اگر شما هم یکی از بیمارانی هستید یا بوده اید که از خدمات فیزیوتراپی بهره برده اید ، احتمالاً هنگامی که فیزیوتراپیست تان در کلینیک داشت با شما کار میکرد، کمی با وی هم صحبت شده اید. پس به احتمال خیلی زیاد، به این نتیجه رسیده اید که فیزیوتراپیست شما، یک فرد بسیار خونگرم و دارای تعهد کاری بوده و ممکن است احساس کنید که می توانید هرگونه موضوعی را با فیزیوتراپیست خود در میان بگذارید.

اما باید عرض کنیم که گاها دیدگاه هایی راجع به فیزیوتراپی و فیزیوتراپیست، به اشتباه در اذهان عمومی و مخصوصا، بیماران نیازمند به خدمات فیزیوتراپی شکل میگیرد که می تواند روی ارزش و اعتبار فیزیوتراپی و فیزیوتراپیست اثر بگذارد؛ مثلا حرفه ی فیزیوتراپی را خیلی ساده نشان دهد یا فیزیوتراپیست را با یک پزشک متخصص ارتوپدی یا نورولوژی اشتباه بگیرد! در کنار این مسئله، گاهی هم بیمارا یا همراه وی، حرف هایی به فیزیوتراپیست می زند و یا انتظاراتی از وی دارد که نشان دهنده ی ناآگاهی بیمار و یا عدم اطلاع وی از حرفه ی فیزیوتراپی، روند کار و اهدافش می باشد؛ این حرف ها را بیمار یا همراه وی نباید به فییوتراپیست خود بگوید؛ چراکه برخی از این حرف ها ممکن است فیزیوتراپیست خود را عصبانی کند و چه بسا در برخی موارد، ممکن است فیزیوتراپیست خود را بیشتر از آنچه می خواهد، تحت فشار قرار دهد.

فیزیوتراپیست، در واقع یک مربی ورزشی بزرگ می باشد

مربیان ورزشی، اعضای ارزشمند هر تیم تناسب اندامی محسوب می شوند. آنها می توانند به شما به اندازه ی کافی انگیزه بدهند و همچنین، می توانند شما را در رسیدن تان به تناسب اندام ایده آل تان یاری دهند. اما نکته ای که باید به آن توجه نمود این است که فیزیوتراپیست شما، یک مربی ورزشی نیست. او صاحب یک حرفه ی توانبخشی دارای مجوز می باشد که سالها تحصیل و تجربه های فراوانی را پشت سر گذاشته است. شاید گاهی اوقات، فیزیوتراپیست شما بسته به شرایط بیماری شما و جو حاکم، به عنوان یک محرک عمل نماید، و گاهی اوقات نیز ممکن است کمی شبیه یک گروهبان تمرین با شما کند ، اما نباید فراموش کنید که وی همچنان یک فیزیوتراپیست بوده و مبتنی بر شواهد تایید شده ی آکادمیک و بالینی، سعی در بهبود شرایط عمومی و بیماری تان دارد.

خلاصه ی کلام این است که از یک فیزیوتراپیست، انتظار یک مربی ورزشی در سالن بدنسازی را نداشته باشید و به فیزیوتراپیست خود اجازه دهید تا دوره ی توانبخشی تان را به خوبی مدیریت نماید.

فیزیوتراپیست

جناب فیزیوتراپیست؛ امروز من را مشت و مال نمی دهی؟

ماساژ، علاوه بر حس خوبی که به فرد می دهد، بسته به شرایط بیمار، یک مداخله ی مناسب هم برایش محسوب می شود برخی از مطالعات وجود دارند که نشان می دهند ماساژ می تواند در درمان برخی بیماری ها و اختلالات ارتوپدی مفید باشد. فیزیوتراپیست شما بنا به تشخیص و صلاح دید خود، ممکن است از تکنیک های ماساژ جهت کاهش درد عضلانی و بهبود تحرک استفاده نماید. اما سعی کنید ماساژی که فیزیوتراپیست برای بهبود اختلال شما برایتان انجام می دهد را با مشت و مال دادن اشتباه نگیرید! چرا که هدف ماساژ دادن، کاهش درد های عضلانی و همچنین، کاهش سفتی عضلانی و یا خشکی های مفصلی می باشد و با این که مراکزی هستند که در آن ها، افرادی متخصص در زمینه ی ماساژ دادن فعالیت می کنند، اما ماساژی که از فیزیوتراپیست دریافت میکنید، تحت کنترل وی و تنها برای بهبود مشکل عضلانی و اسکلتی شماست.

