعه ی شما به پزشک معالج تان را الزامی می کند.

علائم و نشانه های عارضه ی Text neck

  • ضعف حاد در نواحی شانه ، بازو ، ساعد و یا دست خود
  • از دست دادن میزان قابل توجهی از تعادل و یا داشتن دشواری طی راه رفتن (حتی گاهی، راه رفتن درجایی!)
  • مشکل در انجام کارها و عملکرد های حرکتی مناسب مانند نوشتن یا تایپ کردن با کیبورد لپ تاپ و یا رایانه
  • ضعف در اداکتورهای (جمع کننده های) اندام

در مورد مشکلات ناحیه ی گردن ، همیشه بهتر است که احتیاط های لازم را مدنظر داشته باشید. بنابراین اگر در طول روند معالجه ی عارضه ی Text neck ، به مورد یا موارد خاصی مشکوک هستید و یا می بینید که روند بهبودی در شما، آن گونه که باید، پیشرفت نمی کند ، فوراً به دنبال کمک های پزشکی و تشخیصی باشید

درباره هوم ویزیت

هوم ویزیت یک استارت آپ فعال در زمینه خدمات پزشکی و مراقبتی در منزل است که به صورت پلتفرمی کار می کند که بیماران را به پزشکان ،پرستاران و فیزیوتراپ ها وصل می کند.هوم ویزیت با همراهی تیمی مجرب و کاربلد، پزشک و فیزیوتراپ و یا متخصص مناسب با وضعیت بیمار را به منزل شما اعزام میکند.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. 02147629600