سندروم قوس دردناک (Painful shoulder arc  syndrome ، دردی است که هر موقع بازوی خود را به سمت دیگر بلند می کنید ، در شانه ی شما ایجاد می شود. این درد معمولاً زمانی اتفاق می افتد که بازو را بالا بیاورید و بازوی شما، موازی با سطح زمین باشد. نشانه های آن تا زمانی ادامه می یابد که بازو را کاملاً به بالای سر خود ببرید و یا آن را به سمت پایین بیاورید. سندروم قوس دردناک در شانه ی شما ممکن است هنگامی اتفاق بیفتد که (مدام) بازو را بالا و پایین ببرید. این درد، علامتی است که به شما نشان می دهد که حین حرکت، چیزی در شانه شما سفت می شود [به عبارت دیگر، احساس میکنید که چیزی در شانه ی شما گیر کرده است].

فیزیوتراپی بهبود درد شانه

نقش فیزیوتراپی در بهبود درد شانه:

اگر شما درد شانه دارید ، ممکن است برای فهمیدن علت این درد و تلاش برای بهتر شدن حرکت شانه ، به یک متخصص فیزیوتراپی مراجعه کنید. قبل از اجرای هرگونه درمان برای درد شانه ، احتمالاً متخصص فیزیوتراپی ارزیابی اولیه را انجام می دهد. در طول این ارزیابی ، فیزیوتراپیست برای درک ماهیت مشکل شانه ی شما که باعث بروز درد شده است با شما مصاحبه می کند و سپس اندازه گیری های مختلفی انجام می دهد.

آسیب های رایجی که ممکن است فیزیوتراپیست شما اندازه گیری کند شامل موارد زیر است:

  • استحکام - قدرت
  • حساسیت به لمس کردن
  • تحرک عملکردی
  • دامنه ی حرکتی

در حین آزمایش دامنه ی حرکتی ، ممکن است فیزیوتراپیست شما از گونیامتر برای اندازه گیری میزان حرکت مفصل شانه به جهت های گوناگون استفاده کند. او همچنین به کیفیت حرکت مفصل نیز نگاه خواهد کرد. اگر هنگام آزمایش دامنه ی حرکتی ، هنگام بالا بردن بازوها ، احساس درد دارید ، پس یک قوس دردناک وجود دارد. این نشانه ی آن است که در شانه ی شما، یک گرفتگی اتفاق می افتد.

آسیب شانه چیست؟

آسیب شانه چیست؟

شانه ی شما مفصل گوی و کاسه ای دارد. گوی در انتهای بالای استخوان بازو قرار دارد ، و کاسه، بخشی از بدنه ی شانه ی شما می باشد. یک برجستگی استخوانی در انتهای بالایی شانه ی شما وجود دارد که زائده ی آکرومیون نامیده می شود.

اگر در عضلات و تاندون های اطراف مفصل شانه ی خود، ضعف یا فشار احساس می کنید ، ممکن است هنگام بلند کردن بازو ، گوی مفصل کمی به سمت بالا حرکت کند. هنگامی که این اتفاق می افتد ، ممکن است تاندون های اطراف مفصل شانه یا بورس(کیسه‌هایی کوچک و پر از مایع که بین ماهیچه‌ها، تاندون‌ها و استخوان‌های مجاور مفاصل قرار می‌گیرند و حرکات آن‌ها را تسهیل می‌کنند) های شانه ی شما در زیر زائده ی آکرومیون گیر کند. این امر، سبب ایجاد درد و قوس دردناکی می شود که هنگام حرکت دادن بازو اتفاق می افتد. احساس فشار در شانه و یا اطراف شانه، تحت عنوان آسیب(impingement) شانه یا آسیب عضلات و تاندون های اطراف مفصل شانه شناخته می شود.

درمان سندرم گیرافتادگی شانه

اگر هنگام حرکات شانه، قوس دردناکی دارید ، فیزیوتراپیست می تواند در تعیین علت درد به شما کمک کند. اگر عضلات ، تاندون ها و یا رباط ها، علت اختلال در حرکت در شانه ی شما باشند ، ممکن است تمرینات کششی تجویز گردد. ممکن است کشش چرخشی حوله امتحان شود، یا از قرقره های شانه برای بهبود تحرک شانه استفاده گردد. اگر ضعف در عضلات و تاندون های اطراف مفصل شانه باعث ایجاد قوس دردناک در شما شده است ، ممکن است تمرینات تقویتی شانه تجویز گردد. تمرینات حرکتی فعال شانه ، تمرینات تثبیت کننده ی کتف یا تمرینات چرخاننده ی باند مقاومت در عضلات و تاندون های اطراف مفصل شانه ممکن است برای کمک به بهبود قدرت شانه ی شما لازم باشد. همکاری نزدیک با فیزیوتراپیست برای اطمینان از انجام تمرینات صحیح می تواند به شما در بهبود سریع کمک کند. بیشتر درد شانه ی ناشی از گرفتگی، حدود چهار تا شش هفته طول می کشد.

قبل از انجام هرگونه تمرین برای شانه، حتما با فیزیوتراپیست خود مشورت کنید تا اطمینان حاصل شود که شما دارید تمرینات را به درستی انجام می دهید.

سندروم قوس دردناک شانه

ماندگاری قوس دردناک:

اگر علائم قوس دردناک شما بعد از تلاش مجدد روی دامنه ی حرکتی شانه و تقویت آن همچنان ادامه پیدا کرد ، ممکن است عضلات و تاندون های اطراف مفصل شانه ی شما دچار پارگی شده باشد. برای تشخیص دقیق وضعیت خود باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک شما ممکن است برای بررسی علائم گرفتگی شانه ، التهاب بورس شانه(کیسه‌هایی کوچک و پر از مایع که بین ماهیچه‌ها، تاندون‌ها و استخوان‌های مجاور مفاصل قرار می‌گیرند و حرکات آن‌ها را تسهیل می‌کنند) یا پارگی عضلات و تاندون های اطراف مفصل شانه ، عکسبرداری با اشعه ی ایکس یا ام آر آی انجام دهد. اگر درد شانه و قوس دردناک شما همچنان ادامه پیدا کند ، ممکن است لازم باشد برای یافتن درمان های جایگزین به پزشک مراجعه کنید. درمان های جایگزین ممکن است شامل تزریق استروئید شانه و یا جراحی باشد.

کلام پایانی

قوس دردناک ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد ، و ممکن است نشان دهنده ی وجود مشکل در مفصل شانه یا عضلات و تاندون های اطراف مفصل شانه ی شما باشد. فیزیوتراپیست شما می تواند علت قوس دردناک را تشخیص دهد و می تواند یک درمان مناسب برای آن توصیه کند. به این ترتیب ، درد شانه ی شما بهبود پیدا می کند و می توانید به سرعت به سطح فعالیت طبیعی خود بازگردید.

درباره هوم ویزیت

هوم ویزیت یک استارت آپ فعال در زمینه خدمات پزشکی و مراقبتی در منزل است که به صورت پلتفرمی کار می کند که بیماران را به پزشکان ،پرستاران و فیزیوتراپ ها وصل می کند.هوم ویزیت با همراهی تیمی مجرب و کاربلد، پزشک و فیزیوتراپ و یا متخصص مناسب با وضعیت بیمار را به منزل شما اعزام میکند.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. 02147629600