جالب است بدانید بیشتر شواهد نشان می دهد که ورزش و تحرک کافی، از بهترین راه ها برای مراقبت از دردناک ترین شرایط و محدودیت های تحرکی و عملکردی محسوب می شود و برای جلوگیری از دچار شدن به درد های ناراحت کننده ی دوران میان سالی و سالمندی، در جوانی به صورت روتین روزانه حداقل ده الی بیست دقیقه را به فعالیت های ورزشی اختصاص دهید .ماساژ، یک روش درمانی غیر ارادی بوده که تنها توسط فیزیوتراپیست در کلینیک انجام می شود و طی آن، شما نیازی به مشارکت فعال و انجام کار خاصی ندارید.

نمره ی درد

نمره ی درد من از ده نمره، پانزده است!

یک فیزیوتراپیست تقریباً از هر بیماری، در یک مرحله از درمان توانبخشی یا در مورد میزان درد بیمار، از وی سوال پرسیده است. در علم توانبخشی و درکل، علوم پزشکی به طور متوسط، مقیاس درد از صفر تا ده متغیر می باشد ؛ به این صورت که صفر، نشان دهنده ی عدم درد در بیمار بوده و ده، نشان می دهد که بیمار برای مدیریت درد خود، به خدمات پزشکی اورژانسی ویژه ای نیاز دارد.

درد کشیدن بیش از حد شما، نشان می دهد که شما باید از ساعاتی قبل، به اورژانس مراجعه می کردید و تحت مراقبت ها و اقدامات ویژه ی اورژانس قرار می گرفتید. مطمئن باشید که فیزیوتراپیست شما، قطعا درد شما را درک می کند و گاهی اوقات حتی ممکن است احساس کند که درد شما، دارد زندگی شما را نیز کنترل می کند. اما سعی کنید میزان درد گزارش شده ی خود را به طور منطقی و طبق مقیاس صفر تا ده به مسئولین اورژانس یا به فیزیوتراپیست خود اعلام نمایید.

آیا حتما باید دارویی را که پزشک تجویز کرده است مصرف کنم یا میتوانم خودم مصرفش را قطع نمایم؟

اگر پزشک تان، برای شما دارویی تجویز کرده است ، نباید از فیزیوتراپیست خود بخواهید در مورد این که آیا باید داروی تجویز شده را مصرف کنید یا خیر، نظر کارشناسانه دهد؛ چرا که فیزیوتراپیست شما، آن دارو یا دارو ها را تجویز نکرده است در جایگاهی نیست که به شما بگوید چه موقع از داروی خود استفاده کنید یا آیا میتوانید مصرفش را قطع کنید یا خیر.

فیزیوتراپیست شما ممکن است توضیحاتی کلی در خصوص تاثیر داروهای شما بر روند توانبخشی و بهبودی شما ارائه دهد ، اما هر گونه پرسیدن هرگونه سوالی در مورد داروهای تجویزی، تنها به پزشک شما مربوط شود.

سوال متداول دیگری که معمولا بیماران در کلینیک های فیزیوتراپی از فیزیوتراپیست خود میپرسند این است که: "آیا باید تزریقی را که پزشک توصیه می کند، حتما انجام دهم؟" ؛ باید عرض کنیم که باید مجدداً در مورد مواردی مانند تزریق نیز، تنها از پزشک خود سوال کنید. فیزیوتراپیست شما می تواند به شما بگوید که تزریق برای بیماری شما چگونه عمل می کند و چه تاثیری در روند توانبخشی و درمان شما دارد،، اما نمی تواند در خصوص موارد مرتبط با مراقبت های بهداشتی تان، به جای شما تصمیم بگیرد و نظر دهد.

پرسیدن سوال هایی از قبیل "چرا شانه ام درد می کند؟" در مکان هایی غیر از کلینیک!

فیزیوتراپیست شما طوری آموزش دیده است که شما را در محیط کلینیک معاینه کند و به تصمیم گیری در خصوص علت درد شما بپردازد. پس پرسیدن اینکه چرا شانه ی شما درد می کند، یک سوال منطقی می باشد؛ اما تنها در محیط کلینیک!

اگر شما از فیزیوتراپیست خود، این سوال را در یک مهمانی شام ، رستوران یا در مکان هایی مانند فروشگاه یا نانوایی بپرسید ، کمی غیرمعمول و نابجا خواهد بود. مطمئن باشید که به احتمال زیاد، فیزیوتراپیست شما، نظرات دقیقی را در مورد دلایل بروز درد در بخشی از بدن تان، به شما ارائه خواهد داد، اما این دسته از سوالات را وقتی که به کلینیک تشریف برده اید، با فیزیوتراپیست خود، در میان بگذارید. در کلینیک، فیزیوتراپیست شما می تواند یک معاینه ی بالینی مناسب را برای تعیین علت مشکلات اسکلتی عضلانی تان، به شما ارائه دهد.

شغل فیزیوتراپی

فیزیوتراپی، شغل آسانی است ، تنها کاری که فیزیوتراپیست انجام می دهد، این است که به مردم بگوید چه کار کنند!

در حالی که شما در کلینیک سخت کار می کنید تا مثلا دامنه ی حرکتی خود را بازیابی کنید یا عضله ی چهارسر خود را بعد از آسیب تقویت نمایید ، ممکن است فیزیوتراپیست شما به فرم و شیوه ی انجام تمرینات شما توجه کرده یا تعداد تکرارهای هر تمرین را که انجام می دهید، بشمارد و درنظر داشته باشد. حال، ممکن است به نظر برسد که فیزیوتراپیست شما واقعاً کار چندان سختی انجام نمی دهد ! اما قطعا وی در کار با بیمار، سخت تصمیم گیری می کند و در خصوص مراقبت های بیمار بهترین روش ها و استراتژی ها را به کار می گیرد و یا راه هایی را در نظر می گیرد تا بهترین میزان انگیزه را در طول درمان در بیماران و خانواده هایشان حفظ نماید.

برخی از فیزیوتراپیست ها، به انجام فیزیوتراپی در شرایط حاد بیمارستانی مشغول هستند و باید بسیار تلاش کنند تا به بیماران خود در انتقال از تخت به صندلی کمک نمایند. این مسئله می تواند به میزان بسیار زیادی از قدرت بدنی نیاز داشته باشد ، به ویژه در بیمارانی که به شدت دچار آسیب شده اند. البته ممکن است سایر فیزیوتراپیست ها در حیطه های دیگر، اینچنین بار سنگینی را بر دوش نداشته باشند ، اما هنوز در تصمیم گیری برای کمک به رشد و توسعه ی استراتژی هایی که به بیمار کمک می کند تا حرکت کرده و بهترین عملکرد را داشته باشد ، سخت تلاش می کنند. این مسئله قابل توجه است که فیزیوتراپیست ها همواره کارهای زیادی هنگام خروج بیماران از کلینیک ، ثبت میزان و درصد پیشرفت بیمار و ارتباط با پزشکان در مورد پیشرفت بیماران خود ، انجام می دهند. پس بی انصافی است که فعالیت ها و تخصص یک فیزیوتراپیست را ساده و سطح پایین در نظر بگیریم.

خلاصه ای از مطلب

حرفه ی فیزیوتراپی، یک شغل عالی و جذاب است و می تواند یک حرفه ی فوق العاده مفید و کاربردی باشد. هنگام کار تحت نظر یک فیزیوتراپیست ، حتماً سخت کار کنید و از انجام تمرینات و اجرا کردن برنامه ی درمانی توصیه شده توسط فیزیوتراپیست خود، لذت ببرید. همچنین در این بین، سعی نمایید تا از گفتن حرف یا هرچیزی که ممکن است سبب ناراحتی فیزیوتراپیست شما شود و این موضوع را به وی القا کند که تلاش ها و حرفه اش دارد توسط بیمار، دست کم گرفته شده و بی ارزش تلقی می گردد، اجتناب نمایید.

امیدواریم از مطلب فوق، استفاده ی کافی را برده باشید

درباره هوم ویزیت

هوم ویزیت یک استارت آپ فعال در زمینه خدمات پزشکی و مراقبتی در منزل است که به صورت پلتفرمی کار می کند که بیماران را به پزشکان ،پرستاران و فیزیوتراپ ها وصل می کند.هوم ویزیت با همراهی تیمی مجرب و کاربلد، پزشک و فیزیوتراپ و یا متخصص مناسب با وضعیت بیمار را به منزل شما اعزام میکند.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. 02147629600